Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska vi göra med marken?  (läst 1216 gånger)

DunderBettan

  • Inlägg: 40
    • Skåne
Vad ska vi göra med marken?
« skrivet: 14 okt-16 kl 07:55 »
Visste inte var denna tråd hör hem, men tänkte den är ganska övergrippande så jag lägger den här.

Jag och min man ska köpa gård, eller snarare mark och bygga hus med stall.  :D  Jag har hästar och stallet (lösdrift) är i första hand tänkt till dem. Marken är på totalt 9 ha men vi får nog sälja av ca 0,6 ha till en granne. I dagsläget hyr jag stall och mark av en annan granne, 2,5 ha mark. En idé är att vänta med att bygga vårt stall och fortsätta hyra hans, vilket borde bli billigare. Oandra sidan ska vi bygga stall så är det billigare att göra samtidigt som huset byggs och i slutändan vill vi ju ha vårt eget stall.

Det vi framförallt funderar på är vad vi kan göra med all mark.  ???  Större delen går inte att odla på utan är bete-/slåttervall Det är ju mer än vad jag behöver till mina hästar, även om jag skaffade ett par till (4 hästar totalt). Samtidigt så förstår jag det inte är tillräkligt med mark för att det ska generera någon större inkomst. Jag och min man får fortsätta med våra heltidsarbeten för att kunna betala av lån.

För några år sedan gick jag en jordbruksutbildning och fastnade för får. Det är något som jag gärna skulle vilja ha och givetvis lite andra djurslag till självförsörjning. Men varje nytt djur och djurslag tar tid och tillslut så har inte dygnet fler timmar.   

Min man är inne på att stycka av 1-1,5 ha och sälja som mindre hästgård för att få in snabba pengar för att kunna betala av lån. Jag vill ha tänkt igenom alla möjligheter först.

Vad ser ni för möjligheter?

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Vad ska vi göra med marken?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-16 kl 08:56 »
Om ni enkelt kan stycka av en liten plätt och betala av kanske 1/3 till hälften av lånen så är ju det en enorm trygghet för framtiden och kan kanske hjälpa er att gå ner i arbetstid i framtiden. Men då ska ni nog se till att ni själva har bygglov eller förhandsbesked på det ni vill bygga så att inte avstyckningen begränsar era egna möjligheter.

Så länge ni måste köpa in foder och strö eller köpa tjänsterna för att producera detta så kommer får inte ge mer än eventuella småpengar i överskott och då räknat på att er egen arbetstid är gratis. Men jag skulle ändå inte avråda från det. Så här utan att veta särskilt mycket om förutsättningarna så kan man tänka sig att man bygger en stor ligghall i tre (eller fler) avdelningar med betonggolv, takhöjd nog för att mocka ut med traktor och med frostfria vattenkoppar. Förbered så att det är relativt enkelt att ändra höjd på vattenkopparna. Kanske kan ni även få in ett tak över traktorn på samma gång. Sedan har ni frihet att ha hästar i två avdelningar och får i en avdelning samtidigt som det är enkelt att ändra sig i framtiden. Med ett sådant upplägg kommer fåren inte heller generera minimalt med merarbete om ni ändå måste ta hand om hästarna. Mer jobb blir det förstås ändå då stängsling och underhåll av fårstängsel (lägre trådar) kräver en hel del plus att ni måste ha koll under lamningen.

Du har också rätt i att det är klokt att vänta med stallbygge till dess att ni ska bygga huset. Förutom att ni då borde kunna pressa byggkostnaderna bör även bygglovsavgiften kunna bli lite lägre. Dessutom kan det vara skönt att bara behöva gå igenom den processen en gång och om kommunen skulle se problem är det enklare om ni kan förändra placering och utformning av hus och stall samtidigt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad ska vi göra med marken?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-16 kl 09:12 »
Brukade man inte räkna med förr att det krävdes knappt två hektar jord för att föda en arbetshäst hela året. Inräknat nödvändiga växlingar för att så om vallen och flytta betet.

6 hektar blir 3 hästar....eller.... ???
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DunderBettan

  • Inlägg: 40
    • Skåne
SV: Vad ska vi göra med marken?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-16 kl 09:48 »
Jag har hört 1 ha för en medelstor häst (ungefär hälften bete/ hälften hö). Tror skillnaden beror på att markerns kvalitet.
Tänker du på attt man odlar eget kraftfoder då också? Det förändrar ju arealen förstås.
Mina får så pass lite kraftfoder så det är inte lönt att odla själv. Ett hö av bra kvalitet räcker långt.

Nu har jag två hästar på 2,5 ha, både som bete och har tagit hö i sommar och det räcker med än väl. 
Det hade varit möjligt att ta en andra skörd då jag ändå inte använt det stycket till bete samtidigt som jag utan problem kunnat ha en häst till.

Mina hästar väger mindre än hälften av en arbetshäst (ardenner närmre 1 ton) och behöver mindre mat, så det beror ju på vad man har för hästar också och vad de används till.

DunderBettan

  • Inlägg: 40
    • Skåne
SV: Vad ska vi göra med marken?
« Svar #4 skrivet: 15 okt-16 kl 10:44 »
Jag vet inte det blir enkelt att stycke av, men det kan nog bli värt det och precis som du skriver nåt vi gör efter våra planer fått godkänt.

Vi har ingen möjlighet att själv helt och hållet producera fårt foder. Vi har varken tid eller de maskiner som krävs, men vi har ett gott sammarbete med granne som har "allt". Vi köper de tjänsterna av honom.

Det låter som en väldigt stor ligghall, undra hur den skulle få plats och om vi skulle ha råd. Smart att redan från börja göra ligghallen oavsett storlek, anpassningsbar till olika djurslag.
Varför betonggolv? För att det är lättare att mocka ut med traktor?
Jag funderar på jordgolv (sandjord) och mocka med bobcat.
Om jag tullar på takhöjden så får jag mindre loft där jag ska lägga höet. Fast har jag fler hästar eller djur så finns det möjlighet att ha hösilage istället.

Grannen vars stall jag hyr nu, bor knappt hundra meter ifrån platsen där vi tänkt bygga vår gård. Så att istället för att bygga så stor ligghall själv, kan jag ju fortsätta hyra hans stall. Det är traditionellt boxstall för hästar men är gjort om till lösdrift. Då kunde jag haft hästarna hemma och fåren där. Fast det blir ju extra arbete att springa på två ställen även om det är nära, samt en extra kostnad.



TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad ska vi göra med marken?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-16 kl 10:59 »
2 hektar var räknat för en nordsvensk eller finnhäst eller någon av alla blandningar som fanns mellan de raserna. Inklusive kraftfoder.
Givetvis har vi ett kallare klimat här uppe så det kan gå med mindre i Skåne.
Man måste ju räkna med att att både vall och bete måste  plöjas upp och sås om emellanåt. Jag har sett alltseles för många hästägare häromkring som har fullkomligt renätna hagar och utfordrar med hö året runt för att de har för litet jord och inte kan ha ett vettigt växelbruk.

Om man har litet extra jord kan man använda det man behöver och arrendera ut resten åt någon bonde som odlar närliggande skiften. Om ni skall bygga eller hyra utrymmen för fåren och leja på foderskörden blir det nog lönsammare att arrendera ut.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Vad ska vi göra med marken?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-16 kl 11:17 »

Hej!

Är ni intresserade av att ha några får? Det verkar som det finns goda förutsättningar att ha en mindre fårbesättning med den arealen... Även efter att ni har styckat av. Visserligen beror det ju lite på var ni finns... Mark och klimat kan variera väldigt lokalt. Dessutom är häst och får det mest idealiska alternativet i växelbete vilket då sänker era behov av evt parasiter och därmed avmaskning betydligt. Och med den arealen så tycks ni ha goda förutsättningar för att få möjligheter till egen skörd av grovfoder till vintern om ni utnyttjar möjligheterna på rätt sätt och med eftertanke.

Även om det inte enligt er utsago är den bästa marken för odling så finns det ändå säkert en möjlighet för odling till det egna hushållet. Och kanske lite fruktträd om det inte redan finns. Och tillsammans med att ni då säljer av lite nu i en avstyckning för att sänka den totala lånekostnaden och skapa förutsättningar för mindre bortaarbete så har ni då kommit en bra bit på vägen mot självhushållning och kanske kan sälja ett litet överskott också.

Allt gott!
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser