Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel på hyllplan i jordkällare.  (läst 5814 gånger)

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Mögel på hyllplan i jordkällare.
« skrivet: 07 sep-16 kl 12:21 »
Inget större problem men jag tänkte att man kunde behandla hyllplanen som jag har i en hylla med något så att det ej bildas under året, ett tunt lager med mögel på dessa längst ner mot backen, funkar linolja kanske?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Gilbert

  • Gäst
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #1 skrivet: 07 sep-16 kl 13:12 »
Du borde hitta orsaken också, typ bättre dränering.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #2 skrivet: 07 sep-16 kl 13:38 »
Jag har en fuktig jordkällare med jordgolv. Trä möglar inte så mycket som det rötar och förmultnar. Det tar slut på ca 5 år om det inte är behandlat. Men det är en bra jordkällare för rotfrukter. I fuktigaste laget för potatis. Så det beror på vad för slags källare man vill ha, och sen att anpassa material och behandling efter det. Jag har inte prövat mig fram med lämplig behandling, så jag kan inte rådgöra, men kanske rå linolja ev blandad med tjära som du värmer innan du stryker på eller doppar träet i. Jag kan dock inte utesluta att det är något slags fel med din källare.

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #3 skrivet: 07 sep-16 kl 13:40 »
Nä inga problem med dräneringen, bara dessa hyllplan, dom är gjorda av MDF. Testar nog med lite linolja på några mest utsatta.
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #4 skrivet: 07 sep-16 kl 13:42 »
Jag har en fuktig jordkällare med jordgolv. Trä möglar inte så mycket som det rötar och förmultnar. Det tar slut på ca 5 år om det inte är behandlat. Men det är en bra jordkällare för rotfrukter. I fuktigaste laget för potatis. Så det beror på vad för slags källare man vill ha, och sen att anpassa material och behandling efter det. Jag har inte prövat mig fram med lämplig behandling, så jag kan inte rådgöra, men kanske rå linolja ev blandad med tjära som du värmer innan du stryker på eller doppar träet i. Jag kan dock inte utesluta att det är något slags fel med din källare.

Vad har du för fuktighet i den källaren?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #5 skrivet: 07 sep-16 kl 13:42 »
Är det svart- eller vitmögel du har? Svartmögel växer utmärkt på linolja.
All mögel indikerar på aningens för hög fukthalt. Dränering som Gilbert säger kan vara en metod. Men det beror lite på vad man ska ha sin källare till. Mycket av det man ska lagra i en jordkällare trivs inte i torr luft. Gör åtgärder lite varsamt, kanske finns ett fuktpåslag som inte fanns när källaren byggdes - raserad sten, avskrapad jord, igensatt ventil?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #6 skrivet: 07 sep-16 kl 14:31 »
Vad har du för fuktighet i den källaren?

Jag har aldrig mätt. Tippar på 90-100% med tanke på att rotfrukter trivs medan potatis trivs mindre bra.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #7 skrivet: 08 sep-16 kl 08:56 »
Det som förr var brukligt var att kalka källaren med släckt kalk. Det har jag själv gjort med bra resultat. Både tak, väggar och hyllor. Jag har haft bra jordkällare på ett par ställen där jag bott, dom har varit väldigt fuktiga men det har inte varit något problem.
kretslopp

Gilbert

  • Gäst
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #8 skrivet: 08 sep-16 kl 09:17 »
Jag har gjort precis tvärt om och sanerat all kalk på gården, tagit bort allt även i jordkällare och hönshus. Olika hussvampar trivs t ex i kalk. En del mögel frodas lika bra i kalk, så det är ingen lösning.

Dränera, avled vatten och se till att ventilation fungerar är lösningen. Jag har vanligt trä på hyllorna och har inga angrepp. Har heller ingen kalk, men målat vitt i utrymmet på väggar och tak med målarfärg.

Trävita hyllor och Elfa system. Det luktar rent och gott i min sval/vinkällare/skafferi.

Nästan alla stora svampangrepp av hussvamp blommar ut pga kalk. När träet börjar brytas ner bildas oxalsyra, svampen behöver kalk för att neutralisera syran och växa vidare. Ofta växer svampen nära betong som har kalk i blandningen. Men man behöver inte hjälpa svampen med att kalka.



torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #9 skrivet: 08 sep-16 kl 09:53 »
MDF, spånskiva och träfiberplattor av olika slag möglar mycket lättare än vad massivt trä gör, om det är lagom fuktigt och temperaturen är lämplig.

Mögel trivs också på vegetabiliska oljor av olika slag, men en härdande olja såsom linolja är nog bättre i sammanhanget än icke härdande oljor.  Tänk dock på att linoljan härdar mycket långsamt eller inte alls i fuktig miljö, så om du ska linolja hyllplanen bör du se till att de först är fullständigt uttorkade och sedan förvara dem i låg luftfuktighet (t ex inomhus i uppvärmt boningsrum mitt i vintern) några dagar efter oljningen. Om det växer mögel på en linoljad yta så beror det oftast på att den var fuktig när den oljades eller att oljan av någon anledning aldrig härdade fullständigt.

Man kan använda väteperoxid för att stoppa pågående mögelangrepp på trä, men jag vet inte om den tar död på sporerna.

Skaffa en hygrometer och häng upp den i jordkällaren så du kan hålla koll på vad det verkligen är för luftfuktighet där. Bokför gärna fuktighets- och temperaturvärden så du kan se hur de varierar under året.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #10 skrivet: 08 sep-16 kl 17:34 »
Nä jag hade inga problem med mögel efter att jag kalkat med släkt kalk. Nä det var inget problem att jordkällaren var fuktig. Den var kall och bra, det jag hade där höll sig bra. Det går utmärkt att kalka även en fuktig källare.
kretslopp

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Mögel på hyllplan i jordkällare.
« Svar #11 skrivet: 09 sep-16 kl 18:18 »
Det som framför allt gynnar hussvamp är vad jag har hört instängd fukt. (Lufttätt eller ångtätt). Hussvamp kan t.ex. börja i källare under hus om man lägger plastmatta på golvet ovanför. Kalk tror jag är på sin höjd en sekundär faktor. Det finns massor med kalk i våra hus och på de allra flesta ställena finns ingen hussvamp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser