Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med en volvo 240 230f  (läst 10747 gånger)

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #20 skrivet: 18 jul-16 kl 19:50 »
Efter att bytt bränslefiltret går den inte magert längre, utan den svarar bra på gasen. Men tomgången är för hög och det går inte att justera den.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #21 skrivet: 18 jul-16 kl 21:36 »
Kolla att gasspjället verkligen går tillbaks hela vägen till tomgång och att gasspjällkontakten fungerar (detta kan man göra antingen via diagnosfunktionen eller genom att ohmmäta). Oftast hör man att det klickar i den när tomgångskontakten slår till.

En annan vanlig orsak till tomgångsproblem är om tomgångsventilen (även kallad tomgångsmotor) kärvar eller är full med smuts. På B230F är den olämpligt placerad, som lägsta punkt på slangarna till den, så all lort som följer med från vevhusventilation mm blir kvar i ventilen. Andra biltillverkare som har använt samma sorts ventil (t ex Opel, Peugeot, Citroën, Saab) har placerat den ovanför insugningsröret med slangarna nedåt, och då håller den sig ren. Man kan ta loss ventilen och peta på ventilsliden genom slanganslutningen på sidan för att se om den rör sig lätt och fjädrar tillbaks bestämt till ändläget. Om den är igengrodd kan man borsta ur den med bensin och tandborste och blåsa med tryckluft. I svåra fall kan man få ställa den med slangnipplarna nedåt i en burk med lämpligt lösningsmedel (t ex bensin eller blandning av bensin och thinner) några timmar.

En tredje möjlighet är tjuvluft - t ex dåliga O-ringar mellan spridare och insugningsrör, någon trasig vakuumslang, läckande bromsservo. Kan felsökas genom att spraya startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång respektive koppla bort slangen till bromsservot och plugga nippeln.

En fjärde möjlighet är fel i kretsen som mäter motortemperatur (t ex tempgivare eller kablage) så att styrenheten tror att motorn är kallare än den verkligen är. Om det misstänks, så kan jag nog leta fram ett diagram över givarspänning som funktion av motortemperatur.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #22 skrivet: 19 jul-16 kl 10:19 »
Det bildas också en hel del vattenånga vid förbränningen. Bensin utgörs ju av diverse olika kolväten. Vatten bildas av allt väte som finns i bensinen tillsammans med en del av luftens syre, resten av syret bildar koldioxid tillsammans med kolet som finns i bensinen.

Om man räknar bensinen som oktan, blir 100 gram bensin 142 gram vatten och 309 gram koldioxid.
1 liter bensin ger alltså över 1 liter vatten vid förbränning. 
Har ljuddämparen fyllts med vatten, tar det lååång tid innan allt vattnet kokat bort av avgasvärmen.

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #23 skrivet: 19 jul-16 kl 12:34 »
Tomgångsmotorn har jag nyligen rengjort. Startspray har jag också testat med, Utan resultat. Har idag beställt en ny tempgivare. Den lilla jäveln sitter riktigt illa till.
Blir riktigt trångt att byta den.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #24 skrivet: 19 jul-16 kl 14:48 »
 :D...Äta gröt och kokta ägg innan demontering av kontakt till tempgivaren för motorstyrningen är inte helt fel...Minns jag inte fel lossas den sedan med en 19mm ringnyckel... Vrid gärna på gasrullen lite lätt för att höra om det klickar som sagts(snabbtest)...Vet man inte historien om bilen så är det bästa att skruva loss spjällhuset och rengöra det ordentligt, man vet inte om tidigare ägare eller verkstäder har försökt justera luftspjället efter sotkakan som blir efter många mil...Efter rengöring ska den justeras på nytt....Kan vara bra att göra medans man väntar på reservdelar...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #25 skrivet: 19 jul-16 kl 14:51 »
Om man räknar bensinen som oktan, blir 100 gram bensin 142 gram vatten och 309 gram koldioxid.
1 liter bensin ger alltså över 1 liter vatten vid förbränning. 
Har ljuddämparen fyllts med vatten, tar det lååång tid innan allt vattnet kokat bort av avgasvärmen.

Blir enorma mängder vatten i dämparna speciellt om bilen stått länge...finns även dämpmaterial i burkarna som blir blött....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #26 skrivet: 19 jul-16 kl 15:26 »
 :D...Finns mycket till volvo.... Här en video om tvagning av spjällhus...

http://volvosweden.se/infusions/fusion_tube/view.php?cat_id=5&video_id=12

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #27 skrivet: 19 jul-16 kl 19:59 »
Tomgångsmotorn har jag nyligen rengjort. Startspray har jag också testat med, Utan resultat. Har idag beställt en ny tempgivare. Den lilla jäveln sitter riktigt illa till.
Blir riktigt trångt att byta den.

Innan du provbyter tempgivare, så rekommenderar jag varmt att du mäter spänningen på givarsignalen för att förvissa dig om att det verkligen är den det är fel på.  Du kan också prova att koppla bort givaren och istället ansluta två motstånd på ca 300 ohm, ett från vardera hylsan i kontakten, till jord för att på så sätt simulera varm motor, provköra på det sättet och se om allt fungera.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #28 skrivet: 20 jul-16 kl 13:26 »
Hmmm....  :-\ ... Om du låter bilen stå en stund på den tomgång du har   :o ...Du trycker ihop slangen från tomgångsmotorn helt ,vad händer då med din bil tro  :)

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #29 skrivet: 01 aug-16 kl 18:53 »
Bilen fixad ;D
Blev en miss i kommunikationen med min kompis, han hade bytt kylvätskesensorn så jag slapp byta den lilla jäveln. Köpte spridare och en databox på bilskroten för 500kr.
Ingen förändring efter att jag bytt spridare men efter att bytt databox, så simsalabim. Den gick som en våt dröm. Åkte direkt och besiktade bilen som gick igenom.

Tack för visat intresse :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #30 skrivet: 01 aug-16 kl 19:21 »
Bara att öppna upp boxen då och reda ut vad som är fel  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #31 skrivet: 01 aug-16 kl 22:37 »
Om jag får gissa, så gissar jag då på en fuktskada och krypströmmar någonstans på kretskortet. Jag har sett några LH 2.2 -styrdon från Volvo som verkar ha varit fuktiga i ett av de nedre hörnen.
De där styrdonen är ganska reparationsvänliga - nästan inga specialkretsar, det mesta är så att säga industristandard från 80-talet, dvs komponenter som gick att köpa på t ex Elfa eller som fanns i lager hos vilken tv-reparatör som helst på den tiden. Det enda som kan vara lite lurigt att många halvledare är märkta med Bosch-nummer istället för normala beteckningar.
De  vanligaste felen är att något av utgångsstegen - vanligtvis det som styr spridarna eller det som styr huvudrelät - går sönder. Som regel pga att någon klåpare har ställt till med kortslutningar vid felsökning alternativt bytt spridare eller reläer till dito med lägre resistans än originaltyperna. Men dessa fel leder till att motorn inte går att starta överhuvudtaget.

Efter att ha bytt en massa saker på en bil med LH 2.2 bör man för säkerhets skull ställa in tomgångsblandningen på nytt.
Det gör man på följande sätt:
1) Varmkör bilen ordentligt (minst en halvtimmes landsvägskörning, det duger inte att bara lämna den på tomgång) och stäng därefter av motorn.
2) Koppla isär kontakten till lambdasonden (högt upp till höger på torpedväggen på Volvo 240, kan finnas på andra ställen på andra bilmodeller med samma insprutningssystem).
3) Starta motorn och låt den gå på tomgång, koppla in en avgasanalysator och justera ställskruven bredvid kontakten på luftmängdmätaren till lambda = 1,0.  Om bilen har ett avgasmätuttag före katalysatorn, kan man mäta där och kolla att det blir ca 1 % CO (användbar mätmetod om man har en gammal avgasanalysator som bara mäter CO och inte lambda).
4) Koppla in lambdasonden igen och kolla att avgasvärdena fortfarande är bra. Skulle den dra iväg mot för fet blandning (lågt lambdavärde, hög CO) så har förmodligen lambdasonden mer eller mindre kortslutning mot jord och bör bytas.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Problem med en volvo 240 230f
« Svar #32 skrivet: 11 aug-16 kl 05:24 »
 :D Fetnajjs problemet är fixat....Tips...Verkar ju ha kontakt med förra ägaren iallafall viss...Kolla när kamremmen var bytt...Ha ett extra bränslepumpsrelä liggande i handskfacket... Om det inte nyligen varit bytt....Kör även självdiagnosen på systemet så t.ex vet du hur knattret från spridarna ska låta... Övrigt rocksteady bilar.... torbjörns förslag på test av tempgivaren för motorstyrningen måste vara en riktig höjdare...Lagt på minnet... Testa den tempgivaren i vatten duger inte...lurig pryl som jag själv haft fel på...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser