Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skyddsutrustning vid arbete med yxa  (läst 2906 gånger)

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« skrivet: 17 jul-16 kl 09:53 »
Hej,

Jag är numera ägare av lite skog som jag brukar utan motorsåg, det är såg och yxa som gäller. Just nu är det mest ved som är i fokus men nästa år så blir det lite mer uttag till egna snickeriprojekt.

Jag använder oftast mycket skarpslipade yxor i det jag gör och har börjat fundera på om jag borde ha någon form av skyddsutrustning. Främst för fötter och ben? En yxa som slinter kommer kunna strimla vaden exempelvis.

Vad använder ni och vad tycker ni jag bör ha för skyddsutrustning? Det är rätt tungt jobb jag gör bitvis så jag vill inte ha för tjocka eller "bylsiga" kläder. 
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #1 skrivet: 17 jul-16 kl 10:09 »
När man klyver ved skall inte yxan vara knivskarp. Och det räcker att den är lite slö för att den inte skall bita genom ett par vanliga arbetsbyxor, det blir i princip bara ett blåmärke. Skarpslipade yxor kan vara bra om man skall fälla träd, men det gör man ju hellre med såg för att minimera spill.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #2 skrivet: 17 jul-16 kl 10:17 »
Jag fäller och kvistar med yxa. Längre fram kommer jag även jobba mer med virket; timra och bila.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #3 skrivet: 17 jul-16 kl 10:35 »
Det som är närmast till hands är sågskyddsstövlar och byxa.
Då gäller det att hitta sådana modeller som är väl vadderade.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #4 skrivet: 17 jul-16 kl 10:43 »
Framför allt skall du ha vassa yxor. Då behöver man mindre kraft och det är mindre risk att yxan slintar. Om den ändå slintar har du bättre möjlighet att bromsa den.....och om den träffar foten eller benet blir såret renskuret och läks bättre.
Stadiga skor eller stövlar med stålhättor är också bra att ha.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #5 skrivet: 17 jul-16 kl 16:41 »
Det som är närmast till hands är sågskyddsstövlar och byxa.
Då gäller det att hitta sådana modeller som är väl vadderade.

Hej Skogsvilde, Vad menar du med vadderade byxor, är det samma typ som man har när man kör motorsåg eller? Om jag kollar på nätet på sågskyddsstövlar alt. kängor så verkar dom alla vara avsedda för att skydda mot motorsågskedjor, inte hugg, eller har jag missförstått något?



Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #6 skrivet: 17 jul-16 kl 16:43 »
Framför allt skall du ha vassa yxor. Då behöver man mindre kraft och det är mindre risk att yxan slintar. Om den ändå slintar har du bättre möjlighet att bromsa den.....och om den träffar foten eller benet blir såret renskuret och läks bättre.
Stadiga skor eller stövlar med stålhättor är också bra att ha.

Ja, jag gillar att jobba med skarpa yxor. Stålhätta är nog bra att ha men jag tycker hela foten behöver skyddas i synnerhet kring ankeln.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skyddsutrustning vid arbete med
« Svar #7 skrivet: 17 jul-16 kl 16:49 »
Hej Skogsvilde, Vad menar du med vadderade byxor, är det samma typ som man har när man kör motorsåg eller? Om jag kollar på nätet på sågskyddsstövlar alt. kängor så verkar dom alla vara avsedda för att skydda mot motorsågskedjor, inte hugg, eller har jag missförstått något?

En sågskyddsbyxa eller sko är uppbyggd av lager på lager av tyg som är lagt kors och tvärs.
Detta gör att kedjan fastnar det gör även att man får ett hyffsat skydd mot en yxa. Vadderingen vill man ha för att bromsa upp kraften.

Alternativet är skydd som man spänner runt benet som en rustning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #8 skrivet: 17 jul-16 kl 17:02 »
På vissa arbetsplatser jag varit på måste man ha handskar av kevlar för att få använda kniv. Dessa handskar går alltså inte att skära igenom. Kanske finns byxor med förstärkning av detta material på framsidan? Det räcker med ett tunt lager så det blir inte speciellt bylsigt. Och åtminstone handskarna var iskalla, man frös mer med dom på än helt utan handskar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #9 skrivet: 17 jul-16 kl 17:10 »
Det finns byxor med kevlar bla MC-byxor och jaktbyxor för vildsvinsjakt , men jag tror sågskyddsbyxor är bättre

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #10 skrivet: 17 jul-16 kl 18:01 »
Vildsvinsbyxorna är väl mest förstärkta så betarna inte skall skär upp innanlåret, och där vet jag inte hur man skulle bete sig för att sätta yxan. Vanliga skogsstövlar och byxor skyddar ju fint framifrån. Nu för tiden vill de sälja kängor när man går in i butiken, och det kanske är skönare att gå i om man ändå inte skall ha sprutet från sågen kring fötterna.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #11 skrivet: 17 jul-16 kl 19:47 »
Vildsvinsbyxor har kevlar på hela benen, utom baken

http://www.skogma.se/pdf/2014/305918_304332_Vildsvinsartikel_test.pdf

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #12 skrivet: 18 jul-16 kl 06:43 »
Tack, jag ska kolla upp stövel och byxtipsen.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skyddsutrustning vid arbete med yxa
« Svar #13 skrivet: 18 jul-16 kl 11:41 »
Stålhätta är inte bra, ger sånna hack i eggen :p. Nä men arbeta med förstånd, skaffa långa skafft på yxorna och enligt min erfarenhet är yxan som farligast när man lagt ifrån sig den inom armlängds avstånd.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser