Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skitiga ankor?!  (läst 1865 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Skitiga ankor?!
« skrivet: 28 dec-16 kl 01:04 »
Jag kläckte dra fyra ällingar för ca 3mån sen. Då det varit jävligt kallt o räven är här o stryker så har dom vuxit upp inne i ladugården. Nu är dom skitiga! Som fan! Ska jag ta in o ge dom ett bad med torkning ? Eller förstör jag hudfett? Kommer dom frysa om jag har tvättat dom?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #1 skrivet: 28 dec-16 kl 02:26 »
Ställ ut en balja vatten åt dem.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #2 skrivet: 28 dec-16 kl 08:38 »
Eftersom de inte badat tidigare i livet om jag fattar rätt, så är det nog bäst att de får börja så smått. Låter du dem bada nu och sedan vara ute så har de inget skydd av sin fjäderdräkt. Då fryser de!! Bäst är att de får bo kvar i ladan tills det blir mildare, och under den tiden få en balja eller liknande att bada i.
Inte speciellt roligt att de slabbar och badar inne...men man får ju vara lite finurlig och ha någon form av balja med något större kärl under, som fångar upp det mesta slabbet.
Sen behöver de ju inte ha sin badbalja hela tiden heller.
På så sätt kommer de att bygga upp det skyddande "fettet" i fjäderdräkten.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #3 skrivet: 28 dec-16 kl 13:38 »
Nej dom har inte badat tidigare.  Ställer jag ut en balja då badar dom ju o är blöta i kylan. Är det inte bättre då om dom får bada inne i mitt hus o sen torka innan dom återvänder till ladugården?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #4 skrivet: 28 dec-16 kl 19:22 »
Självklart är det klart bäst om du har den möjligheten! Jag tänkte mer om dom kanske har tillgång till värmelampa i ladan, och kan värma sig under den efter bad.  :)
Mina ankor har tyvärr inte lyxen att få komma in i huset och bada..  :-[

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #5 skrivet: 29 dec-16 kl 00:31 »
Jag har inga problem med att dela med mej av badkaret ;D
Då tar jag in dom o låter dom bada o sen fönar jag dom torra innan dom får gå ut igen då  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #6 skrivet: 29 dec-16 kl 08:45 »
Låter iofs mysigt för dina ankor...men frågan är om det är så bra...Tror ankorna, för att få sin naturliga fethet i fjäderdräkten, inte mår speciellt bra av att bli fönad torr  :-\
Dom behöver få in ett naturligt ankbeteende för att sköta sin fjäderdräkt. Det är ju ändå "lantdjur"!  Bör få sin naturliga livsstil, och den är inte att bli fönad torr tyvärr.

Jag antar att du tänkt att de ska få en badmöjlighet utomhus när de är vuxna? För att komma dit så behöver de naturligt bygga upp sin fjäderdräkt, annars får de problem även när det är varmt ute. Om inte fjäderdräkten är så där "fet" och avvisande så kan en anka frysa och bli sjuk även en varm sommardag efter bad  :( Det har jag sett med egna ögon när det flyttade hit en anka som inte fått bada under sina första år i livet. Hon såg ständigt sjuk och ruggig ut!

När de är vuxna kommer de att nöja sig bra med att kunna doppa huvudet i en hink och plaska lite när det är kallt ute.
Men under resten av året behöver de ha sin badmöjlighet - de är ju ankor!  :)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #7 skrivet: 29 dec-16 kl 13:18 »
Jag hade en anka en gång som jag badade i badkaret och fönade torr. Nu hade jag fönen på en låg temperatur och fönade inte helt torr. Satte sen ankan under värmelampa. Det funkade bra. Men detta var en vuxen sjuk anka.
Jag hade nog badat ungdjuren. Ankor gillar att vara rena. Mina badar gladeligen året runt utomhus. Men de har en fungerande fjädetdräkt och är vuxna djur.
Tips till nästa kläckning är att kläcka tidigare :)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #8 skrivet: 29 dec-16 kl 13:51 »
Precis, Hökenäs! Jag tycker också att de unga djuren bör få bli rena. Men jag tror ändå att för att få till en fungerande fjäderdräkt så ska dom nog knappast få vanan att bli fönade torra. Skillnad då att vara snäll och pyssla om en sjuk anka  :)

Precis som hos dig så badar mina ankor gladeligen året om, men om det blir riktigt svinkallt (vilket det ju sällan blir här i Skåne  :P ) så får de ibland bara en hink att svabba lite i. Men då har de vanan sedan ung ålder och fjäderdräkten fungerar som den ska.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skitiga ankor?!
« Svar #9 skrivet: 30 dec-16 kl 00:57 »
Hmm. Bra inputt här. Låta dom torka själva i rumstemp är då bättre. Dom har en hink att doppa huvudet i redan.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 3 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser