Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behövs för att bruka hövallen?  (läst 6429 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Vad behövs för att bruka hövallen?
« skrivet: 13 aug-16 kl 23:57 »
Förra ägaren till gården hade en traktor i miljonklassen... Han ville sälja den med argumentet att det lönar sig att ta eget hö, och riktigt så dum är jag inte (om jag nu skulle haft pengarna).

Hövallen är knappa 4ha. Första sommaren gav jag bort skörden på rot eftersom vi flyttade in på sensommaren. Försökte göra samma sak i år men ingen var intresserad, säkert för att de inte anser det värt besväret att ta vall som skött sig själv.

Nu undrar jag vad jag behöver för att bruka vallen själv? De förslag jag fått på traktor av grannarna ligger alla runt 500 tkr begagnade, och sen prylar till det. Jag äger en gammal traktor som med lite övertalning dragit betesputsen över vallen åt mig, tog väl sådär 8-10 timmar. Kan jag inte använda den? Förr i världen hade dom väl inte fyrhjulsdrivna traktorer med AC? Vad måste jag minimi göra för att sköta vallen? Måste jag t ex gödsla? Så?

Det är klart att det vore bra att få ekonomi i att ha egen hövall, men rent krasst vill jag slå av den så att den inre växer igen. Mer ekonomiskt för mig att köpa foder och måste ändå göra det för 4 ha räcker inte. Så om jag med minimalt med arbete kan ta tillvara det som växer på vallen är det gott nog åt mig, eller tänker jag fel?

Klarar traktorn hjälpligt men är helt okunnig om vilka moment som ingår när man sköter en hövall.

En text "hövall för dummies" vore kanon till Handboken! Eller bok om någon vill rekommendera!


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-16 kl 03:05 »
Det enklaste är antagligen att att skaffa en tillräckligt stor traktor för att kunna slå, vända och stränga själv, och sedan köpa tjänsten att bala storbal och plasta.
Eller helt enkelt köpa hela tjänsten att slå, och göra balar, av någon granne.

För att göra hö eller slå och vända samt stränga räcker en 80-100 hk begagnad 4wd traktor från 1990-talet - nutid. Med lastare, det finns så många saker på en gård som man vill flytta med pallgafflar, och så mycket snö, grus, jord och annat man vill flytta med  och En sådan traktor kan dessutom driva en en småbalspress om man skulle vilja, och eventuellt en äldre rundbalspress. Plastare kan den storleken också driva.
För att göra stora höbalar behövs: slåtteraggregat (gärna slåtterkross), hövändare, strängare, och så en storbalspress. Slåtteraggregat och vändare/strängare går att hitta OK begagnade och även nya till rimligt pris, om man inte behöver värstingkvalitén. Storbalspress vågar jag inte ens tänka på att köpa, de är svindyra som nya, och man bör vara väldigt intresserad av det mekaniska om man ska köpa begagnad. För att göra småbalshö behövs förutom ovanstående, en småbalspress (hård eller mediumpress), en eller flera balvagnar att köra hö med, men också en vettig lagringsplats (tork), gärna med fläkt för att sluttorka balarna.

Hur mycket redskap och maskiner kostar är lite som att svara på hur långt är ett snöre. Den som är duktig på att skruva, svetsa och laga, kan köpa billiga begagnade maskiner och hålla igång dessa. Den som inte kan skruva och svetsa utan behöver ta hjälp med större ingrepp, får köpa dyrare och nya eller nästan nya maskiner, som bara kräver dagligt underhåll med fettsprutan och enkla byten av lite slitdelar för det mesta.

Det går att göra småbalshö med mindre och äldre traktorer också, man behöver inte 4wd, men ska man hantera stora rundbalar, så behöver man egentligen minst 75-80 hk och 4wd.

Jag valde att skaffa en lite "nyare" traktor i rimligt gott skick, eftersom jag inte är så bra på att skruva själv. Vi kör iväg traktorn en gång om året till en granne som är mekaniker, som får göra en service och tala om för oss om det är något mera som borde åtgärdas. Än har inget mer än vanlig service behövt göras. Fettsprutan använder jag dock själv regelbundet...

Själv har jag en Valmet 665 (1996) med lastare från 2008 (gått utan lastare tills då), som gått ca 4000 timmar, och som kostade ca 200.000 kr vid köp för fyra år sedan.

Om du har djur, så blir det inte så värst billigare att köpa hela tjänsten med att slå, vända, stränga och bala dina 4 hektar, än att köpa foder, men du får en möjlighet att anpassa det som växer på åkern till dina djur och din utfodringsfilosofi.
Ju mer du gör själv, desto lägre blir kostnaden i pengar ut per skörd, men å andra sidan behövs det prylar för flera 100.000 inklusive traktor, för att kunna göra hö/ensilage helt eller delvis själv.

Vi gör en del själva, men lejer en granne med en kombipress (plastar och balar i ett moment) till att rulla våra balar.

Men för oss är det viktigt att odla grovfoder. Vi föder upp får, och det finns ingen fungerande marknad för grovfoder till får. Hästfoder går att köpa, foder till nöt (kött i synnerhet) går att köpa, men inte till får. De ska ha spätt och näringsrikt foder.
Och därför odlar vi det mesta fodret till våra hästar av bara farten. Vi kan helt enkelt välja kvalitet genom egen odling.

På 6 hektar vall, så föder vi 25 tackor (med lamm) och 6 hästar med huvudsakligen rundbal av torrt ensilage. Vissa år, så behöver vi köpa ett mindre antal rundbalar till hästarna, kanske 6-8 st. Så lär det bli i år p.g.a. torkan.
Hur mycket djur har du? Med två skördar kan man få ut ganska mycket grovfoder från 4 hektar, men inte om vallen "aldrig" gödslats och inte lagts om på många år.
När vi flyttade till den gård vi nu bor på, så hade inte vallarna lagts om (såtts om) eller gödslats på 20-25 år, man hade bara slagit för att det inte skulle växa igen. Första året tog vi det vi fick, en mycket liten skörd med usla näringsvärden, sedan började vi med en åker i taget göra om vallarna. Vi får betydligt ungefär tre ggr så mycket grovfoder idag, dessutom med helt andra och mycket bättre näringsvärden. Vi tar två skördar. Näringsvärden och fiberinnehåll är dessutom ganska säkra att prognostisera, eftersom vi vet vad som såtts, och styr delvis med gödslingen och skördetidpunkt.

Åkern/vallen behöver skötas om. Förutom att skörda den så bör den gödslas efter skörd, strax innan ett regn (bra användning av fårens ströbädd och hästarnas gödsel).

När den börjar ge sämre skördar och blir fylld med ogräs istället för önskade växter,och både kvantitet och kvalitet försämras, så är det dags att lägga om den. Då behöver den grundgödslas (ströbäddar och hästgödsel t.ex.), plöjas, harvas, sås och vältas, och detta med en sådan vallfröblandning som passar de djur man har och det sätt man vill skörda på (en eller flera skördar per år? Hö eller ensilage?).

Vi äger varken plog, harvar, vält eller såmaskin för traktor, utan lejer bort detta till en granne eller flera. En granne har den lämpliga plogen, en annan harven, och en tredje såmaskinen, och ytterligare någon har välten. Alla är sådana där dyra värstingmaskiner som det vore vansinne att skaffa sig för 6 hektar vallodling. Stenen i åkern plockar vi själva...

Vallen behöver läggas om med 3-7 års mellanrum, det beror på jordmånen, hur mycket kvävefixerande arter som finns i vallen, hur mycket man gödslat, hur vädret har varit, och om vildsvinen varit inne och förstört eller ej...

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #2 skrivet: 14 aug-16 kl 08:45 »
Med fyra hektar som ligger skapligt nära gården så skulle jag tycka att vissa maskiner som jag har skulle duga bra. Traktor: MF65 pris 12000:-. Slåtteraggregat: Mindre rotorslåtter 6000:-. För att vända och strängare köpte jag en vändare med 2 rotorer och en sidräfsa för 2000:-. Slutligen en självlastarvagn som jag fått "ärva" men brukar gå på 1000-10000:- beroende på skick. Hökanon gav jag 1500:- för. Duger gott för 4ha. Enkla maskiner som inte är speciellt svåra att laga och underhålla men det kan vara svårt med reservdelar till vissa äldre maskiner. Den stora nackdelen blir vid utfodring om man inte löser det smidigt. Och om man inte litar på vädergudarna kan man behöva en skulltork också... ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #3 skrivet: 14 aug-16 kl 10:24 »
Om du har djur, så blir det inte så värst billigare att köpa hela tjänsten med att slå, vända, stränga och bala dina 4 hektar, än att köpa foder, men du får en möjlighet att anpassa det som växer på åkern till dina djur och din utfodringsfilosofi.


Detta är något man får räkna på och beror på vad det kostar att köpa grovfoder. I södra Sverige kostar väl en bal 200kr men här kostar de 400-500kr. Jag köpte in tjänsten att slå och rulla balar på 2 hektar i sommar och den kostnaden blev bara lite billigare än att köpa lika många balar, men jag får ju EU-stöd på de 2 hektaren som täcker kostnaden för att göra balar, så fodret blir ju på så sätt gratis.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #4 skrivet: 14 aug-16 kl 11:12 »
Folk har så märkliga tankar nuförtiden om vad man 'måste ha' för att kunna köra lite hö..

10 ha hö körde vi på 70-talet med en traktor på 47 hk. År ut och år in.
  Slåtterbalk, kombivändare och löspress + nån balvagn. Det är vad som behövs.  Maximera maskinparken till 50 000 för alltihop.

Ska du överhuvudtaget ta hö, så ska man göra det ordentligt. Dvs så en bra vall och sen gödsla väl.  Då kan du få rejäl avkastning.

Annars blir det bara en ogräsodling som bara behöver putsas.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-16 kl 11:25 »
Tack för svar!!! Ja, det största hindret är kanske kunskaperna... Och det är inte lätt att googla sig till det  ::) Skogaliten diskar av en hel del av frågorna, t o m sten och vildsvin  :) Och helt rätt, jag har inte möjligheten att meka för att hålla igång maskiner. Men jag har en bra traktormek redan, och det vore bra att kunna starta med en budget-maskinpark. EU-stöd har jag ansökt om (i tron att jag skulle kunna hyra in hjälp med vallen) men har inte fått besked om hur mycket jag får än, men det kanske blir en viktig del i ekvationen!

Jag vill av olika anledningar ta hö istället för hösilage. Ena hästen tål inte hösilage och dessutom vill jag förvara det på loftet. Har en utmärkt elevator, perfekt loft med skulltork och faktiskt det mesta tror jag som behövs för själva höskörden. I alla fall maskiner som ser ut att kunna vara slåtterkross, något som vispar runt gräset och något som lägger det i strängar (ja, ni hör...) och en balpress. Det blir till att googla maskinerna efter märkning... Om jag kan få halva avkastningen av vad skogaliten har så skulle jag vara mer än nöjd. Antalet hästar varierar mellan 2 och 6, får har vi bara över betesperioden som det är nu men det kan ändras. Traktor saknas som sagt, bortsett från den lilla jag har. 

Vallen är ordentligt dikad och plan utan stenar bortsett från några områden där vildsvinen bökade i våras. En sa att det var viktigt att platta till för att inte få jord i hösilaget, en annan sa att det redde sig självt när gräset las i strängar? Nu har jag i panik kört av det som växte på den med betesputsen för att folk sa att jag måste köra av gräset för att det ska bli hanterbart nästa år. Så om jag ägnar några veckor till att leta reda på en hygglig traktor... - vad behöver jag göra med vallen närmaste tiden för att kunna bruka den nästa år? I mina ögon växte det relativt bra på vallen, inget älggräs eller annat, någon kråkvicker här och var. Fick pressa min stackars traktor och köra putsen på olika höjder beroende på hur tjockt det växte och sen köra igen för att den skulle orka. Behöver jag plöja och så redan i höst? Det borde göras nu då innan vädret gör att vallen blir för blöt? Räcker det inte med att jag kört av gräset som gödsel? Har annan stallgödsel som jag skulle kunna gödsla med också, hur länge ska den ha legat? I sånt fall kommer jag troligen leja in någon som gör det, men jag måste veta vad jag ska be om...


