Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta gammal gård i Småland  (läst 6599 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #40 skrivet: 08 okt-16 kl 18:19 »
Även om man i princip är motståndare till frigolit och cellplast (typ liggunderlag för tältare) det suveränt som sittring på utedass på vintern.

Beddo

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #41 skrivet: 04 jan-17 kl 11:15 »
Massor med kloka råd allaredan, så hav tålamod med ännu ett lass.

Dels finns det nog bara två alternativ:
1.   Turen att råka hitta drömstället för inga pengar alls alt. välj rätt föräldrar som låter dig ta över släktgården alt. gift dig rikt.
2.   …eller tålamodet att leta leta leta tills du hittar något som är om inte hundraprocentigt så i alla fall tillräckligt bra att bygga vidare på.

Det senare kommer att innebära tiotals med visningar, där de hus/gårdar som inte gör dig deprimerad pga. det eftersatta underhållet gör dig deprimerad pga. det alltför klåfingriga fixandet av föregående ägare, innan totalrenoveringen ledde till personlig konkurs eller skilsmässa. Detta brukar på mäklarspråk kallas ”nyrenoverat med många gamla detaljer bevarade” men betyder ”tack och adjö ge mig en Cipramil och en bettskena jag åker vidare till nästa ställe lycka till”.
När så ett OK alternativ väl dyker upp så kommer grannbonden att köpa det för att utöka sin areal. Inget ont i det, dagens bönder måste ha stordrift för att överleva. Men det svider när du för fjärde gången blir ifrånsprungen av den lokala storbonden.

Men förr eller senare så kommer det att dyka upp något, och å ena sidan ska du vara kräsen nog att inte ta första bästa, för jag antar att du/ni vill bo där under överskådlig tid och då måste ni trivas. Men samtidigt måste man vara kall nog att slå till när tillfälle yppas, så att inte drömstället försvinner framför näsan på en till det där andra paret på visningen vars händige farsa pratade högt och ljudligt om hur han skulle riva ut all gammal skit och göra nytt och fräscht.

…vilket leder mig in på nästa fundering, apropå nytt och fräscht. Utedass är inte världens roligaste, men det funkar alldeles utmärkt. Och som tidigare nämnts, med urinseparering så slipper man mycket av lôkta. Och att tvätta sig i balja framför vedspisen istället för att duscha funkar det också, DAMHIK.  :)
Vatten och avlopp kommer att kosta hur du än vänder dig, om inte i köpeskilling i den mån det redan är installerat så i nyinstallation. Utgå också från att ev. befintligt avlopp inte är godkänt, så blir du mindre förtvivlad när Miljö och hälsa knackar på dörren och säger att ni måste gräva nytt för dyra pengar. Men som sagt, utedass och vatten på gården funkar alldeles utmärkt.

Jag tror att du är inne på rätt spår med att åka runt på småvägarna och spana in sånt som ser intressant ut och sedan kontakta ägarna. Och tänk på att de mest lättillgängliga ställena har varit lika lättillgängliga för andra spekulanter, medan de verkliga avkrokarna inte har varit det. Tanka fullt och packa picknickkorgen och ut och spana längs kostigarna!

Ett tips till: Bry dig inte mer än nödvändigt om alla välmenta med inte sällan nedslående kommentarer och råd (inkl. dessa) om att ”jaha ja, så ni ska flytta till landet? Du vet att det är inte som att bo i stan blablabla bära vatten blablabla skotta snö blablabla hugga ved blablabla grusa vägen blablabla grannsämja blablabla”. Nej tack, det fattar ju du också. Det är ju just därför du vill flytta (antar jag), för att INTE ha det som tidigare. Om jag hade lyssnat för mycket till alla sådana råd när vi letade och till slut hittade vårt ställe så kunde vi lika gärna ha eldat upp skiten och lagt ned på fläcken, men det är jag glad att vi inte gjorde.

Allt kommer att lösa sig till det bästa, håll ut och leta vidare!

Edit: Om du hittar en bra plats utan hus så fundera också på möjligheten att köpa ett hus med timmerstomme från annan plats och flytta det till "din" plats. Det kommer att innebära jobb förvisso, men det kan vara ett alternativ om plats och pris är de rätta. Isf kan jag tipsa om Göran Gudmundssons bok Flyttning av gamla hus. Var dock uppmärksam på vilka krav som gäller, misstänker att det kan bli nybyggnadskrav på huset när det återuppförs.
« Senast ändrad: 04 jan-17 kl 13:52 av Beddo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser