Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosie dog  (läst 1068 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Rosie dog
« skrivet: 01 feb-17 kl 18:25 »
En granne bevittnade hur en hund tog sig in på vår tomt och rev en av våra hönor.

Tuppen höll oxå på att stryka med, stjärtfjädrarna blev illa tilltygade.

 Hönsen var fria på tomten och vi har ingen inhägnad så nog hade vi kunnat räkna ut att det skulle hända. Men ändå så trist.

Är det någon som har erfarenhet av liknande?


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rosie dog
« Svar #1 skrivet: 01 feb-17 kl 18:38 »
Ja, tyvärr, någon pundare som aldrig kopplade hundfan, sedan kom de in i hagen och det slutade med att de rev får för fler personer, tills polisen omhändertog hundarna.

Men, i normalare fall så är det mer enstaka gånger och det är hundägaren som är ersättnings skyldig, oavsett om ni haft djuren inhägnade eller ej.

Detdär är ett jädra oskick och jag tycker inte att folk som beter sig på det viset skall ha hund över huvud taget.

(Vi har själva hundar)

Jag vet dock en bekant som tappade en jakthund, brukar sällan vara problem med jakthundar, men den tog en massa höns för en person, men det vara bara för hundägaren att slanta upp hela summan (det var flera tusen, vilket då var mycket pengar för honom som vid tillfället var fattig studerande) då hunden jobbat flitigt och även tagit sig ett antal kalkonstekar...) då det var han som ägde hunden.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rosie dog
« Svar #2 skrivet: 01 feb-17 kl 18:49 »
Bästa sättet att undvika det i framtiden, är en artikel i lokalmedia. Då tänker sig förhoppningsvis andra hundägare för innan se släpper hundar. Att bara skjuta, eller så i hjäl hunden hjälper visserligen för stunden, men det varnar ju inte andra hundägare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rosie dog
« Svar #3 skrivet: 01 feb-17 kl 18:54 »
Du skall anmäla det till polisen om det inte går att resonera med ägaren, polisen tar sedan ställning till exakt vad som skall göras.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Rosie dog
« Svar #4 skrivet: 01 feb-17 kl 21:57 »
Tack för svaren.

Jag och min sambo har tidigare sett en hund med beskrivet utseende lös. En typ 2årig.  Vi konfronteŕade ägaren nu på kvällen och han nekade till att han inte haft hunden under uppsikt.
Han berättade att den var en rådjurshund.

En insändare funkar kanske. Ska testa det. Det man minst vill är ju att hunden nu fått vittring och klommer tillbaks.

Vi har varit förskonade.

Sambon tycker stängsel och Dobberman Pinscher.  ::)






Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Rosie dog
« Svar #5 skrivet: 01 feb-17 kl 23:12 »
Med tanke på att man inte får ha hönsen lösa pgra fågelinfluensan så gör ni nog bäst i att svälja stoltheten om ni inte vill riskera en motanmälan.

Jag hade jaktlaget på besök på marken förut och tänkte väl att det vore bäst om jag var med och vaktade hönsen medans de var ute (ifall jakthunden skulle springa förbi), efter ett tag gick jag in för att prata med sambon och tro då fan att jakthunden kommer springande, jakten var tydligen slut och alla var på väg tillbaka, den han döda en höna och en tupp.

Om man får säga så var det ingen "stor" förlust, då var det ändå två som jag hade tänkt slakta, men nog är det typiskt.

Det finns annars något som kallas strikt hundägaransvar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rosie dog
« Svar #6 skrivet: 02 feb-17 kl 09:42 »
Dålig stil tycker jag.

Hade förträngt det, men kom att tänka på att vår Finskspets  trängde sig ut när en släkting skulle koppla honom, han (vovven) hade länge lyssnat och spanat på grannens hönsgård, sedan for han upp dit som en raket. Extremt pinsamt, det var inte alls roligt då, men var bara att krypa till korset och erkänna samt betala för allt han förstört och haft ihjäl där.
Granntanten sade faktiskt ingenting, utan tog bara emot pengarna, hur man nu skall tolka det...  :-[

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser