Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mus gnagt på elledning.  (läst 10206 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #20 skrivet: 15 okt-16 kl 09:14 »
Köper du en ny kabel bör den ha ledare som är brun, blå och gulgrön, är det en femledare även svart och grå/vit. Kabeln du skall ha behöver inte ha något metallhölje. Och kabel kan köpas i metervara på byggvaruhus.

Om rören har mjuka, långa böjar brukar det gå fint att dra i ny kabel i dom. Skarpa böjar eller knäckar gör det omöjligt. Men det finns speciellt glidmedel man kan använda för att det skall gå lättare, eller så kanske man kan använda vatten och tvål.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #21 skrivet: 15 okt-16 kl 09:49 »
Nä, jag har kört fast helt när det gäller kablar. Jag kan inte svara på om jag har en EKLK 5G 2,5 kabel,för den ska ju vara 13.5 i diam. Enligt Biltema. Den jag har är 10 mm ser det ut som,jag mätte med måttband.Skjutmåttet ligger i garaget.  Jag tror vi lägger ner det här. Det blir bara kaos om jag åker ock tror att jag köper rätt kabel i 10 meter ock sen kommer hem med en helt annan kabel.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #22 skrivet: 15 okt-16 kl 09:58 »
Ytterdimensionen kan du inte gå efter, den varierar beroende på hur tjock isolering kabeln har och det varierar. Men visst, det bästa är om du väntar på elektrikern.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #23 skrivet: 15 okt-16 kl 10:02 »
Nä , jag lägger ner det här. Det är för virrigt.  Kabel verkar vara cirka 10 mm i ytterdiam. Då kan det ju inte vara en EKLK 5G 2,5 för den ska vara 13,5 mm. Enligt Biltemakatalogen.

Nä, det är bara att invänta elektrikern. Jag kan inte läsa in mig på detta ämnet för jag har dåligt med tid. Det blir bara kaos om jag åker iväg ock får med mig fel kabel hem. Jag vågar inte klippa av en bit heller att jämföra med.Då kanske man inte kan laga mat på flera dagar.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #24 skrivet: 15 okt-16 kl 10:06 »
Leta noga längs kabeln och se om du hittar någon läsbar märkning, antingen tryckt eller inpräglad i plasten. Som regel upprepas den på varje meter.

Eller också ser du efter hur den ser ut i ändarna. Har du ändå gjort den spänningslös som jag föreslog förut, så kan du kapa kabeln på något lättåtkomligt ställe för att se efter hur den är gjord.

Vad är det för slags spis du har? Är den fast ansluten eller inkopplad via stickpropp? I så fall ett "vanligt" vägguttag eller ett s k Perilexuttag (4 runda stift och ett platt i mitten)? Enfas eller trefas? Om trefas, har den 230 V eller 400 V elementspänning (det står på spisens typskylt).

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #25 skrivet: 15 okt-16 kl 14:02 »
Jag var på Coop Bygg ock Jula precis nu. jag kan inte helt släppa det här med fixa själv.

Men jag såg inga såna där skarvlådor som passa mina sladdar. Jag vet inte om jag nämt att det var 2 musgnagda kablar..En smal en tjockare.

Så man skulle vilja ha låda för 2 sladd in ock 2 sladd ut. Det fanns bara andra konstiga varianter. Det var dåligt sortiment av sladd med. Även om de hade några i 5 meters längder.

Jag får kolla mer i kataloger ock googla mer. Synd att det inte finns mindre elfirmor att handla av.Så man kan fråga samtidigt.

En annan grej kan jag ju berätta,jag testar kiselkattsand emellan de gamla fönsterna. jag fyller i en strumpa som man köper på metervara på slöjden,knyter igen,sen knyter med en tråd i andra ändan. Sen rullar jag en tidning ock lägger strumpan/korven oppanpå. Sen rullar om vitt torkpapper.Sånt där i bättre kvalite som verkligen är vitt.

Det är ett expriment. Bomulls-rulle har jag inte köpt på flera år. Mjukt papper är billigare. Det här med kattsand kom jag på när jag la vanliga strumpor i bilen med kattsand.(den vita kattsanden med blå bitar) För att få bort kondens på rutorna.
Sen har ICA de billigaste pappersrullarna att täta med..34,50 om jag inte minns fel. Men jag ska på sikt prova att nubba fast ullsnöre i stället som tätning. Så man slipper det där eviga grejandet med pappersremsor.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #26 skrivet: 16 okt-16 kl 09:24 »
Om det är två skadade kablar som ska skarvas, och de matas från olika säkringar i gruppcentralen, så ska de skarvas i var sin kopplingsdosa.
Har du hittat någon märkning på kablarnas plastmantlar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #27 skrivet: 16 okt-16 kl 10:04 »
Tror det är bäst att dra i en ny ledning.

Det där med den lyxiga kattsanden av kiselgel med blå indikatorkorn i. Den kan du regenerera i ugnen på drygt 100 grader väldigt många gånger. Alltså om du använder den till att samla luftfuktighet, inte som kattsand ;D

Torkmedel mellan ytter och innerfönster behövs inte egentligen. Det viktiga är att innerfönstret är tätt och att ytterfönstret inte är igenmålat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #28 skrivet: 16 okt-16 kl 11:36 »
http://www.atl.nu/teknik/superkatten-klamsaker-rattfalla-med-inbyggt-gift/

Jag googlade på superkatten råttfälla och fick upp ovanstående. I rubriken står det "inbyggt gift" men i texten så står det att den inte innehåller gift... Så det senare är antagligen sant. Vart köper man den? Kan kanske vara ett komplement till katterna...


Är ju giftfri men att den skulle vara ofarlig för husdjur och barn måste vara en felskrivning... Granngården säljer den,finns både för möss och råtta ...Som sagt inga husdjur i närheten av den....

http://www.granngarden.se/Supercat/R%C3%A5ttf%C3%A4lla-SuperCat-Gr%C3%A5/p/1148645

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #29 skrivet: 16 okt-16 kl 11:42 »
Dra en ny sladd som påtalats...oftast är det bara pulver kvar av gummit runt innerledarna...Eftersom det är en gammal installation kan det vara draget hur som helst...Färger försvunna...Lättaste är då att använda en multimeter med summer så får du det på samma vis som innan...Naturligtvis ska propparna vara väck eller strömmen frånslagen med en huvudbrytare...Rätt kabel med rätt dimension på ledarna ska användas...

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #30 skrivet: 17 okt-16 kl 17:12 »
Efter 7 dagar har fortfarande ingen elektriker ringt upp.  Jag ger dem denna veckan åckså.  Sen får vi se om jag petar i det själv.
Ska lusläsa kataloger igen ock kolla på Biltema vad de har.

Nä, sladdar ser helt moderna ut. De har dragit nytt innan jag flytta hit, allt ser proffsigt ut. Som nyskick tycker jag.


Det där med kattsand i fönster var min vidareutveckling av en del sidor som kom upp då jag googlade fönstervadd. En dam hade sytt korvar i tyg ock fyllt med sand,eller om det var krossat tegel..som skulle dra åt sig fukt ock hindra drag.

Men varför har en del mossa i fönstret då? Andra har kottar,  För att det är dekorativt? ock inte för att suga fukt?

Minsann, kan man helt strunta i att ha nåt i fönstret?  Det vore ju det bästa alternativet.

Någon herre från Danmark på den där sidan om fönstervadd skrev att de inte hade någon tradition med fönstervadd i Danmark. Varför har vi det då här? kan man undra.

Jag får undersöka några fönster på ovanvåningen som jämt har fukt emellan rutorna....Det torkar upp när elementen är på .Men nu jag kör mest luftvärmepump innan minusgraderna kommer. Vem vet de kanske är täta från utsidan..Jag måste utreda det.Men inte nu på direkten.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #31 skrivet: 17 okt-16 kl 19:19 »
Det finns väl annars elkunnigt folk här på forumet som bor i din närhet, och som inte bör vara alltför svåra att locka fram med t ex kaffe som bete.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #32 skrivet: 17 okt-16 kl 19:54 »
Jag är ny här sen en vecka tillbaka. Har inte hunnit kolla runt.

Jag har tittat  nogare på kablarna. Den tjocka är märkt: EKK S 5,2x5 500V IKO F3

Den med 3 sladdar EKK 3G 1,5 500

Ska kolla på skarvlådor igen, skulle vara 2 st. skrev någon.

Jag är lite rädd att plocka isär den kabel som går till värmen. Jag får utforska mer. Kablarna slingrar sig lite konstigt med. De är väl inte helt hanterbara att pilla in i rören.

Någon firma som säljer kabel på metervara har jag inte sett...även om den inte var skitdyr i 10 meters längder.

Jag kollar vidare. Man får väl inte fängelse för att man exprimenterar själv?  En gång skulle jag koppla en spis själv.. ock hela huset blev svart,det var lite chockartat..hm,.. det kunde gått illa.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #33 skrivet: 17 okt-16 kl 20:27 »
Då är alltså de befintliga kablarna relativt moderna. EKK är en typ som inte har någon metallmantel, och alltså är lätt att gnaga sönder. Bör som sagt ersättas med EKLK. Samma antal ledare och samma area  som de gamla kablarna (5G2,5 resp 3G1,5). Tänk på att EKLK har en s k biledare innanför manteln (några oisolerade trådar), den ska kopplas ihop med skyddsjord i åtminstone ena änden av kabeln, helst båda ändar. Se upp så du inte skadar eller kapar några av trådarna i biledaren då kabeln skalas.

Större elgrossister brukar kunna sälja kabel per meter, men vid så här korta bitar blir det oftast dyrare än att köpa en färdig 10-metersrulle hos någon av de prispressade lågprisladorna. Det skadar aldrig att ha en del elinstallationsmateriel i lager.

Rimligtvis borde denna tråd få det att klia i fingrarna på någon västgöte som är kompetent att hjälpa till.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #34 skrivet: 17 okt-16 kl 22:27 »
Det är inte bra att leka med elen om man är osäker. Som jag ser det så är det viktigt att det blir rätt, inte att man har den av samhället/branschen godkända utbildningen att göra jobbet, men chansa inte för då kan du ställa till med mer än utlösta säkringar.

Det här med mossa och fönstervadd är väl till viss del estetiskt, men har också en praktisk funktion. Det blir kallras inne mellan rutorna och då blir "botten" i det utrymmet kallt vilket gör att det också blir fuktigt vilket inte är bra för träet. Lägger man en fluffigt material som ett täcke över så isolerar man bort det problemet. 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #35 skrivet: 18 okt-16 kl 17:21 »
Tack för svar! Intressant med andras åsikter.

Jag har respekt för elen,det gör att jag tvekar att göra nåt själv, Det är ju starkström i de där ledningarna. Funderar att skicka iväg ett mail till den där firman om påminnelse...Jo, jag borde göra det så jag får det här ur världen. Nyckeln till huset har ju legat under hinken ute i 9 dagar nu....Så gjorde jag sist då jag väntade i 14 dagar. Eller om jag skulle leta upp en annan firma.Jag får kolla sen om jag hinner. Förmodligen får man rotavdrag.Men man kan ju undra om det gör till eller ifrån,de kanske bara höjer räkningen i stället? Ja skit samma, det borde väl inte gå över 3 lax hoppas jag.

...

Jag läste en gammal Land-tidning igår. Växten Skvattram tipsade en läsare om ha inne mot möss.Man la kvistar t. ex under diskbänken osv. Jag vet hur växten ser ut, Så den borde man kolla efter. Har sett den där det är myrmark. Munkarna gjorde någon slags the' på den läste jag i en gammal bok ock blev upplivade i sinnet så att säga. Jag får läsa om den sen.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #36 skrivet: 21 okt-16 kl 15:59 »
Nu är det fredag. Ingen har kommit ock bytt kablar än. Jag mailade firman häromdan ock undrade hur det skulle bli med reparation. Då ringde de ock sa att de skulle komma ock titta samma dag. Jag vet inte om de kom,jag ser inga tecken på det. Jag sa vart nyckeln var,den är lätt att hitta 2 meter från dörren. Det här var bland det konstigaste jag varit med om.Man måste ju få något besked, annars måste jag ringa någon annan. Det är ju 12 dagar sen jag ringde första gången. Jag blir så trött att jag vilar en stund. Allt känns bara kaos då jag har flyttat en massa grejs i köket så de ska komma åt. Jag väntar tills torsdag, sen får jag ringa en annan firma.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #37 skrivet: 21 okt-16 kl 16:58 »
Det där är ju inte acceptabelt, ring en annan firma

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #38 skrivet: 21 okt-16 kl 17:35 »
Det låter som om firman/elektrikern egentligen inte vill åta sig jobbet men inte är tillräckligt rakryggad för att säga nej i klartext.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #39 skrivet: 21 okt-16 kl 23:22 »
Bästa är ju om du ringer till dom...eller ännu bättre kör till deras firma...Man vet ju att veterinärer lägger upp sin körrutt så dom kan klå alla på sin framkörningsavgift fastän dom bor jämte varandra...kanske gör elfirman samma sak...väntar tills det är fler i närheten som behöver hjälp och därmed klå alla på framkörningsavgiften....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser