Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker en prisvärd fläkt för spånutsug till gårdssnickeri... (lös fläkt)  (läst 2350 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland

Söker en prisvärd fläkt att suga ut sågspån och annat från diverse snickerirelaterade maskiner.
Främst sågar.

Jag skulle vilja ha en  kraftig fläkt som var enbart en fläkt som sög ut sågspånet genom en grov slang ut ur huset.

(Jag kan inte hämta grejer...)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Sådana fläktar brukar gå att hitta. Jag köpte en för 30 euro på skroten i förra vintras. 3kW motor och jag tror utgående röret var 200 eller 250 mm.

Hur stor fläkt vill du ha? är det 1kW eller 4kW vi talar om?
En liten spånfläkt borde gå att bygga av agnfläkten från ett större tröskverk. Medelstora fläktar brukar dyka upp på blocket. Riktigt stora fläktar får man av en ombyggd halmfläkt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Om man får tag i en fläkt med tillräcklig kapacitet, men som inte är byggd för att kunna transportera spån utan att bli igensatt, så kan man låta den fläkten blåsa luft in i en ejektor som får ta med sig sågspånet.
En annan fördel med att låta fläkten blåsa spånfri luft är förstås att man slipper en hel del av brandriskerna som finns om det börjar gå varmt i en vanlig spånfläkt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Mmm... Det har ni rätt i...

Tror inte den behöver vara så ohyggligt stor, men säg för att få bra drag i ett 100mm spirorör tillräckligt för att transportera bort spån från en ljungans 2a eller en stor bandsåg/kuttermaskin, etc.

Är som sagt mest för gårdsbruk så det är inte så intensiv drift jämfört med ett riktigt snickeri.

Mest att rikta och plana brädor och plank emellanåt samt till slöjdarbeten.

Har länge önskat mig en riktig bandsåg modell mycket stor och riktigt gjutgods...

Tänkte även försöka få tag på en gammal kutter och en äldre bordfräs för panelprofiler på sikt.

Just nu sopar jag för hand vid sågverket så att man kan ta det med traktorskopa, men det blir ibland kopiösa mängder spån när man sågat en hel dag...
Skulle vilja kunna dammsuga sågrälsen också då den är väldigt krånglig att komma åt att sopa under skenorna, därav önskemålet om en lös fläkt.

På nya huset finns ett gammalt stall inne på logen som jag funderar på att göra om till snickarverkstad när jag är klar med renoveringen av väggarna där...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Den här är väldigt prisvärd http://www.logosol.se/store/fler-produkter/spanhantering/spansug-2-2-kw.html

kampanjpriset går dock ut vid midnatt ser jag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Dendär såg ju onekligen intressant ut, litet över min tänkta budget, men ser ut att vara värt det, jag lägger hellre ned en slant extra på bra kvalitet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Dendär såg ju onekligen intressant ut, litet över min tänkta budget, men ser ut att vara värt det, jag lägger hellre ned en slant extra på bra kvalitet.

Gratulerar till sunda tankegångar!  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jo, grejer som inte fungerar som de skall ledsnar man rätt fort på...
Missade rean dock, litet surt, men det får man väl leva med...
(har dock ej beställt ännu, men lutar åt den)

Har blandade erfarenheter av gamla ventilationsfläktar och liknande, vissa håller mycket hög kvalitet medan andra har föråldrade konstruktioner.
Fick dock en fin kanalfläkt av en släkting förut, men den är för svag till detta, så den blir nog till någonting annat.


Tack för länken till byggen, alltid kul med sådan inspiration!

Fick tag på en fin bandsåg de skrotade ut på jobbet förut, vägde dock mer än jag trodde så måste höra om jag kan låna en boggievagn eller något...
Såg inte så stor ut, men vägde skitmycket när jag kollade, över 600 kg tror jag... Manliga grejer... Säkert var det den minsta modellen...  ;D

Enda problemet nu är att jag är osäker på om stallgolvet håller, om inte får det bli en ny byggnad utanför, kanske...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Ajdå, typiskt! Rean har de ju haft i en månads tid... Men som du kan läsa på deras hemsida;

12 starka skäl att välja LOGOSOL
- Känn dig trygg med ett marknadsledande företag med över 25 års erfarenhet.
- Du får 2 års garanti – vi vet att våra maskiner håller högsta kvalité.
- Du får 2 månaders öppet köp – testa maskinen innan du bestämmer dig.
- Bästa-pris-garanti.
- LOGOSOL har allt du behöver för småskalig träförädling.
- Våra produkter är effektiva, säkra och kända för sin höga kvalité.
- Våra produkter har stora uppdateringsmöjligheter och ett högt andrahandsvärde.
- Vi använder produkterna själva och servar dem själva.
- Du får kundtidningen NYSÅGAT – fylld med inspiration och nyheter!
- Du får hem din beställning snabbt och till ett lågt pris!
- Vi erbjuder många olika betalningsalternativ.
- Världens bästa kredit? Vi erbjuder 0 % ränta under 12 månader.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Ursäkta nu om jag är litet respektlös mot Logosol...... men de där standardreklamfraserna börjar bli uttjatade. Varandra liten reklammakarhantlangardräng tar betalt för att upprepa dem om och om igen om alla världens varor.

Gratulerar till ett fynd även om sågen är liten ;D

Den där 80cm Raute bandsågen som jag och en kamrat plockade sönder i småbitar på andra sidan Finland och körde hem åt honom den vägde 620 eller 630 kilo...... så en 600 kilos bandsåg är väl att betrakta som något över medelstor. En stor bandsåg väger minst ett ton >:D

Jag rekommenderar att du skruvar loss bordet före flytten för det är lätt hänt att det får en knuff och fästet bryta av.
Lycka till med hämtningen.....och posta bilder av den på forumet så vi får beundra nyförvärvet!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Det skall jag göra, har dock inte sådan modern telefon (de går jämnt sönder för mig på jobbet...), så måste låna en digitalkamera i så fall...
Är någon skum tysk metallbandsåg tror jag, me har ett läge märkt "Holtz" så antar den funkar för trä också, enda jag kom på nu är att jag nog inte vill svetsa banden inne i en snickarverkstad av gammalt dammigt trä med tanke på hur gnistorna flyger när man trimmar in svetsfogar och från stuksvetsningen...  ???
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Den stora skillnaden mellan träbandsågar och metallbandsågar är varvtalet. Ett bandsågsblad som skär i trä kräver mycket högre skärhastighet.


Om du har tur passar högsta hastigheten för träbearbetning.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Skall prova iaf...
Den har ett högre lägen an plast som är märkt "trä" så kan gå...

Man ställer tydligen varvtalet med en variator i botten av sågen (som man ställer in med en ratt på sidan) upptäckte jag när jag öppnade service luckan..

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser