Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en fråga angående höbädden  (läst 2460 gånger)

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
en fråga angående höbädden
« skrivet: 27 jan-17 kl 15:16 »
Hej alla jag har ett antal getter i min ladugård, och höbädden har börjat bli några decimeter, nu upptäckte jag dock i dag att den var mycket varm, har ju noterat detta även andra år jag haft getterna.
Självklart också skönt för getterna, men jag undrar om det finns någon fara för självantändning och så? för när man borrar ner fingret en bit så är det så pass hett att man bränner sig.
Är lite orolig så glad för svar om jag kan få å eventuella tips.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: en fråga angående höbädden
« Svar #1 skrivet: 27 jan-17 kl 17:51 »
Det är mycket vanligt att ha djupströbädd till getter, och getterna brukar "bygga" den själva av grova höstrån och stjälkar som de inte äter. Även om det blir varmt i bädden p g a den nedbrytningsprocess som pågår, har jag aldrig hört talas om något fall av en ströbädd med djur på som fattat eld. Däremot har jag hört om en torr del av en utmockad ströbädd som självantänt när den kommit i kontakt med fuktigare och varmare delar när bädden fått tillgång till syret i luften efter mockningen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: en fråga angående höbädden
« Svar #2 skrivet: 27 jan-17 kl 18:42 »
Grattis, du har fått till en djupströbädd som har börjat "brinna" och getterna har det varmt om rumpan när de ligger ned. Det är inte alla som får till en djupströbädd för de ströar för mycket eller börjar när det är för kallt.
Jag har inte heller hört talas om någon djupströbädd som börjat brinna på riktigt.

Däremot har jag hört talas om folk som fått sin ladugård nedbrunnen pga element/fläktar.

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: en fråga angående höbädden
« Svar #3 skrivet: 27 jan-17 kl 20:08 »
Ok tack alla för svar, blev jag lite lugnare i alla fall :D, tog å mätte temperaturen som låg på 69 grader ca 15 cm ner. Ja varmt å skönt har de i alla fall :)

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: en fråga angående höbädden
« Svar #4 skrivet: 01 feb-17 kl 23:30 »
Välkommen och grattis!  Om du är orolig, så kan du vattna bädden.  Det brukar kunna bli mögel och annat äckligt i kanterna, där den "torrbrinner".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser