Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag varmare vatten?  (läst 3182 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Hur får jag varmare vatten?
« skrivet: 06 nov-16 kl 11:33 »
Tycker att varmvattnet inte blir hett. Det är mer ljummet i duschen och i kökskranen. ( har alltid varit det under tiden jag bott här) Jag spanade lite nu på varmvattenberedaren och termostaten för vattnet inne i tanken är satt på 70 grader.
Sen finns en kran uppepå vv-beredaren där jag kan reglera tappvattnet. Om jag justerar här till 70 grader- är det då 70 grader som kommer ut i kranen? En fundering om den kan stå åt fel håll- för nu står följande "skruva röda ratten medurs till stopp- helt avstängd. Ca 40 grader- 4,5 varv tillbaka, ca 55- 2,5 varv tillbaka, ca 65, 1,5 varv tillbaka, ca 70 fortsätt till stopp.

Vad ska man ha för temperatur i tappvattnet? Och om jag väljer här tex 70 grader är det samma då som att jag skruvar röda ratten medurs till stopp? Hur fort kan jag se resultat i kranen på tappvattnet?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-16 kl 11:52 »
För det första bör du alltid ha minimum 60 grader i kranen/duschen. Annars tar du inte död på förekommande otrevligheter i vattnet.
Prova att vrida ratten så mycket moturs du kan. Som jag fattade din beskrivning är den då fullt öppen, d.v.s. ger varmast vatten ut i systemet.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #2 skrivet: 06 nov-16 kl 11:58 »
Du skall märka skillnaden på en gång eller åtminstone så snart vattnet hunnit genom röret från varmvattenberedaren till kranen, så prova att vrida. Man bör ställa så att vattnet blir en liten aning varmare än man maximalt vill ha det i kranen, då får man den värme man önskar men riskerar inte att skålla sig. 60 grader är vad man minst skall ha i tanken, men det behöver inte vara så varmt ut i kranen.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #3 skrivet: 06 nov-16 kl 12:01 »
Fattar det också som att jag ska vrida så långt medurs det går. Samtidigt står det ju att då är kranen avstängd?
Tror jag haft typ 65 grader idag i tappvattnet om jag gjort rätt- men det är inte 65 i duschen- eller i köket. Utan mer ljumet. Men jag ska test och vrida allt jag kan medurs nu och se om det blir någon skillnad... annars får jag väl vrida åt andra hållet. Kanske termostaten sitter åt fel hål så att medurs är åt andra hållet?? Så att jag bara har 40 grader nu?? Japp ska upp och testa nu i alla fall- återkommer med besked

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #4 skrivet: 06 nov-16 kl 12:03 »
Fattar det också som att jag ska vrida så långt medurs det går. Samtidigt står det ju att då är kranen avstängd?
Tror jag haft typ 65 grader idag i tappvattnet om jag gjort rätt- men det är inte 65 i duschen- eller i köket. Utan mer ljumet.
Ventilen kanske har hängt sig? Prova att skruva åt bägge hållen några gånger och kanske knacka lite försiktigt på den med en skruvmejsel eller liknande

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #5 skrivet: 06 nov-16 kl 12:04 »
Vrid moturs, inte medurs!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #6 skrivet: 06 nov-16 kl 12:14 »
Har vridit nu och det är riktigt varmt i kranen i badrummet och köket- men tycker fortfarnde att ducshen inte är så varm. Den har visseligen en termostat på 45 grader men 45 borde väl vara varmt?  Det är ju varmt, men mer åt ljummet hållet. I dom andra kranarna är det ju riktigt varmt nu- så att man bränner sig. Vad ska ha för temperatur tycker ni på tappvattnet?

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #7 skrivet: 06 nov-16 kl 12:17 »
Vrid moturs, inte medurs!
Jo det var medurs jag vred och skulle vrida tills det blev stopp-

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #8 skrivet: 06 nov-16 kl 12:25 »
Om du har en termostatblandare i duschen, så kan den krångla.
Känn på röret fram till den när du spolar, för att se om det kommer varmt vatten fram till den.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #9 skrivet: 06 nov-16 kl 12:39 »
Det kommer varmt vatten- kanske tom varmare än tidigare. Men det är fortfarande inte hett- och 45 grader borde ju vara hett?
Det står 45 grader på kranen vid maxläge på varmt vatten.
Jag har vridit den fram och tillbaka från kallt till varmt och knackat på den... men i dom andra kranarna har jag nu rykande hett vatten. Hur varmt tycker ni att man ska ha i kranen? Är ju 70 grader där nu antar jag- borde bara varit runt 50-55 tidigare om den var rätt- för jag kunde vrid nästan tre varv till stopp.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #10 skrivet: 06 nov-16 kl 13:32 »
Om det skall bli 45 grader när kranen står där beror på hur varmt vatten som kommer in i kranen, eller har jag fel? Men hur som helst är 45 grader inte brännhett, jag vill helst ha 46-48 grader när jag duschar så 45 är nog ungefär vad en vanlig människa vill ha.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #11 skrivet: 06 nov-16 kl 18:41 »
Behagligt varmt nu även i duschen- men märker att jag får varmare om jag rubbar på duschkranen fram och tillbaka ett par gånger

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #12 skrivet: 06 nov-16 kl 19:03 »
Har du engreppsblandare eller termostat?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #13 skrivet: 06 nov-16 kl 19:30 »
Det är inget ovanligt att gamla duschblandare kärvar och krånglar i temperaturregleringen så att t ex vattnet blir kallare än önskat ett tag, efter några månader kan de gå till sig av sig själva och fungera bra flera år innan nästa krångelperiod.
Ibland kan det vara nödvändigt att plocka isär blandaren och göra rent, kanske byta ev skadade delar i den.

Beträffande blandningsventilen vid varmvattenberedaren som det tydligen har skruvats på tidigare i tråden, så bör man komma ihåg att den innehåller en vaxtermostat (alltså samma slags temperaturkännande element som i en bilmotors kylvattentermostat). De blir ofta gradvis sämre och sämre när de blir gamla, och det är fullt normalt att vaxtermostaten måste bytas med 10 års mellanrum eller så. Oftast går det att byta enbart den, så man inte behöver ge sig på att ersätta hela blandningsventilen.

För vidare diskussioner kan det vara bra att veta fabrikat och modellbeteckning på duschblandare och blandningsventil, gärna också bilder på dem.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hur får jag varmare vatten?
« Svar #14 skrivet: 06 nov-16 kl 20:42 »
Termostatblandare spökar ofta om man har eget vatten eller väldigt hårt vatten. Krävs inte mycket avlagringar för att dom ska börja spöka.

Tänkte också på det som diskuterades in en annan trdå häromdagen, det skulle ju kunna vara en igensatt sil på anslutningsslangen på varmvattensidan, om det finns såna.

Moderna VVS-armaturer funkar inte alltid ihop med gamla brunnar, pumpar, hydroforer och ledningar. Kan kräva mer service än med kommunalt vatten i nya ledningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser