Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stjäl den öppna spisen värme?  (läst 1089 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Stjäl den öppna spisen värme?
« skrivet: 07 nov-16 kl 13:20 »
Jag har en öppen spis som inte används. Min fråga är om det försvinner värme ut via den och skorstenen? Bör jag sätta för den på något sätt, eller räcker det med att ha spjället stängt?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Stjäl den öppna spisen värme?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-16 kl 13:27 »
Hej!
Jag gissar att det räcker med att stänga spjället!

När det gäller eldning och spjälls stängande delvis / helt , kommer Du att få kompetenta råd snart, hoppas jag! Det kan man ge här, om Du så önskar!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Stjäl den öppna spisen värme?
« Svar #2 skrivet: 07 nov-16 kl 14:26 »
Det är ju lätt att kolla genom att känna efter luftdrag eller tända en tändsticka och se om det finns drag. Om huset är tätt för övrigt kan kanske öppenspisen till och med göra viss nytta som frånluftventil.
Om spjället är gjort så att det täpper för hela rökgången så ska det inte dra alls när spjället är stängt. Lämnar spjället däremot en glipa öppen kan det eventuellt tänkas att man vill sätta för mer. I så fall är det bäst att täppa för rökgången i övre änden så det inte regnar ner i den, vill man täppa till nerifrån öppenspisen kan man ta en plastkasse som man fyller med mineralullsskräp, trasor eller liknande, och trycker upp så långt det går i rökgången.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser