Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  5 frågor angående ost.  (läst 2878 gånger)

Dajjmen

  • Inlägg: 7
    • Skåne
5 frågor angående ost.
« skrivet: 25 okt-16 kl 20:50 »
Hej alla ystare!

Som jag sa i min förra tråd så är jag ny på detta forum och har snöat in på att tillverka min egen ost. Jag blev först lite orolig när jag först förstod att man måste ha opastöriserad mjölk för att göra ost, men fick senare reda på att det gick bra med lågpastöriserad mjölk. Detta gjorde att jag kunde gå vidare i min undersökning om vad jag behöver för att till slut ha min egna ost på bordet.

Jag har sedan några år tillbaka varigt intresserad av att odla och producera mat på egen hand och håller på en del med odling av tomat, chili och sallad i mitt hem, med hjälp av Facebook och Youtube har jag fått mycket inspiration och idéer. för några dagar sedan hittade jag ett klipp av Gavin Webber där han visade hur man gjorde ost, och jag fastnade direkt, detta måste jag ju bara pröva. Så jag vände mig till Ebay där jag annars vanligtvis beställer saker till min odling och hittade både "ost filt" och mall för att binda osten. Så dom sakerna är på väg hem.

Jag har kollat på en del hemsidor som har sakerna jag behöver men oftast så ligger frakten på mer än vad varan kostar.

Men här är några få frågor som jag har kvar för att stilla mitt sinne för stunden:

1: Var hittar jag olika ost recept?
2: Hur får jag bubblor i osten? (kultur?)
3: Gör det någon skillnad hur man "skär" osten i grytan (stora eller små bitar?)
4: Jag hade gärna velat vaxa min ost så var hittar jag vax till bra pris?
5: Vilka olika kulturer finns det och var köper jag dom till bra pris?

Jag hoppas att ni kan svara på någon av mina frågor, När jag har fått hem mina tillbehör kommer jag direkt att börja tillverka min egen ost och jag kommer att lägga upp bilder till er :D
Ha det fint! / Dajjmen

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: 5 frågor angående ost.
« Svar #1 skrivet: 25 okt-16 kl 21:21 »
Du hittar alla tillbehör på kemikalia.se. Har själv handlat där, kan vara lite svårt att förstå vad man ska ha för kultur genom att bara titta i webbshoppen. Ring till dem så får du hjälp med beställningen. De säljer kulturer i ganska stora förpackning, men de varar väldigt länge. Man delar upp kulturen när man får den och fryser in det som inte behövs för tillfället. Bubblor i osten blir det av gaserna från kulturen. Recept hittar du på alternativ. Börja med dessa.

Dajjmen

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: 5 frågor angående ost.
« Svar #2 skrivet: 25 okt-16 kl 21:44 »
Du hittar alla tillbehör på kemikalia.se. Har själv handlat där, kan vara lite svårt att förstå vad man ska ha för kultur genom att bara titta i webbshoppen. Ring till dem så får du hjälp med beställningen. De säljer kulturer i ganska stora förpackning, men de varar väldigt länge. Man delar upp kulturen när man får den och fryser in det som inte behövs för tillfället. Bubblor i osten blir det av gaserna från kulturen. Recept hittar du på alternativ. Börja med dessa.

Ja, jag har kollat en del på deras hemsida och det ser intressant ut, men att köpa in dom sakerna som jag tror jag behöver för att testa, blir ganska fort flera tusenlappar. Tex vill jag inte köpa hem 4,5 kg vax för att täcka två - tre ostar för 600 kr. Letar efter mindre volymer, detta gäller också kulturen. Om sen jag får bra resultat så kommer jag definitivt att köpa från dom i deras volymer.

Tack för ditt svar // Dajjmen

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
SV: 5 frågor angående ost.
« Svar #3 skrivet: 27 okt-16 kl 22:01 »
Hej alla ystare!

Som jag sa i min förra tråd så är jag ny på detta forum och har snöat in på att tillverka min egen ost. Jag blev först lite orolig när jag först förstod att man måste ha opastöriserad mjölk för att göra ost, men fick senare reda på att det gick bra med lågpastöriserad mjölk. Detta gjorde att jag kunde gå vidare i min undersökning om vad jag behöver för att till slut ha min egna ost på bordet...


Citera
1: Var hittar jag olika ost recept?

https://www.cheesemaking.com/recipes/recipedetails.html

Citera
2: Hur får jag bubblor i osten? (kultur?)

Olika bakteriekulturer som orsakar gasbildning (samt att pressa under tung vikt medan de ligger i vassle enligt ett recept jag har läst, vilket då orsakar gasbildning, men osäker på hur bra det stämmer, eller om det gäller en speciellt osttyp med hål i). Slå upp recept på någon sådan ost (Swiss cheeses brukar dom kallas på engelska) och följ.

Citera
3: Gör det någon skillnad hur man "skär" osten i grytan (stora eller små bitar?)

Ja. Stora bitar för mjukare, blötare ostar, typ 1 cm för herrgård och 1/2 cm för hårda ostar typ parmesan. För vissa mögelostar typ Stilton skär man bara en enda gång. Mitt råd är: hoppa inte över några detaljer, även om de verkar onödiga, för det blir effekter i slutändan. Alla detaljer är enkla men noga, enligt min erfarenhet.

Citera
4: Jag hade gärna velat vaxa min ost så var hittar jag vax till bra pris?

Vet ej, men man kan smälta mjuka ljus eller blanda i rapsolja för att göra mukare (stearinljus blir annars för hårt och bryter sönder)- Annars kan man köpa en ost med vax, ostvax är återanvändbart.

Citera
5: Vilka olika kulturer finns det och var köper jag dom till bra pris?

Antingen yoghurt för högre temperaturer (termofil) eller fil för medeltemperaturer mesofil, bryggeributiker eller nätet. Det finns ju egentligen bara 3 olika mögelkulturer, som jag förstår det: blåmögel, vitmögel och pipig ostmögel. Då är det bara att blanda ner en kant av köpt mögelost i ens egen mjölk medan den liggar och myser vid 30 C innan man häller på löpe. En Stilton använder samma mögel som en St. Agur eller en Kvibille ädelost osv, men ostmassan behandlas annorlunda bara, bl.a beträffande storleken man skär upp ostrutorna i. Jag har bl.a. en mycket vacker brie just nu som började sitt liv som en liten briekant i en mjölkgryta.
« Senast ändrad: 27 okt-16 kl 22:18 av samadams »

Dajjmen

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: 5 frågor angående ost.
« Svar #4 skrivet: 27 okt-16 kl 22:28 »

https://www.cheesemaking.com/recipes/recipedetails.html

Olika bakteriekulturer som orsakar gasbildning (samt att pressa under tung vikt medan de ligger i vassle enligt ett recept jag har läst, vilket då orsakar gasbildning, men osäker på hur bra det stämmer, eller om det gäller en speciellt osttyp med hål i). Slå upp recept på någon sådan ost (Swiss cheeses brukar dom kallas på engelska) och följ.

Ja. Stora bitar för mjukare, blötare ostar, typ 1 cm för herrgård och 1/2 cm för hårda ostar typ parmesan. För vissa mögelostar typ Stilton skär man bara en enda gång. Mitt råd är: hoppa inte över några detaljer, även om de verkar onödiga, för det blir effekter i slutändan. Alla detaljer är enkla men noga, enligt min erfarenhet.

Vet ej, men man kan smälta mjuka ljus eller blanda i rapsolja för att göra mukare (stearinljus blir annars för hårt och bryter sönder)- Annars kan man köpa en ost med vax, ostvax är återanvändbart.

Antingen yoghurt för högre temperaturer (termofil) eller fil för medeltemperaturer mesofil, bryggeributiker eller nätet. Det finns ju egentligen bara 3 olika mögelkulturer, som jag förstår det: blåmögel, vitmögel och pipig ostmögel. Då är det bara att blanda ner en kant av köpt mögelost i ens egen mjölk medan den liggar och myser vid 30 C innan man häller på löpe. En Stilton använder samma mögel som en St. Agur eller en Kvibille ädelost osv, men ostmassan behandlas annorlunda bara, bl.a beträffande storleken man skär upp ostrutorna i. Jag har bl.a. en mycket vacker brie just nu som började sitt liv som en liten briekant i en mjölkgryta.

Tusen tack för att du tog dig tiden att svara på mina frågor, nu förstår jag det lite bättre, även om det kommer att dyka upp fler frågor längre fram. Nu väntar jag para på att få hem mina saker jag har beställt.

på återseende //Marcus/Dajjmen

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
SV: 5 frågor angående ost.
« Svar #5 skrivet: 27 okt-16 kl 22:42 »
Tusen tack för att du tog dig tiden att svara på mina frågor, nu förstår jag det lite bättre, även om det kommer att dyka upp fler frågor längre fram. Nu väntar jag para på att få hem mina saker jag har beställt.

på återseende //Marcus/Dajjmen

Bara roligt när fler upptäcker hur kul det är! Lycka till!

P.s.
vill nog hellre säga "1 1/2 cm för herrgård och 1 cm för parmesan", men det ser du bättre när du följer ett recept
D.s.
« Senast ändrad: 27 okt-16 kl 23:59 av samadams »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: 5 frågor angående ost.
« Svar #6 skrivet: 28 okt-16 kl 04:26 »
För att göra ost med hål, så behöver man en bakterie som kan konsumera den mjölksyra som mjölksyrabakterierna producerar, så att denna bakterie kan växa till på sent stadium i lagringen . Vanligen använder man bakterien Propionibacterium freudenreichii, men man måste alltså ha mjölksyrabakterier också

Maria på Landet

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: 5 frågor angående ost.
« Svar #7 skrivet: 28 okt-16 kl 10:04 »
Vi har ett litet parti vax, 90:-/kg + frakt om du är intresserad. PMa i så fall :-)
Lycka till!
* Gardening - Nature's Prozac *


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 5 användare
von tratt, xaelanar, Frydreik, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser