Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar kläckta under värmelampa  (läst 1644 gånger)

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Kycklingar kläckta under värmelampa
« skrivet: 26 aug-16 kl 07:56 »
Igår kväll kom första undret ut... En lite brun varelse med gott gry i kroppen, nu på morgon kom nummer 2, gul-brun och något större och av rasen ostfrisiska möwen. Den första är en isbar-korsning.
Nu är det små kläckhål i ytterligare två, får se om de lyckas eller ej.
Nu hoppas vi att det här projektet att kläcka fram under värmelampa sista dagarna funkar o att de små överlever. Har ni tips på hur man möjligen introducerar dem i flocken senare mottages det tacksamt. Anledningen till kläckning under lampa är att de 3 första dog hos hönan då hon nog inte fattade att de behövde tas omhand. Detta var ett försök att rädda några av resterande sju...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kycklingar kläckta under värmelampa
« Svar #1 skrivet: 26 aug-16 kl 08:21 »
Så roligt att det tycks lyckas!
Jag tycker att man ska försöka introducera dem i flocken så tidigt som möjligt. Om hönorna är riktiga i huvudet så tolererar de kycklingar mycket bättre så länge de piper. När de börjar låta som vuxna visas inte samma hänsyn. Mycket uppsikt krävs förstås.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Kycklingar kläckta under värmelampa
« Svar #2 skrivet: 26 aug-16 kl 10:37 »
Tack för svar! Tanken var att behålla dem inne ca 1 v så vi ser att de verkar friska o krya, sedan flytta ut till den del i hönshuset vi skilde av för hönan när hon ruvade. Med lampa så klart. För då har de sas kontakt med de övriga men är säkra bakom sitt nät. Tänker att några veckor där sedan borde de då kunna träffa övriga under strikt övervakning... Spännande det här :-)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingar kläckta under värmelampa
« Svar #3 skrivet: 26 aug-16 kl 10:41 »
Jag släpper ihop mina redan första eller andra veckan.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kycklingar kläckta under värmelampa
« Svar #4 skrivet: 26 aug-16 kl 11:55 »
Jag släpper ihop mina redan första eller andra veckan.

Då är det väl under förutsättning att de har en vaktande mamma? Kycklingar utan mamma funkar inte att ha ihop med övriga flocken så tidigt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Kycklingar kläckta under värmelampa
« Svar #5 skrivet: 17 sep-16 kl 12:26 »
Med mamma kan man kasta in kycklingarna när som helst, utan mamma blir det svårare. Jag skulle behålla dom inne ett tag tills de är stora nog att någolunda försvara sig själva. Det sägs ju också att man inte ska introducera nya djur för än de  är runt samma storlek.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kycklingar kläckta under värmelampa
« Svar #6 skrivet: 17 sep-16 kl 16:58 »
Vid 6-8 veckor brukar mamman överge sina små, så vid den åldern menar Naturen att de kan klara sig själva i flocken.  Förstås om de har gått med mamman har de vid det laget redan lärt sig vilken tant som hackar när man kommer nära.... Men i övrigt är de ju  väldigt kvicka och läraktiga i den åldern. Så jag gissar att vid den åldern kan det funka att sätta ihop dem.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingar kläckta under värmelampa
« Svar #7 skrivet: 17 sep-16 kl 20:49 »
Ja självfallet, vid 4 veckor tar jag bort lampan och släpper ihop dem med övr flocken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser