Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Info/synpunkter ang BIAB luftkompressor?  (läst 3535 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Info/synpunkter ang BIAB luftkompressor?
« skrivet: 27 sep-16 kl 14:11 »
Hej fyndade en BIAB luftkompressor för 30 kr idag, tänkte bara munstyckena är värda mer (syns ej på bild) resten får bli bonus. Blir mycket nöje för 30 kr :D. Viss rengöring behövs och trycktanken saknas, elen behöver ordnas etc. Några erfarenheter eller information kring denna kompressor? Verkar kunna gå på både trefas och 220v och gjord 1960.







Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Info/synpunkter ang BIAB luftkompressor?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-16 kl 19:28 »
Nja, det är en trefasmotor, men den är omkopplingsbar för 220 eller 380 V trefas.  220 (eller numera 230) V trefas förekommer i bl a Norge och Spanien, fram till elmarknadens omreglering på 90-talet fanns det också i Sverige i fastigheter som låg nära järnväg och som fick matning från dåvarande SJ eller Banverkets nät.
Man kan nödtorftigt köra en trefasmotor på enfas med startkondensator, men det blir en ganska dålig enfasmotor - lågt startmoment och man kan inte ta ut full effekt ur den.

Det ser inte ut att finnas någon tryckströmbrytare (pressostat) på den, så jag antar att meningen är att motorn ska gå hela tiden och en avlastningsventil släpper ut tryckluften när den inte behövs (dvs samma funktion som tryckregulatorn för bromsluftkompressorn i en lastbil).

En bra början är väl allmän rengöring, oljebyte i kompressorn, rengöring av luftfiltret vid intaget, ev plocka isär och fetta in motorns kullager om de inte är helkapslade, avsyna elmontaget och se efter att det ser acceptabelt ut.
Kontroll av att säkerhetsventilen på den lilla trycktanken öppnar vid rätt tryck och att manometern visar rätt är också lämpligt.

Elinstallationen bör kompletteras med ett motorskydd, det är så gott som myndighetskrav på att det ska finnas för alla trefasmotorer nuförtiden. Och en billig försäkring mot risken att bränna motorn om man lämnar den utan tillsyn och en fas blir spänningslös av någon anledning.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Info/synpunkter ang BIAB luftkompressor?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-16 kl 11:30 »
Tack för infon! Lutar åt att jag skrotar elmotorn och fixar nån annan drivning, annan elmotor eller kanske provar med borrmaskin alt. trampdriven :D. Skruvat lite i själva kompressorn och den verkar va i hyfsat skick. Det kommer luft när jag snurrar hjulet så den har kompression. Ska skruva isär mera och rengöra. Utblåssidan har mer rost än insugssidan.



Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Info/synpunkter ang BIAB luftkompressor?
« Svar #3 skrivet: 29 sep-16 kl 14:31 »
Den där ser inte ut att ha avlastning. Jag har en tvåcylindrig BIAB som har/hade avlastning och där går det ett rör till respektive insugsventil. Vid ett justerbart tryck så sätts insugsventilen under tryck vilket medför att den då står öppen och ingen kompression försigår då. När trycket i tanken sjunkit till en viss nivå så upphör trycket på insugsventilen och den stänger varvid kompressionen startar igen och trycket i tanken stiger.

Min har jag numera byggt om och försett den med en tryckströmbrytare så att den stänger av vid uppnått tryck 8 bar och startar igen vid 6 bar. Kolla på filmen, det hörs att det blir ett annat ljud när tryckavlastningen träder i funktion. Dock låter det ändå ganska mycket och det var därför jag byggde om den.

https://www.youtube.com/watch?v=KBnNZWjJ8kk
If it doesn't work, chrome it!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Info/synpunkter ang BIAB luftkompressor?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-16 kl 14:06 »
Nej kan säga detta projekt åkte i skroten. Tog reda på lite mässingkopplingar och munstycken resten är nu i återvinningen...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Info/synpunkter ang BIAB luftkompressor?
« Svar #5 skrivet: 13 okt-16 kl 15:02 »
Om elmotorn hade funkat hade jag tagit tillvara på den.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Info/synpunkter ang BIAB luftkompressor?
« Svar #6 skrivet: 29 dec-16 kl 09:16 »
Ja den var ju lite dumt att skrota tycker jag. Den borde va lättsåld till någon som har många däck och behöver något lätt att ta med när det pyser. Men ser du nöje i att plocka sönder bara för att se hur det ser ut så var det kanske väl använda 30 kr, som i o f s hade varit lätt att 10- eller 20-dubbla.
Ser inte ut att ha gått många varv sen man bytte kolvringar, kastade du ventilerna också?  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare
javill, xaelanar, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser