Nja, det är en trefasmotor, men den är omkopplingsbar för 220 eller 380 V trefas. 220 (eller numera 230) V trefas förekommer i bl a Norge och Spanien, fram till elmarknadens omreglering på 90-talet fanns det också i Sverige i fastigheter som låg nära järnväg och som fick matning från dåvarande SJ eller Banverkets nät.
Man kan nödtorftigt köra en trefasmotor på enfas med startkondensator, men det blir en ganska dålig enfasmotor - lågt startmoment och man kan inte ta ut full effekt ur den.
Det ser inte ut att finnas någon tryckströmbrytare (pressostat) på den, så jag antar att meningen är att motorn ska gå hela tiden och en avlastningsventil släpper ut tryckluften när den inte behövs (dvs samma funktion som tryckregulatorn för bromsluftkompressorn i en lastbil).
En bra början är väl allmän rengöring, oljebyte i kompressorn, rengöring av luftfiltret vid intaget, ev plocka isär och fetta in motorns kullager om de inte är helkapslade, avsyna elmontaget och se efter att det ser acceptabelt ut.
Kontroll av att säkerhetsventilen på den lilla trycktanken öppnar vid rätt tryck och att manometern visar rätt är också lämpligt.
Elinstallationen bör kompletteras med ett motorskydd, det är så gott som myndighetskrav på att det ska finnas för alla trefasmotorer nuförtiden. Och en billig försäkring mot risken att bränna motorn om man lämnar den utan tillsyn och en fas blir spänningslös av någon anledning.