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #6 skrivet: 14 aug-16 kl 14:18 »
4 hektar är inte mycket mark. Det klarar en äldre volvo lätt som en bm 400-bm 350. De går för allt från 20000-50000 beroende på skick. Sedan håll koll på blocket finns de som vill sälja hela maskinparken för 5-10000 kronor. Och det är fullt fungerande saker som säljs.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #7 skrivet: 16 aug-16 kl 15:57 »
Exakt vad jag tänkte, en gammal Volvo BM boxer eller liknande med kraftuttag löser det där enkelt.

Inte behövs några fyrhjulsdrivna as med 80-100 hk, en traktor som är kraftigare än vad man egentligen behöver är alltid smidigt men kostar därefter.

Det marken kanske behöver är ju att slås, vändas, strängas, och vid jämna mellanrum plöjas någon gång och sen sås med gräsfrö.

En så liten plätt blir antagligen aldrig lönsam men det är ju roligt också att få bruka.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #8 skrivet: 16 aug-16 kl 16:21 »
Du kommer att klara dej på dom maskiner du har! Och! Du ska inte plöja upp din vall! Du kan därimot gärna gösla den. Det gör du på hösten efter sista höskörd. Ett bra sätt att lära sej är att leja in folk som hjälper en med skörden gärna då med små masiner. Passa då på och fråga och lär.
kretslopp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #9 skrivet: 16 aug-16 kl 20:31 »
Så in frö behöver du göra, för enbart skörda ogräs skulle iaf inte jag göra.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #10 skrivet: 17 aug-16 kl 08:24 »
Du kommer att klara dej på dom maskiner du har! Och! Du ska inte plöja upp din vall! Du kan därimot gärna gösla den. Det gör du på hösten efter sista höskörd. Ett bra sätt att lära sej är att leja in folk som hjälper en med skörden gärna då med små masiner. Passa då på och fråga och lär.

Nog måste man lägga om vallen ibland. Så småningom vandrar maskrosor, skräppa och annat värdelöst in, och de som hästfoder bra växterna tynar bort. Enda sättet att få bort sådant är att vända den. Men har vallen bara blivit lite "gles och trött", så kan man nöja sig med att kompletteringsså. Gödsla behöver man alltid göra, om inte skördarna ska försvinna helt.

Hästar har behov av ett kvalitetsmässigt bra grovfoder, hur det ska vara sammansatt varierar beroende på hästras, aktivitetsnivå hos hästarna och om man har dräktiga och digivande ston eller ej.

Bra grovfoder till hästar är en mycket klok investering. Man slipper köpa kompletteringsfoder för an massa pengar, hästarna håller sig friska och då slipper man veterinärkostnader...

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #11 skrivet: 21 aug-16 kl 10:58 »
Igen, tack för alla svar! Värmer mitt i förvirringen  :)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #12 skrivet: 28 aug-16 kl 08:58 »
Hej!

Man kan hitta mycket information på nätet, denna har vi haft stor nytta av när man undrar över mycket som har med höskörden att göra.

http://www.vxa.se/Global/Dokument/EPi-tr%C3%A4det/Mj%C3%B6lkg%C3%A5rden/Mj%C3%B6lkkvalitet/Kvalitetss%C3%A4krad%20mj%C3%B6lkproduktion/Hoberedning.pdf


/Spånga

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad behövs för att bruka hövallen?
« Svar #13 skrivet: 28 aug-16 kl 12:10 »
Hej!

Man kan hitta mycket information på nätet, denna har vi haft stor nytta av när man undrar över mycket som har med höskörden att göra.

http://www.vxa.se/Global/Dokument/EPi-tr%C3%A4det/Mj%C3%B6lkg%C3%A5rden/Mj%C3%B6lkkvalitet/Kvalitetss%C3%A4krad%20mj%C3%B6lkproduktion/Hoberedning.pdf


/Spånga


Perfekt läsning för mig! Har såklart googlat och den här har jag snubblat över och öppnat men kom bara till första sidan - ordet "MJÖLK" var något förvirrande. Tackar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser