Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det lönt att stänga in fåglar bakom hönsnät pga fågelinfluensan?  (läst 1007 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Morsan och farsan har ankor och höns, och bor i Blekinge. Med anledning av fågelinfluensan så håller de hönsen och ankorna instängda i sina rastgårdar. Men är det lönt? Rastgårdarna har väggar och tak av vanligt, grovmaskigt hönsnät, så fåglar upp till och med en koltrasts storlek kan flyga in och ut ändå.

Hönsen får mat serverad i hönshuset, så kravet att ha mat under tak uppfylls där... Även om det faktiskt hänt att talgoxar flugit in i hönshuset genom den öppna hönsluckan. Vad gäller ankorna är deras mat rent tekniskt "under tak", för de får mat utomhus under ett litet tak vi har satt där för att det inte ska regna på den.

Jag tror mina föräldrar har tolkat den här fågelinfluensavarningen fel. Poängen är väl att inte vilda fåglar ska kunna bajsa på de tama, och deras mat? Vilket de nu kan fastän hönsen och ankorna är instängda? Känns som att det här bara leder till frusterade ankor och höns.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Hönsen skall hålla instängda i hönshuset.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
  :D ...Hobbyhöns får vara ute i sina rastgårdar men maten ska ges inomhus...Sedan om hönsen har bra flygförmåga kan man kanske inte råda över  ;)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6567992

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Sedär.

Lite halvskumt förfarande kan jag tycka.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Sedär.

Lite halvskumt förfarande kan jag tycka.
Ja, då kan de lika gärna vara ute helt, va? I östra Blekinge?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 1 användare
Bröd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser