Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )  (läst 1554 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )
« skrivet: 16 jan-17 kl 09:37 »
Hej!
Kattpojken INCA , 5 år, och född i British Columbia, Canada , hade urineringsproblem , men det har ordnat sig , och allt fungerar tillfredställande. Det han nu får är ”ONE Purina. Urinary Care!” Veterinären rekommenderade, sedan vi varit där, ett annat, speciellt foder som tydligen var bra, men dyyyrt ! Efter 3 månader kunde man byta till exempelvis ovanstående, och på grund av att kattvännen Fiona åt det, bytte jag till det efter en månad, och det fungerar lika bra, och dessutom är INCA förtjust i det! Han äter för det mesta torrfoder, men en och annan gång blir det ”blött” som han inte är så förtjust i! Det har passerat ett par månader.
Nu undrar jag, som är fattig , om det finns nåååågot annat  billigare foder  som har samma effekt som ”Urinary Care?”

Hälsningar!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )
« Svar #1 skrivet: 16 jan-17 kl 14:55 »
Hej!

Hur mycket betalar du per kg?

Den här hemsidan verkar ha ett bra pris:  http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/purina_one (tyvärr tillkommer väl frakt)
« Senast ändrad: 16 jan-17 kl 15:15 av Lena III »
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )
« Svar #2 skrivet: 16 jan-17 kl 17:59 »
Hej, "Lena III ."
Tack för svaret! Kommer att skriva mera senare.

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )
« Svar #3 skrivet: 16 jan-17 kl 18:58 »
Hej!
NU, "Lena III", ( min hindi-lärarinna ) har jag tittat litet närmare på Ditt svar! Det blir betydligt billigare även inklusive frakt! För 800 gram tar man i affärerna häromkring emellan 62 - 69 kronor, och på "Din" sajt får jag 1.5 kilo för 69 kronor, exkl. frakt, som är 29 kr.
Sedan kan man ju köpa en större laddning , då blir det ännu billigare, et cetera!
Så jag tackar Dig !
Hälsningar!
G S
« Senast ändrad: 16 jan-17 kl 19:41 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )
« Svar #4 skrivet: 16 jan-17 kl 19:25 »
På Zooplus hittar du även mat av den sorten som säljs på exempelvis djursjukhusen. Även den till en mycket billigare peng!
http://www.zooplus.se/shop/katt/kosttillskott_specialmat

Här finns även allt annat man behöver till ens husdjur till ett lägre pris. De är snabba och serviceinriktade också. 'handlar allt där sedan ett år tillbaka'
Tant inte fru, om jag får be. :D

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )
« Svar #5 skrivet: 16 jan-17 kl 19:42 »
Tack, "Tant Jansson !"

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Njolla

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )
« Svar #6 skrivet: 16 jan-17 kl 20:37 »
Blötmat är det överlägset bästa att ge en katt (om vi bortser från alternativet att tillverka egen, så kallad BARF). Även det billigaste våtfodret är bättre än det dyraste torrfodret.

Har katten problem med njur- eller urinstenar så behöver den få i sig mer vätska.

Katten har 3 stycken vätskekällor: kosten, dricksvattnet samt det vatten som produceras vid förbränning av kolhydrater, proteiner och fetter.
Det s.k. metaboliserade vatten står för 10-15 % av det totala vätskebehovet.
När katten blir utfodrad med våt mat (burkmat, färskt kött) blir vätskebehovet till stor del tillfredsställt genom maten (färskfoder och konservfoder innehåller 70-85 % vatten) och katten behöver därför inte dricka alls eller väldigt lite. Detta i motsats till när man ger torrfoder då katten måste få i sig nästan 100 % av vattenbehovet genom att dricka. Eftersom katten har en naturligt låg törstreflex pga. att den är gjord för att få i sig majoriteten av sin vätska genom maten, så är det extra viktigt att man som ägare  ser till att en torrfoderätande katt verkligen får i sig det den behöver.

Många katter ratar blötfoder om de inte "lär sig" äta det. Torrfoder är ofta väldigt väldigt gott, smaksatt med buljong mm för att göra en trist produkt mycket roligare, så låter man katten välja så kan man ju bara gissa vad den skulle gå till. Men precis som ett barn som får välja mellan en paprika och en glass till middag så måste man som förälder se till att barnet får i sig det den behöver, och samma sak är det med katter. Man måste helt enkelt lära dom att äta det som är bra för dom.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Lämpligt foder vid urineringsbesvär? ( Katt )
« Svar #7 skrivet: 10 feb-17 kl 07:50 »
Blötfoder i all ära men man bör kolla hur det förpackas. Vissa tillverkare vägrar tala om vad förpackningen är och då kan man misstänka att det inte är bra. Man bör välja förpackningar som inte har BPA. Jag kände inte till problemet utan började ge min katt diverse olika blötfoder. Jag tror det bidrog till att han utvecklade sköldkörtelproblem som han nu måste ta medicin för resten av sitt liv. Innan jag körde blötfoder hade han inte denna sjukdom. Kanske tillfällighet men jag manar till försiktighet.

Min andra katt har ibland cystit, vilket är en inflammation i blåsan utan bakterier eller stenar. Om han har ett skov får han lite Metacam för katt, på inrådan av veterinär. Det sägs att katter med cystit har ett speciellt temperament och det stämmer exakt på honom. Katter med detta är ofta på span och känsliga för ljud även om de inte behöver vara nervöst lagda. De tycker inte heller om förändringar i rutin utan vill att det ska vara samma jämt. Hur detta hänger ihop med cystit vet man tydligen inte.

Men den katten hatar verkligen när man ändrar saker eller om personer som han inte känner kommer på besök. Han blir stressad när det inte är som det brukar.

Rådet jag också fått från veterinär är att om cystiten inte ger sig med en kortare kur med Metacam för katt så ska jag ta in honom och se om han har en infektion i urinvägarna. Men än så länge så har det bara varit utan bakterier. Han har haft fyra skov i sitt liv med cystit.

Han får både torrfoder och blötfoder. Båda mina katter dricker bra, de är inte sådana att de tror att de inte behöver dricka utan de har alltid druckit bra med vatten.
Internet, katter, te och mysiga sockar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 5 användare (2 dolda)
tuslus, von tratt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser