Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis i stället för spisinsats  (läst 4307 gånger)

ollerwe

  • Inlägg: 24
    • Uppland
Vedspis i stället för spisinsats
« skrivet: 05 sep-16 kl 09:30 »
Hej!

I källaren har jag en stor öppenspis som är svåreldad och ger ingen egentlig värme.
Jag värmer mitt hus med en vedpanna med ackumulatortankar och har bra tillgång till ved och har bra skorsten och rökkanaler.
Jag ser att kasseter/ spisinsatser är lite för dyra för mig (över 6000 kronor för begagnade) och undrar om en liten vedspis, placerad på öpenspisen skulle kunna vara ett alternativ. Man kan köpa en begagnad vedspis för 2000 :-!
Jag är intresserad av värmen och inte mysfaktorn. Och att mata in lite ved hela tiden blir inte något problem när jag är på plats och behöver värma upp källaren, eller de 10 km2 där jag befinner mig.
Frågan är om förbättringen i verkningsgrad jämförd men öppenspisen är bara försumbar eller om det kan ge ett tillskott av värme.
Tacksam för era åsikter och tankar.
Ollerwe

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #1 skrivet: 05 sep-16 kl 09:37 »
En begagnad fristående kamin är både billigare och bättre.

Öppen spis är det sämsta.

ollerwe

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #2 skrivet: 05 sep-16 kl 11:31 »
Tack, Själv är bäste dräng!
Jag har inte plats för en fristående kamin om jag inte river ner den öppna spisen, en ganska maffig kosntruktion (bifogar bild). Därför vill jag köpa till en spisinsats eller hellre en vedspis att placera i eldstaden.

Mvh
Ollerwe

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #3 skrivet: 05 sep-16 kl 11:46 »
Man får nog fundera lite annorlunda.

Vad vill du med den eldstaden?
När man väl rett ut hur du vill använda den så kan man fundera på vad som är försvarbart.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #4 skrivet: 05 sep-16 kl 12:08 »
Vedspisar är byggda för att värma mat, men inte omgivande luft mer än nödvändigt. Synd det är trångt, annars kunde du ha ställt en fristående kamin framför öppna spisen och dragit rökröret in och upp i rökgången.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #5 skrivet: 05 sep-16 kl 12:46 »
Det finns låga fristående kaminer som passar i det hålet. Det går ju också att riva själva eldplattan så en stor kamin får plats.

Visst går det att ställa en liten spis där, då finns det ju matlagningsmöjlighet också.

Men jag skulle nog bara skaffa några eldfasta glas och elda den öppna spisen som en kakelugn/braskamin.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #6 skrivet: 05 sep-16 kl 13:09 »
Säker på att du inte får till det med en liten kamin utanför den öppna spisen? Sen drar du röret in i den öppna spisen. De flesta eldstäder strålar runt om och placerar du en spis/kamin/insats inne i den öppna spisen hindras ju strålningen av dess murar.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ollerwe

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #7 skrivet: 05 sep-16 kl 17:56 »
Tack för svar och funderingar.

Jag spenderar tre fyra timmar om dagen, minst, i källaren där jag har inrett mitt kontor (skriver och rättar skolmaterial). Jag har haft ett el-element en halv meter ifrån mig och det har funkar ok, även om värmen är lite och kostnaden relativt hög. Öppenspisen står knappt tre meter bakom mig och jag skulle kunna tänka mig att elda en gång eller två gånger om dagen om det var till nytta.

Jag har en vedspis i köket som jag använt som komplement när det är som kallast och jag tycker att den värmer bra, men ag förstår det är bara ett tillskott för jag har värmt upp huset med vattenburen värme. Här i källaren kan vara fem grader på vinter och inte 18 som i ett "kallt" kök. Men jag ger upp iden om att installera en vedspis som värmekälla.

Ett intressant alternativ är att riva golvet/ eldstaden på den öppna spisen för att göra plats för en kamin som Bäste dräng föreslog. Det skulle kunna funka.
Beträffande murar som hindrar värmen att stråla ut: jag trodde att insatser/ kasseter skapade luftströmmar som blåste in värme och sög in kall luft, eller något...

Det verkar som om alternativet står mellan insats och kamin, det senare förutsatt att jag river en del av spisen.
Ännu en gång, tack för era svar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #8 skrivet: 05 sep-16 kl 21:09 »
en bra kasset tar in sval luft i nederkant och skickar ut varm på ovansidan.

Värma upp ett sådant rum med el kostar lätt några tusenlappar om året även om man bara värmer under tiden man är där.  Så jag skulle nog resonera att om man efter säg 3-5 år har kvittat kostnaden för att installera vedvärme så skulle jag tycka det var värt att skaffa något rejält.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #9 skrivet: 05 sep-16 kl 21:40 »
En sån här borde gå in. https://www.blocket.se/varmland/Kamin_68938721.htm?ca=3&w=3 På vissa kaminer kan man ta bort benen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #10 skrivet: 05 sep-16 kl 21:52 »
Tre meter från kamin till rygg, låter precis lagom :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #11 skrivet: 05 sep-16 kl 22:00 »
Tre meter från kamin till rygg, låter precis lagom :)
Jag har hälften, det tycker jag är lagom. Då känner man strålningsvärmen och det är bara att rulla bort med stolen för att stoppa in mer ved.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #12 skrivet: 05 sep-16 kl 22:02 »
Om man tar lite tid på sig så brukar det inte vara omöjligt att komma över en begagnad spisinsats nästan kostnadsfritt. Förvisso med visst reparationsbehov, men ändå.
Eller också gör man så här. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53184.0

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #13 skrivet: 05 sep-16 kl 22:08 »
Jag har hälften, det tycker jag är lagom. Då känner man strålningsvärmen och det är bara att rulla bort med stolen för att stoppa in mer ved.
Det är klart, vi eldar nog hårdare än vad du behöver/kan göra i din lilla stuga ;) En dryg meter är fint om det är kakelugnen man har bakom ryggen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #14 skrivet: 05 sep-16 kl 22:10 »
Eller också gör man så här. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53184.0
Undrar vad sotaren säger när det är dags inspektion  ;D

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #15 skrivet: 27 nov-16 kl 22:23 »
Undrar vad sotaren säger när det är dags inspektion  ;D

Sotare vad ska man ha dom till? Jag har aldrig haft en sotare här, bara bott här i 3 år.

Att installera en kamin kräver säkert att sotaren ska inspektera det, och det kostar pengar. Har själv satt in en kamin "viking 82" i min öppna spis och det värmer fint. Rev eldplattan ner till golv, murade in kaminen med täljsten och vanligt tegel, använde lerbruk förstås så det blir lätt att ta bort när rörspisen ska dit. Sen tog jag upp ett hål i kupan till öppna spisen, det blåser ut bra med värme där.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #16 skrivet: 28 nov-16 kl 03:22 »
Man skall ha sotare för att brand i eldstaden utgör den vanligaste orsaken till bränder i hus, uppenbarligen finns det gott om folk som resonerar som du gör

http://www.villaagarna.se/PageFiles/57016/VN%201304%20Askersund6%5B1%5D.pdf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #17 skrivet: 28 nov-16 kl 06:26 »
Generellt sett är det bra att någon som vet tittar till alla okunniga ja, men det där inlägget var vinklat "Sammanfattningsvis när det gäller bostadsbränder är de vanligaste
brandorsakerna glömd spis och
eldstadsrelaterade bränder. " Betyder definitivt inte att det är vanligt att det börjar brinna för att det är dåligt sotat. Glömd spis lär knappast vara vedspis för den slocknar själv allt för fort som vi vet ;)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #18 skrivet: 28 nov-16 kl 09:59 »
Det tycker jag låter som ett bra och trevligt alternativ! Det är inte så lätt att sälja vedkokspis. Jag har en som jag inte lyckats sälja. Så om du annonserar får du säkert tag i någon billig och bra.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedspis i stället för spisinsats
« Svar #19 skrivet: 28 nov-16 kl 10:18 »
För uppåt 20 år sedan såg jag en uppgift, troligen i dåvarande Räddningsverkets tidning "Sirenen" om att det hade gjorts en internationell studie av eldstadsrelaterade bränder. Vad man kom fram till var att risken för sådana bränder är ungefär lika i alla länder som har någon form av organiserat sotningsväsende och myndighetskontroll av eldstäder, och mycket högre i länder där eldstäder inte alls övervakas av t ex myndigheter eller försäkringsbolag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser