Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaniner på får-ströbädd  (läst 1354 gånger)

Harriet S

  • Inlägg: 118
kaniner på får-ströbädd
« skrivet: 23 apr-16 kl 18:31 »
Jag ska snart flytta en stor hop med kaninungar från sina mammor, och nu har jag möjlighet att ha dom boende i fårhuset som blivit ledigt. Ströbädden är kvar, är det något som gör att jag inte borde ha dom där? Det är stort och luftigt och mysig halmbädd att skutta runt i, men kan det finnas något som inte kaninerna tål? Jag kommer såklart att strö på ny halm ovanpå, men i botten är fårens tjocka bädd kvar.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: kaniner på får-ströbädd
« Svar #1 skrivet: 16 jul-16 kl 15:49 »
Jag ser du inte fick något svar. Hur gjorde du?
Jag hade låtit dom gå där- låter somet t toppen ställe och jag tror inte att det är någon fara för kaninerna men fåren får ju inte vara där när kaninerna gräver i gamla ströbädden.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: kaniner på får-ströbädd
« Svar #2 skrivet: 20 jul-16 kl 11:31 »
Spännande att höra hur det gått och hur du gjort.

Jag skulle dock undvika att sätta kaniner där. Kaniner gräver ju och kommer att tycka att det är toppen att gräva sig ner genom bädden. Min erfarenhet från när vi hade får och skulle gödsla ut efter vintern är att det blir kolossalt dammigt. En av oss fick en allergisk reaktion och fick feber och mådde verkligen dåligt, förmodligen av mögeldamm från bädden. Vi andra kände av dammet men reagerade inte lika kraftigt. Vad jag menar är att det blir väldigt dammigt och förmodligen damm av mögelsporer och det är inte alls bra för kaniner. Bara en tanke. Men, som sagt, det skulle vara intressant att höra hur du gjort och om det avlöpte väl.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: kaniner på får-ströbädd
« Svar #3 skrivet: 04 aug-16 kl 08:25 »
Det har gått bra, de har haft en härlig sommar i sitt rymliga rum. Ingen har grävt någonting och fått upp nåt, och alla är friska och växer bra, så detta kommer jag göra om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser