Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kvitta mot inkomst av tjänst?  (läst 1053 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
kvitta mot inkomst av tjänst?
« skrivet: 08 jan-17 kl 17:11 »
Försöker förstå reglerna kring detta.

Jag har nyligen köpt en jordbruksfastighet (2015).

Den betalade jag med egna pengar. I övrigt ingen verksamhet, inga inkomster.

Om jag då köpte den för säg en miljon 2015. Då har jag alltså ett underskott på en miljon 2015 om inget annat skett i verksamheten.

Betyder det då att jag kan kvitta 100.000 mot min inkomst från arbete, och slippa betala skatt för 100.000, jag får 30.000:- alltså?

Tänker på reglerna om att man de fem första åren får kvitta inkomst av tjänst mot underskott i näringsverksamhet.



http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/inkomsteravdrag/foretagunderskottfaq/jagraknarmedattaretsresultatavminnaringsverksamhetblirettunderskottharjagnagramojligheterattkvittaunderskottetmotminatjansteochkapitalinkomsterellerframtidaoverskottiminnaringsverksamhet.5.18e1b10334ebe8bc8000118931.html

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: kvitta mot inkomst av tjänst?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-17 kl 17:21 »
Tyvärr inte. Ditt inköp av fastighet är inte en kostnad och kan således inte kvittas mot någon intäkt. Inköp av fastighet är en investering som bokförs mot ett tillgångskonto och inte ett kostnadskonto. Om du kan göra avskrivningar på din fastighet så är detta en kostnad som går att kvitta mot intäkt. Men räkna inte med detta om du bara gjort en hyfsad affär och inte första året.

Mvh
Magnus

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: kvitta mot inkomst av tjänst?
« Svar #2 skrivet: 08 jan-17 kl 17:29 »
Aha på så vis, tack för svaret. Det är alltså bara konton som börjar på 4,5,6 som man kan kvitta mot?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: kvitta mot inkomst av tjänst?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-17 kl 13:58 »
Rätt uppfattat. Om du bokför korrekt under året så behöver du inte tänka på det. Bokslutet sammanfattar året och ger dig det resultat som skall redovisas.

Mvh
Magnus

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: kvitta mot inkomst av tjänst?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-17 kl 23:08 »
Tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 4 användare
Berberis, malle h, peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser