Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattnet luktar  (läst 2049 gånger)

Erik Gunnar

  • Inlägg: 28
    • -
Vattnet luktar
« skrivet: 05 sep-16 kl 14:13 »
Hej
Har ett problem jag inte blir klok på. På sommaren luktar vattnet illa, det är bara kallvatten och doften försvinner om man spolar.
Desto längre vattnet ståt stilla destå längre måste man spola, ca 1-3min. Värst är det därför på morgonen.
Källan ligger ca 300m från huset och vattnet passerar kolfilter och ir-lampa.
Kolfilteret har ingen funktion på lukten alls och har även testat med att sätta ytterligare ett kolfilter i serie.
Hydrofortanken rengjordes i våras.
Lukten kan närmast beskrivas som extrem doft av myrvatten, så stark att man mår illa om man luktar direkt vid vattenstrålen. Ingen doft av rötgas eller liknande.
Vattnet är annars helt klart.

Jättetacksam om det är någon som har några råd om detta.

Med vänlig hälsning,
Erik


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vattnet luktar
« Svar #1 skrivet: 05 sep-16 kl 15:44 »
Det låter som att det händer grejer i din slang/system. Testa att stänga av vattnet och skrapa ur några meter av slangen. Vad hade du för mängd gucka i hydroforen?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vattnet luktar
« Svar #2 skrivet: 05 sep-16 kl 16:31 »
Spelar det någon roll om vädret är varmt eller kallt? Soligt eller mulet?
En möjlighet är ju om slangen ligger ytligt i mark som blir varm under soliga dagar, och då kan diverse otrevligheter trivas bra i slangen.
Samma sak om hydroforen befinner sig i ett varmt utrymme.

Sitter hydrofor respektive kolfilter vid källan eller i huset?  Kan det tänkas att otrevligheter som orsakar dålig lukt följer med tryckluften när du fyller hydroforen?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vattnet luktar
« Svar #3 skrivet: 05 sep-16 kl 17:08 »
Hej!

Kolla om vatten hämtat ur din källa luktar även om det INTE gått genom din anläggning. Troligen inte.....

Om det inte gör det så är mitt tips att du klorerar din vattenanläggning- HELA- från första slang till sista kran.

Det är troligtvis något som "växer" i vattnet och detta märks först när vattnet stått still längre tid.

MVH/ bosse

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vattnet luktar
« Svar #4 skrivet: 05 sep-16 kl 18:05 »
Min gissning är att du har bakterier som orsakar jäsning i ledningen och skapar sumpgas.
Skall väl inte vara farligt vad jag hört i måttlig mängd om det nu är det, men aptitligt är det ju inte...

Vanligt om man får in luft i gamla ledningar.
Hänt där jag hyr min jobblägenhet, luktade ruttet avlopp om vattnet mycket länge.

Edit, om det inte är sumpgas kan det kanske bero på mineralutfällningar i lednings systemet?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vattnet luktar
« Svar #5 skrivet: 05 sep-16 kl 18:07 »
Är det typ svavelväte som förekommer normalt i vattentäkter hjälper inga filter, man får ha speciell rening med avluftning för att få bort det mesta. Men vattnet kommer alltid att ha en lukt av ruttna ägg mer eller mindre, bara att hoppas på det senare. Vattnet räknas fortfarande som känligt även om det är aningen aggressivt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser