Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badplats vid liten dysjö  (läst 6664 gånger)

Klingahund

  • Inlägg: 54
    • Småland
Badplats vid liten dysjö
« skrivet: 29 jan-17 kl 19:08 »
Jag har ett litet gyl dvs en mycket dyig sjö som jag skulle vilja anlägga en strand vid så man åtminstone kunde bada fötterna. Är det någon som har erfarenhet av att göra en strand vid en liten skogsgyl? Den blivande stranden är idag sank gräsmark och äng.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #1 skrivet: 30 jan-17 kl 01:53 »
Ingen egen erfarenhet, har bara sett andra göra det. Du måste lägga en markduk innan du lägger på sand/grus annars går det åt många lass.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #2 skrivet: 30 jan-17 kl 11:50 »
Innan du sätter igång arbetet, så kolla att det inte bryter mot några strandskyddsbestämmelser. Dels finns det ju strandskyddsregler som gäller för hela Sverige, och utöver dem kan din länsstyrelse eller kommun ha lokala bestämmelser.
I tveksamma fall, sök tillstånd hos rätt instans - vilken det nu må vara - INNAN du påbörjar arbetet.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #3 skrivet: 30 jan-17 kl 12:53 »
I min hembygd finns det en väldigt populär badplats vid en insjö. Den har en havsliknande sandstrand och gräsmattor ovanför denna, vilket är mycket inbjudande för badgästerna.

Äldre människor i trakten säger att sandstranden anlades någon gång under 50- eller 60-talet, av bygdens "Gruskalle", som vintertid tippade mängder med sand på isen och på tjälen på stranden, med lastbilen.

Kanske denna idé kan hjälpa dig något?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

andtol

  • Gäst
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #4 skrivet: 30 jan-17 kl 13:02 »
Vi har också en dysjö som närmaste sjö.

Det vore mycket roligt att anlägga en badplats. Men vi har problemet att det är bara drygt 1 meter djupt i hela sjön... Sjön är 1000 m i diameter ca.

Det finns en allmänning enligt gammal hävd där det skulle fungera med badplats. Men det är nog en hel del jobb, både att gräva ut och sen lägga matta och sand.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #5 skrivet: 30 jan-17 kl 20:53 »
Med tanke på att det låter osannolikt att få tillstånd till att bygga en badplats, eller snarare strand, och det dessutom lär kostar nästan hur mycket som helst, så kan ju TS fundera på att lägga ut en flytbrygga.
Det brukar man få göra utan problem, och även om man inte kan gå ut ivattnet på det sättet, så kan man i alla fall sitta på kanten med fötterna i vattnet...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #6 skrivet: 30 jan-17 kl 21:05 »
Med tanke på att det låter osannolikt att få tillstånd till att bygga en badplats, eller snarare strand, och det dessutom lär kostar nästan hur mycket som helst, så kan ju TS fundera på att lägga ut en flytbrygga.
Det brukar man få göra utan problem, och även om man inte kan gå ut ivattnet på det sättet, så kan man i alla fall sitta på kanten med fötterna i vattnet...

Krävs verkligen ett bygglov då ju TS äger "sjön" av vad jag kan förstå?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #7 skrivet: 30 jan-17 kl 22:05 »
Krävs verkligen ett bygglov då ju TS äger "sjön" av vad jag kan förstå?

Tillstånd, inte bygglov.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #8 skrivet: 30 jan-17 kl 22:08 »
Krävs verkligen ett bygglov då ju TS äger "sjön" av vad jag kan förstå?

Allt som rör vatten kan vara föremål för prövning.
Byggnadstillstånd, miljökonsekvensutredning osv osv osv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #9 skrivet: 31 jan-17 kl 04:23 »
Krävs verkligen ett bygglov då ju TS äger "sjön" av vad jag kan förstå?

Bara för att man äger en liten bit av ett vattensystem, så får man inte vita åtgärder som kan förstöra hela vattensystemet för alla andra!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #10 skrivet: 31 jan-17 kl 11:30 »
Tillstånd, sedan markduk + en helgottas massa sand, en bekant byggde en liten (inte alls stor) strandremsa här, han körde minst 20 gånger i skytteltrafik med en enorm dumperbil som var fullastad var gång... Gick åt kanske 40 lastbilslass totalt... och det var som sagt en liten fläck...

Det går snabbt åt extrema mängder material om man vill ändra på markförhållanden på en plats.

Vattnet förblir dock dyigt när man badar.

Angående ekosystemet så kan det tvärtom bli en fördel för djurlivet om man gör rätt, tex dammussla och en del fiskarter har gynnats av hans sand.
Var beredd på att få rensa från kopiösa mängder skräp (vass, mm) varje år...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #11 skrivet: 31 jan-17 kl 13:02 »

Angående ekosystemet så kan det tvärtom bli en fördel för djurlivet om man gör rätt, tex dammussla och en del fiskarter har gynnats av hans sand.
Var beredd på att få rensa från kopiösa mängder skräp (vass, mm) varje år...

Tja, ekosystem består väl egentligen inte av en enda eller en handfull arter. Om det finns dammussla i vattnet sedan tidigare så kan de ju gynnas, men det säger inget om ekosystemet. Att du rensar kopiösa mängder vass är dock inte alltid bra för ekosystemet, som ju vill ha vassen. Om det inte finns dammusslor i vattnet så behövs tillstånd för att sätta till. Tveksamt om detta gynnar ekosystemet dock.

MVH
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #12 skrivet: 31 jan-17 kl 14:32 »
Det var inte min ide med båtplatsen, men han ville återuppliva den av nostalgiska skäl, då det längre tillbaka i tiden fanns en stor brygga och en badsten där.

Men en bra grundregel är att man inte gör saker som ändrar i hela ekosystemet utan endast försiktigt genomför punktvisa åtgärder som man i god tid innan följer upp hur det  kommer att påverka resten.

Det är viktigt att man inte rushar iväg, utan tar god tid på sig kring detta och verkligen följer upp det under årets samtliga tider, samt över tid.

Det är bara en liten flik av sjön man rensar från vass, det är som ni säger viktigt för andra delar av ekosystemet att den del finns kvar då vassen bland annat är en del i kedjan som producerar mat och skydd till fiskar och kryp längre ned i näringskedjan. (Stör man denna länk påverkas även nyttofisk och annat som man kanske önskar ha kvar för mat och sportfiske (även om jag inte håller på med sportfiske så anser jag att fiskarna fyller flera viktiga funktioner i naturen), i slutänden även fåglar och annat om det är stora ytor)

Angående material så tror jag det är svårt att komma under 10-12 stora lastbilar med sand om det skall bli någonting användbart...
Men det går att trolla litet med sanden, men tex fem centimeter extra på någon bit man inte tänkt på blir fort ohyggligt stora mängder.
Det är ingen mening att padda upp med jord och lera under om man inte noga förbereder med matta och annat, annars kommer sanden snabbt att slukas av joden till en stenhård gegga som blir hård som murbruk när det torkar och få fina växter trivs i, mest ogräs som tex olika kiselgräsarter och liknande som kommer att trivas där sedan, dessa är närapå omöjliga att få bukt med med vanliga gräsklippare och liknande... De är väldigt otrevliga att gå på efter att man klippt.

Men går man mot naturen i något avseende så är det alltid en kamp mot naturen sedan också , det får man räkna med när man anlägger.  ;)





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #13 skrivet: 31 jan-17 kl 20:31 »
...mest ogräs som tex olika kiselgräsarter och liknande...
Kiselgräs, vad är det? Jag försökte googla men hittade inget

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #14 skrivet: 31 jan-17 kl 21:29 »
Kiselgräs, vad är det? Jag försökte googla men hittade inget

Skavfräken och sånt tror jag han menar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #15 skrivet: 31 jan-17 kl 22:51 »
Jo, men mest olika typer av tuvbildande gräs, mm.

Men, mattan skall hindra att sanden sugs in i leran.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #16 skrivet: 01 feb-17 kl 22:40 »
Ta kontakt med Länsstyrelsen i ditt område, de kan säkert hjälpa dig så det blir rätt från början.
http://www.lansstyrelsen.se/Jonkoping/Sv/miljo-och-klimat/tillstandet-i-miljon/sotvatten/Pages/default.aspx?keyword=insj%C3%B6
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #17 skrivet: 01 feb-17 kl 23:20 »
Och, som jag nämnde i den här trådens barndom, så bör man även kolla om kommunen har några synpunkter. Man bör ha klartecken från både länsstyrelsen och kommunen, och ur alla olika aspekter (vattensystemsfrågor, strandskydd osv osv) innan man sätter igång.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #18 skrivet: 02 feb-17 kl 07:04 »
Ska det bara bli en liten sandremsa, 3-4 meter bred,  och det inte finns några grannar så skulle iaf jag inte blanda in kommun och länsstyrelse. Så litet ingrepp och eventuellt dra igång karuseller hos kommun/länsstyrelse känns inte vettigt, och de har en tendens att göra så.

Är det som sagt en liten smal sandremsa och inga grannar skulle jag kört på.. Ut med markduk och sedan ut med några lass sand. Iof är botten väldigt lös du kanske det inte går ens med markduk, kan tänkas att den sjunker i en väldigt lös dy också.
« Senast ändrad: 02 feb-17 kl 07:21 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Badplats vid liten dysjö
« Svar #19 skrivet: 02 feb-17 kl 10:18 »
Det brukar gå bättre på botten än på land, men räkna med mist samma volym som jag sade till om ni vill ha sand en bit upp på stranden också...
Klarar man sig med mindre är det ju bra, men i praktiken går det åt hiskeligt mycket mer än man tänkt tycker jag...

Det är samma tabeller som när man fyller eller schaktar bort jord för landfyllnad.

En kubikmeter är = 1000 liter sand, vikt solid sten en bit över 2 ton, sand kanske 15-1600 kg eller så beroende på fraktion, bergart, mm.
(sedan räknar du arean samt bygghöjd)
Hur mycket man kan köra på bilen beror på markens bärighet, etc.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser