Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!  (läst 3137 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Tips för att få igång aptiten i familjen önskas!
Har en mattrotsig 2 åring och både jag och min man är sådana som ser mat som ett måste snarare än som något att se fram emot. I-landsproblem, jag vet men ändå! Känner att vi behöver byta perspektiv i hela familjen, behöva kämpa lite för maten för att uppskatta den mer... Några tips?
Mvh Johanna

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #1 skrivet: 25 dec-16 kl 07:55 »
Tips för att få igång aptiten i familjen önskas!
Har en mattrotsig 2 åring och både jag och min man är sådana som ser mat som ett måste snarare än som något att se fram emot. I-landsproblem, jag vet men ändå! Känner att vi behöver byta perspektiv i hela familjen, behöva kämpa lite för maten för att uppskatta den mer... Några tips?
Mvh Johanna
Lära sig gilla att laga mat.. Kanske gå en matlagningskurs? Någon kurs med exotiskt/utländskt tema? Brukar ju vara mer smakrik mat.. Gå den ihop så den blir något gemensamt roligt att både gå på först och efteråt göra ihop någon gång eller två i veckan
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #2 skrivet: 25 dec-16 kl 08:30 »
Vad brukar ni äta för mat? Om det bara är "förnuftig" mat så föreslår jag att ni äter mer kött, saltar ordentligt och drar ner på andelen grönt. Då blir det roligare att äta.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #3 skrivet: 25 dec-16 kl 08:37 »
Mitt tips är god mat och omväxlande mat!
Min uppfattning är att god mat skall vara av riktiga råvaror och skall smaka av råvarorna. Den får vara enkel men kött skall smaka kött och fisk skall smaka fisk och potatis skall smaka potatis. Nutidens mat är ofta kryddad och utblandad för att smaka likadant vad det än är.

Att barn inte vill äta brukar väl oftast bero på att de vuxna trugar med godare saker varefter....... ät eller svält var det som gällde hos oss då jag var liten men maten var mycket god.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #4 skrivet: 25 dec-16 kl 09:37 »
Tips för att få igång aptiten i familjen önskas!
Har en mattrotsig 2 åring och både jag och min man är sådana som ser mat som ett måste snarare än som något att se fram emot. I-landsproblem, jag vet men ändå! Känner att vi behöver byta perspektiv i hela familjen, behöva kämpa lite för maten för att uppskatta den mer... Några tips?
Mvh Johanna
Ja, du och din man får starta med att förändra er egen inställning till mat och ätande annars blir det stora problem att försöka påtvinga barnet en annan inställning än den ni själva står för. Så små barn gör inte som en säger utan som en gör.
Förslag på förändrat beteende kan tex vara att göra veckomatsedel ihop med barnet, handla mat, laga mat, duka ihop med barnet och göra måltiderna till en lugn oas i vardagen utan mobiler och annat störande, alla sitter vid bordet tills alla ätit klart. Så små barn brukar vara lättmutade - äter du/smakar du detta så gör vi något litet extra kul sen...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #5 skrivet: 25 dec-16 kl 11:44 »
Att barn inte vill äta brukar väl oftast bero på att de vuxna trugar med godare saker varefter....... ät eller svält var det som gällde hos oss då jag var liten men maten var mycket god.
[/quote]

 8) 8) ;D ;D
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #6 skrivet: 25 dec-16 kl 11:52 »

Att barn inte vill äta brukar väl oftast bero på att de vuxna trugar med godare saker varefter....... ät eller svält var det som gällde hos oss då jag var liten men maten var mycket god.

Totalt medhåll förutom det där med svält. Barn som inte äter ordentligt på frukosten kommer inte att svälta innan lunch, oftast äter de bättre då.

Frågan är bara hur man får sin bättre hälft att förstå detta? Här hemma trycks det in stora mellanmål för att kompensera för dåligt intag vid ordinarie måltid.

Mvh
Magnus

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #7 skrivet: 25 dec-16 kl 13:11 »
Prova nån matkasse (kanske nån med barn-tema?) för att få inspiration till nya rätter. Lite spännande för er allihop att kolla, jaha, vad får vi äta idag? :) Brukar inte vara jättedyrt att testa nån månad. Brukar gå att få hämta på affären om man bor så att det inte finns hemkörning.
Gå med i nån lämplig matgrupp på fb och se vad andra barnfamiljer äter till middag på vardagarna.
Göra storkok på helgerna och ha färdig köttfärsås i frysen så går det snabbare att göra t.ex. lasagne en trött vardag.
Köp hem frukter/grönsaker som ni aldrig prova förut, kanske börja med att köpa en enda "obekant" vid varje handling. Leta upp ett recept för den saken, prova och se, kanske ni hittar någon ny favorit? Eller vet vad ni ska undvika ;)
Testa att laga mat från andra länder, kanske gillar ni afrikanska jordnötsgrytor, thai-wok, sydamerikanska smaker med lime och koriander , m.m. bättre än svensk sås&potatis-mat.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #8 skrivet: 25 dec-16 kl 16:35 »
Totalt medhåll förutom det där med svält. Barn som inte äter ordentligt på frukosten kommer inte att svälta innan lunch, oftast äter de bättre då.

Frågan är bara hur man får sin bättre hälft att förstå detta? Här hemma trycks det in stora mellanmål för att kompensera för dåligt intag vid ordinarie måltid.

Mvh
Magnus

Små barn - små magar = äta oftare än en vuxen, barn ska aldrig betraktas som "små vuxna" i matsammanhang (tex så behöver de två sorters essentiella aminosyror mer än vuxna). Att  inte äta frukost påverkar barn negativt, dom blir grinigare, mer lättretade, får sämre inlärningsförmåga, svårare att koncentrera sig etcetc Det är den vuxnes ansvar att se till att barnet inte går ner i, för kroppen och hjärnan, negativa svältfaser. Frukost behöver inte nödvändigtvis betyda en jättestor måltid, utan anpassas efter vad barnet orkar äta.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #9 skrivet: 25 dec-16 kl 16:59 »

Små barn - små magar = äta oftare än en vuxen, barn ska aldrig betraktas som "små vuxna" i matsammanhang (tex så behöver de två sorters essentiella aminosyror mer än vuxna). Att  inte äta frukost påverkar barn negativt, dom blir grinigare, mer lättretade, får sämre inlärningsförmåga, svårare att koncentrera sig etcetc Det är den vuxnes ansvar att se till att barnet inte går ner i, för kroppen och hjärnan, negativa svältfaser. Frukost behöver inte nödvändigtvis betyda en jättestor måltid, utan anpassas efter vad barnet orkar äta.

Man svälter inte bara för att man skippar måltider.
Tyvärr är det svårt att resonera med en tvååring utan denne gör väldigt ofta som de vuxna.
Skippar den vuxne frukosten så är det naturligt för småttingen att göra samma sak.

De vuxna har ett stort ansvar i det hela och måste ändra sin egen syn och beteende vid måltiderna.
Förändrar man det till en positiv upplevelse för alla så blir det lättare, när sedan småttingen böir äldre så kan man resonera med den och visa på hur den reagerar vid öka typer av intag och mängder.
Även vuxna mår bra av att äta fler mindre måltider än vad man som regel gör idag då man som regel har tre huvudmål.  Sprider man ätandet på 6-7 måltider över dagen så får man en jämnare förbränning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #10 skrivet: 25 dec-16 kl 17:21 »
"Mycket unga och mycket gamla klarar inte nattfasta. Sömn och ätande är intimt förbundna fenomen. Det är svårt att somna hungrig. Sömnbrist ökar aptiten och energiintaget [20, 21, 34, 38, 39].
Den vuxna människan har tillräckligt med energireserver och metabol kapacitet för att klara av »måltidsätande« och 8–12 timmars nattfasta. Hos nyfödda, barn före fem års ålder och åldrande människor är situationen annorlunda.
Mycket unga respektive mycket gamla kroppar har små energireserver och outvecklade respektive åldersförsvagade organ. Maten måste då komma tätare och under fler timmar av dygnet än hos den vuxna människan.
När det gäller små barn är det naturligt att ge maten fördelad över hela dygnet..."
http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/14904/LKT1036s2084_2089.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #11 skrivet: 09 jan-17 kl 23:20 »
Växer ungen som den ska får den säkert tillräckligt med mat.  Jag  har tre barn, nu vuxna, alla krånglade med maten i småbarnsåren.   Men växte som de skulle. Ofta övervärderar man hur mycket mat en knatting behöver.  Väger hen 10 kg och du 70, så är ett glas mjölk samma som att du skulle dricka sju glas. Visserligen inte helt korrekt, för barn behöver mer för att växa, men det är bra att tänka på när ungen bara äter en köttbulle.      Under första året tredubblar bebisar sin vikt, så de är ständigt hungriga, särskilt första halvåret.   Men en treårig väger inte tre gånger så mycket som en tvååring (lyckligtvis). 
Och det gäller förstås samma med kakor och glass som med köttbullar:   En kaka för den lille motsvarar kanske sju för dig, dito glass. 

En sak till är att småbarn oftast inte är särskilt intresserade av nyheter vad gäller mat. De vill ha samma som de gillade förut.  Grönsaker är inte särskilt populärt (utom gurka, tomat och rå morot)  Frukt innehåller mycket av samma nyttigheter som grönsaker, så satsa på det, för det är mycket mer i barnsmak.

Så uppriktigt sagt tycker jag det överambitiöst att försöka få en tvååring matintresserad, särskilt om föräldrarna själva inte är lagda åt det hållet.  När den börja närma sig tonåren - då är läget ett helt annat ....


Seniorkvinna

  • Inlägg: 251
    • Medelpad
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #12 skrivet: 10 jan-17 kl 01:19 »
Min dotter ( idag 35 år ) var vid två års ålder väldig petig i perioder med vad hon åt . Hon kunde äta fruktyoghurt i en vecka sedan gick det bra med allt utom kött osv.
Jag gjorde ingen sak av det , du ska aldrig låta maten bli ett maktmedel . Barn äter när de är hungriga 😉

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #13 skrivet: 14 feb-17 kl 20:34 »
Hur har det gått? :)

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #14 skrivet: 14 feb-17 kl 22:05 »
Många småttingar ær, precis som din, mattrotsiga och misstænksamma mot nymodigheter. Men gør væl inte så mycket om barnet æter ganska få saker om det ær bra saker? Om till ex havregrynsgrøt, ægg i någon form, kokt potatis ihopmosad med smør o mjølk, youhurt och lite frukt och kanske morøtter går ner så tæcker det næringsbehovet rætt bra... 

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #15 skrivet: 02 apr-17 kl 11:14 »
Tack snälla ni för alla fina tips! Det går upp och ner i perioder. Förra svackan lyckades vi få bukt med genom att just som flera säger här inte göra nån sak av det. Åt hon inte vid en måltid åt hon mer vid nästa. Och så finns alltid välling att ta till... Nu är vi inne i en ny svacka, hon har precis fått ett syskon och protesterar genom maten. Jag har svårt att hinna vara till hands och strukturera upp som förr. Funderar på att låta allt flyta lite mer nu... Kanske många mindre måltider som ngn skrev här... Viktigast är nog ändå att låtsas som det regnar och inte göra något stort av det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #16 skrivet: 02 apr-17 kl 14:51 »
Mycket att känna igen sig i!  Jag tänker att en tvååring antagligen känner av stämningen runt bordet, och om de vuxna har ett spänt förhållande till mat så är det nog svårt att dölja för en unge?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zilver

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Tips på hur man får igång aptiten i familjen önskas!
« Svar #17 skrivet: 02 apr-17 kl 17:36 »
Jag har också en jobbig relation med mat och äter mer för att jag måste än för att jag vill. För att hjälpa barnet tycka bättre om mat än vad jag gör så har jag försökt släppa ansvaret helt över hur mycket som kommer in i munnen på henne. Jag är ansvarig för att det finns mat tillgängligt när hon behöver den, att det är mat hon tycker om och att den är nyttig. Barnet är själv ansvarig för att få in det i munnen, även som tvååring. Jag kan inte känna hennes kropps signaler, det finns en stor mängd orsaker till brist på aptit, men om jag släpper kontrollen så tar hon över och äter när hon behöver.

En praktisk lösning för mig är att ha mellanmål framme hela tiden. Oftast i form av fruktskål, men ibland ställer jag fram sånt som jag tror att hon saknar. När jag märker att hon börjar äta tar jag det som signal att det är lämpligt att få fram ordentlig mat. Ibland blir hon mätt på mellanmål, men då var det i alla fall något nyttigt. Bättre lycka nästa måltid ;)

Hellre korv med mos varje dag i en vecka än bråk vid middagsbordet.

För mitt barn går det bättre med lagad mat kl 14 än kl 17. Hon är för trött när kvällen närmar sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser