Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykelbil från Östersund  (läst 3694 gånger)


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #1 skrivet: 18 apr-16 kl 20:43 »
Jag vill ha en :P

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #2 skrivet: 20 apr-16 kl 13:55 »
70 kg. 70 kg! Det är döfött.

Bettyny

  • Inlägg: 9
    • Jämtland
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #3 skrivet: 09 sep-16 kl 10:17 »
Den stora fördelen med den är väl höjden, i en "vanlig" velomobile så sitter man ju väldigt lågt ned i dem. Har själv kikat på en lite racigare variant då 25 hm/h inte känns sådär väldigt kul. Men upp mot 50 km/h skulle vara riktigt roligt. (http://www.lowtechmagazine.com/2012/10/electric-velomobiles.html) Men kul projekt, framförallt att den går att använda i snö är ett stort plus så att man inte fastnar när det är dåligt plogat. Fast då kanske man får ge sig ut på bilvägarna?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #4 skrivet: 09 sep-16 kl 11:12 »
70 kg. 70 kg! Det är döfött.

Jag har sett den efter vägen och den verkar funka bra.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #5 skrivet: 30 dec-16 kl 14:54 »
Kanske fel att jämföra med "riktiga" bilar, men mina många år med motorsvaga bilar är en erfarenhet som säger att hög vikt i sig inte alls behöver vara ett problem. Tvärt om tycker jag hög vikt kan vara till hjälp för att hålla farten jämn och hög sedan man väl fått upp den. Så fort man tvingas bromsa är förstås hög vikt enbart av ondo, eftersom man vid bromsning kastar bort åtminstone en del av sin surt förvärvade rörelseenergi som värdelös värme. inte ens regenerativa bromssystem återvinner så mycket av rörelseenergin att det är en ursäkt för godtyckligt bromsande hela tiden.

För en "trampbil" med en otålig förare är det förstås en katastrof med extra kilon i långa uppförsbackar, i synnerhet om trafiksituationerna sedan hindrar att man utnyttjar den högre lägesenergin i följande nedförsbacke. På vägar med många småbackar är dock den högre vikten en trevlig utjämnare och kanske då att en högre vikt i form av batterier för en elektrisk hjälpmotor kan vara försvarbart.

Minst lika viktigt som vikten är aerodynamiken när det gäller att ta sig fram med knappa energiresurser och här faller östersundsbilen platt tror jag. I låg fart spelar aerodynamik mindre roll, men ska man ta sig fram lite längre sträckor även i motvind är jag övertygad om att man ska sitta ganska tight i en smal cigarr/torped.

Med det sagt/skrivet kidnappar jag nu tråden till min fantasi/fundering om en aerodynamisk och energieffektiv cykelbil byggd som modulsystem. Jag tänker mig en grundkonstruktion i form av en fisk på hjul, där karossen kan delas "rakt av" bakom förarplatsen så man kan infoga en eller flera last- och passagerarmoduler på rad efter behov. Ska hela familjen ut och åka blir cykelbilen längre helt enkelt och varje passagerare med hyfsad muskelkapacitet får s.a.s. bära sin egen vikt. Aerodynamiskt och viktmässigt borde modulerna mer än väl kunna bära sina egna "kostnader" och i slutänden ge stora vinster.

Jag föreställer mig en lång samåkningsprojektil i form av ett slags hybrid mellan supereffektiv cykelbil och åttamannarodd med tak. :-)
Om en ensam person i smal kolfibertorped kan trampa sig upp i över 150 km/h med muskelkraft borde en fempack lagom otränade pendlare ändå kunna få ganska hyfsad fart om de sitter på rad i något liknande. Med lite hjälp från ett elektriskt hybridsystem som både bromsar regenerativt och kan lagra pedalkraften vid överskott borde det bli en ganska schysst energikalkyl.
« Senast ändrad: 30 dec-16 kl 15:04 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #6 skrivet: 30 dec-16 kl 15:15 »
Här är kanske en bra grund till en aerodynamisk cykelbil för fler än en:
http://4.bp.blogspot.com/_iMdpCjUqfGI/TG2DCcGP7oI/AAAAAAAAAts/kD3u6dOcGqs/s1600/IMGP0088.JPG

Finns ju fler än ett sätt att packa folk på rad med låg profil:
http://i411.photobucket.com/albums/pp200/mountainaerie/IMG_5180.jpg

...men så svårt som det verkar vara att få folk att samåka i vanlig bil lär det nog dröja innan världen är mottaglig för en energieffektiv och hälsosam samåkningscykel.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #7 skrivet: 31 dec-16 kl 09:56 »
Ja, en femsitsig cykelbil vore en kul lösning på kortare transporter av familjen. Eller sexsitsig så vi får med den bästa motorn- mormor ;D Och med elmotor som hjälp vid behov.

En vanlig cykel är ju både väderkänslig och utsatt i trafiken. Men det blir svårt med ungarnas känslighet för pinsamma grejer, har inte lyckats jobba bort det helt fast jag försöker.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #8 skrivet: 02 jan-17 kl 18:24 »
Jag har funderat på hur man mest energieffektivt skulle kunna förflytta folk.   Cykeldressiner på järnvägsspår har ju använts så länge som järnvägar har funnits.  Så man kan ha en massa vagnar av cykeldressiner med plats för många trampare.  Nog kan man sätta in mätare på hur hårt varje person har trampat?  (Finns ju på gymmaskiner)  Så får folk avdrag på biljettpriset efter hur mycket de trampar.  En del last går nog att ta med också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #9 skrivet: 02 jan-17 kl 22:08 »
Ett problem är dock att energi i form av mat för människor är både dyrare och mer resurskrävande att framställa än energi i någon annan form som är lämplig för ett drivmaskineri för t ex ett järnvägsfordon.
Det är inte alls självklart att jordens resurser utnyttjas bäst om man använder mänsklig muskelkraft överallt där mekanisk energi behövs.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #10 skrivet: 05 jan-17 kl 22:44 »
Ja man kan verkligen undra vad den här planeten ska ha alla människor till...  ;D Egentligen är frågan allt för allvarlig för att lägga in en sådan smiley... Vi måste nog jobba på med tekniska lösningar och inte minst insikter om att inte slösa så förbaskat med resurserna för att få till snabbast möjliga vändning av miljöproblemen, men på längre sikt vore en minskning av befolkningen nog både det bästa och inte minst det ROLIGASTE sättet att lätta på trycket. Med en radikalt minskad befolkning kan ju återstoden faktiskt grisa vidare glatt utan att det gör så mycket. -Och man behöver ju aldrig be om ursäkt till de människor som inte finns! Statliga subventioner på roliga tekniska prylar för de som väljer att inte skaffa barn kanske vore ett radikalt grepp att testa, men mänsklighetens pyramidspel får ju inte stoppas för tvärt, inte innan vi har teknik som tar hand om våra gamla bättre.

Tillbaka till cykelbilarna nu! Torbjörns kommentar om att energiomvandlingen via kroppen är mindre effektiv än t.ex. via elektricitet har jag faktiskt inte tänkt på, men det är MYCKET intressant och relevant! Om vi å andra sidan vill ha längre och mer hälsosamma liv kan det förstås vara meningsfullt att ha kroppen som motor, även om den är dyrare i drift än en elmotor. En lagom grad av hybriddrift ger en schysst kompromiss som håller kroppen hälsosam och resan billig. Oavsett HUR fordonen drivs kan det ju ALDRIG vara fel att minska energibehovet för framdrivningen, och då är det ju aerodynamik, storlek och verkningsgrad i maskineriet som räknas.

Tvärt emot vad jag skrev tidigare så finns också en stor vinst i att banta ner vikten, eftersom låg vikt tillåter en smäckrare konstruktion med smalare hjul, vilket i sig minskar luftmotstånd och rullningsmotstånd.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #11 skrivet: 05 jan-17 kl 22:52 »
Med en muskelkrafthybrid har man ju i vårt klimat fördelen att inte bara förbättra hälsan, utan även hålla värmen vintertid med mycket mindre behov av uppvärmning i fordonet. När jag jojjokör min gamla Saab så den dricker fyra deciliter milen tar det en mil innan jag får upp värmen och vintertid är det helt ohållbart att köra på det sättet just för att motorn producerar så lite värme att kupén blir iskall. Normalt har ju bilar så mycket förlustvärme att man kan vräka på även när det är -20 grader ute, men när drivsystemet blir effektivt gäller det att satsa på bättre isolering av skrovet! Med lätta sandwichkonstruktioner och mindre fönsterytor borde man få en stark "termos" som kan hållas varm och skön med en bråkdel av energin en vanlig bil behöver på vintern. Å andra sidan måste man hantera mycket mer fukt/kondens när folk sitter och flåsar för fullt. Med roterande värmeväxlare borde man kunna bli av med fukten utan att förlora allt för mycket värme.

Sedan gäller det förstås att få till bra ventilation sommartid också, men med den saken löst borde en effektiv isolering inte vara någon nackdel när solen bränner. Kabinklimatet är nog en detalj man lätt glömmer bort när man bygger extremt effektiva fordon.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #12 skrivet: 06 jan-17 kl 00:59 »
"Ja man kan verkligen undra vad den här planeten ska ha alla människor till..."

Alldeles rätt uppfattat. Det är precis det som är problemet. När vi var tillräckligt få och glest satta fanns inte krig ens.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Cykelbil från Östersund
« Svar #13 skrivet: 07 jan-17 kl 00:55 »
Jag tror nog grottmänniskorna var rätt så duktiga på att banka träklubbor i huvudet på varandra när de väl träffade på främmande stammar... I en tid där vi saknade redskap för att maximera utvinningen av befintliga naturresurser var nog detta ett större problem än tillgången på råvarorna. Med det människan kan och vet idag skulle skulle en befolkningsmängd på stenåldersnivå kunna leva som kungar med gott samvete. Varför tycks inga politiker ha förstått detta? För inte ens Kinas enbarnspolitik var väl någon miljörörelse direkt...?

Men tänk vilket hemsk antiklimax för oss världsförbättrande energinördar, om vi vaknade en dag och världsbefolkningen minskat till en tusendel av vad den är idag! Allt vi drömt om skulle över en natt bli onödigt. Fy så otacksamt!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, von tratt, Frida Hagman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser