Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?  (läst 13921 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #20 skrivet: 23 jul-16 kl 14:22 »
Hydrofortankar är alltid stående och brukar ofta vara utrustade med renslucka och vattenståndsglas som inte finns på trycklufttankar. Även om vattenståndsglaset skulle vara borttaget så finns det nog kvar ett par gängade nipplar rakt ovanför varandra. Man kan också misstänka att tanken har använts för vatten om det sitter galvade rörkopplingar inskruvade i den (mässing eller obehandlat järn är mer gångbart för tryckluft), och om det finns rost- eller kalkavlagringar i nipplar mm. Kanske även rostränder som minne av någon gammal läcka.

Det finns en del historier om vad som har hänt då botten har gått ur gamla rostiga hydroforer.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #21 skrivet: 25 jul-16 kl 15:17 »
Nån som hört om KGK kompressorer? Hittat en gammal KGK till salu för 30 euro, men inte mycket annan info om den.

Bild
« Senast ändrad: 25 jul-16 kl 15:47 av DennisCA »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #22 skrivet: 25 jul-16 kl 16:15 »
KGK är en ren agentur- och importfirma, de har i stort sett inte haft någon egen produktion av saker och ting.
Det ser ut som en liten kompressor med enfasmotor från gissningsvis 60-talet eller tidigt 70-tal, om den är i bra skick är den väl jämförbar med dagens kinatillverkade småkompressorer som ibland reas ut för nedåt 500 kr.
De risker man kan vänta sig är väl om vevpartiet är utslitet pga försummade oljebyten eller -påfyllning, samt att tanken kan vara rostskadad efter många år.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #23 skrivet: 25 jul-16 kl 16:50 »
De billigare Italienska kompressorerna från 70-80 talet är ojämförbart mycket bättre än de Asientillverkade, bara motorn är värd mellanskillnaden.
(Använder själv en billig Italienare de ser visuellt lika ut, men kvalitets skillnaden är enorm trots att den som sagt var ganska billig ny, tyvärr finns de inte längre nya vad jag vet.)

Men, de är ju dock inte samma som de som då var av bra kvalitet på 60-70 talet.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #24 skrivet: 25 jul-16 kl 17:06 »
KGK är en ren agentur- och importfirma, de har i stort sett inte haft någon egen produktion av saker och ting.
Det ser ut som en liten kompressor med enfasmotor från gissningsvis 60-talet eller tidigt 70-tal, om den är i bra skick är den väl jämförbar med dagens kinatillverkade småkompressorer som ibland reas ut för nedåt 500 kr.
De risker man kan vänta sig är väl om vevpartiet är utslitet pga försummade oljebyten eller -påfyllning, samt att tanken kan vara rostskadad efter många år.

Det var det jag trodde, såg ut som en enfas motor, känns som om det ska vara något större 3-fas för att det ska löna sig att uppgradera.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #25 skrivet: 25 jul-16 kl 17:07 »
De billigare Italienska kompressorerna från 70-80 talet är ojämförbart mycket bättre än de Asientillverkade, bara motorn är värd mellanskillnaden.
(Använder själv en billig Italienare de ser visuellt lika ut, men kvalitets skillnaden är enorm trots att den som sagt var ganska billig ny, tyvärr finns de inte längre nya vad jag vet.)

Men, de är ju dock inte samma som de som då var av bra kvalitet på 60-70 talet.

Den 25 liters kompressor ag har nu är gjord i italien då jag kollar närmare. FinnCont står det på tanken men motorblocket är italienskt, 1.1kw och 190l/min

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #26 skrivet: 25 jul-16 kl 17:09 »
30 euro är väl helt ok pris på den om den är mekaniskt frisk, men den är ju som sagt ganska liten, typ 50 literstank i original.

Kan nog fungera med den stora tanken, men jag tror inte att den klarar saker som längre tids blästring, tyngre tryckluftsverktyg, osv.
Då den har för lågt flöde för det.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #27 skrivet: 25 jul-16 kl 17:09 »
Antar det är den lilla blå du har då?
Det är en fin liten kompressor, men jag håller med om att den är pytteliten om man behöver göra tyngre arbeten så räcker den inte till.
Du kommer att få samma problematik med den lilla på bilden.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #28 skrivet: 25 jul-16 kl 17:13 »
Den är grå faktiskt, borde gå ta en bild, har just använt den då jag byggt en trappa bakom huset

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #29 skrivet: 25 jul-16 kl 17:36 »



Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #30 skrivet: 25 jul-16 kl 18:11 »
Aha, jo, det är ungefär samma, fast ännu mindre tank...  :)
Såg ju mycket smidigt och behändig ut.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #31 skrivet: 25 jul-16 kl 22:49 »
KGK kompressorn är på MAX 3Hk och 300L/min. Antagligen inte mer än 2Hk/200L/min.
MK 190 är en FINI och på 1,5 HK och 150L/min.
Ingen större skillnad men KANSKE det finns ventil-rep.-sats till FINI-kompressorn. Jag tror faktiskt det. Till gamla KGK finns ingenting.

Vad ni ska titta efter på sånnahär små kompressorer är varvtalet, en 1400-varvs håller 4 gånger så länge som en på 2850, förutsatt att det är samma kvalitet. Andra defekter kan va vibrationssprickor i tanken där maskinplattan är svetsad. Inget ovanligt på t ex Balma, ABAC m fl.

Och visst finns det italientillverkade kompressorer att få tag på men de kostar betydligt mer och man behöver va i branchen för att veta skillnaden. Varför tror ni annars mina kostar 13 tusen+moms och Harald Nyborg tar 8-nånting  inklusive?



« Senast ändrad: 25 jul-16 kl 23:34 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #32 skrivet: 12 aug-16 kl 09:52 »
Ny atlascopco. Nå nästan, 2004 tillverkningsår, bara 50L tank dock, vad tror ni om denna modell? 3-fas är den iaf.

http://www.findit.fi/sv/1040364.htm

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #33 skrivet: 12 aug-16 kl 10:13 »
Säkert en driftsäker kompressor som kan bli ganska långlivad, men den kan förstås inte ge så stort luftflöde. 1,1 kW motoreffekt talar ju för 110 l/min. Så om den luftmängden räcker för dina behov blir den säkert utmärkt! Behöver du mer luft kortvarigt och kan finna dig i att vänta på att trycket byggs upp igen kan det ju gå att komplettera den med en större tank bredvid.
En positiv sak till är att eftersom den har trefasmotor och relativt låg effekt, så är det ingen risk att startströmmar knäcker huvudsäkringar eller får lyset att blinka. Man kan nog räkna med att kontakterna i pressostaten håller länge också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #34 skrivet: 12 aug-16 kl 10:41 »
Ja jag reagerade på att motoreffeketen kändes låg. Har ju 1.1kw i min nuvarande kompressor och den står det 190l/min på. Fast den är 2800rpm.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #35 skrivet: 12 aug-16 kl 11:00 »
kW är inte alltid 1% av l/min.
Jag har en på 7.5 kW och den ger lite över 1 000 l/min

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #36 skrivet: 12 aug-16 kl 11:28 »
På bilden står det "free air delivery 1,77l/s" vilket jag får till 106l/min

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #37 skrivet: 22 aug-16 kl 08:43 »
Köpte ju en svets istället så tyvärr ingan pengar till en kompressor. Kom ju fram en sånhär;
http://www.findit.fi/sv/1044958.htm

Står motorn funkar men inget tryck skapas. Vet inte om den kan fixas eller ej, funderar att kanske den är värd att hämta bara för motorn och tanken.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #38 skrivet: 22 aug-16 kl 10:04 »
Köpte ju en svets istället så tyvärr ingan pengar till en kompressor. Kom ju fram en sånhär;
http://www.findit.fi/sv/1044958.htm

Står motorn funkar men inget tryck skapas. Vet inte om den kan fixas eller ej, funderar att kanske den är värd att hämta bara för motorn och tanken.


Det är ju bara 300 kr och enligt en bekant som skulle köpa ny elmotor till vedklyven, så har motorer blivit dyra.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #39 skrivet: 22 aug-16 kl 10:23 »
Jag vet inte riktigt vad detdär är, men möjligen en gammal italienare.
Osäker på motorn också, men är nog under alla omständigheter bättre än kinamotorerna.

Sedan innehåller den en fin liten trycktank under.

För det priset skulle jag i allafall också överväga för delarna på den om man kan tänka sig att man behöver en hygglig motor och annat.
Den kan gå att fixa, men svårt att säga vad det är för fel på den, kanske ventilfjädrar som är av eller liknande.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser