Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av bromsrör på Ford Mondeo  (läst 10098 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #20 skrivet: 23 apr-16 kl 22:10 »
Brukar vara så med luftnipplarna tyvärr. Ibland kan det hjälpa om man värmer dom lite med gassvets, men man får ju vara försiktig så inte man värmer för mycket och skadar bromsvätskan eller gummidetaljer.

Det finns säkert billigare bromsok på biltema eller någon internetbutik annars.

Om oket är av gjutjärn så brukar nipplarna sällan fastna särskilt hårt. Det gäller bara att ha en hylsa som passar perfekt på nippeln så man inte drar den rund i onödan.  Använd INTE 12-kantiga ringnycklar, öppna nycklar eller liknande, det är bara 6-kantig hylsa som gäller! Se upp med att det KAN vara en tumdimension på luftnippeln fastän allt annat på bilen är metriskt, eller vice versa.
Vid aluminiumok kan luftnippeln fastna desto värre, men då kan man utnyttja aluminiumets värmeutvidgning genom att värma oket alldeles bredvid nippeln, helst med en gasollampa med koncentrerad låga.  Spraya på rostolja både före och efter värmningen, och ta inte i hårt på nippeln medan den är het.
Det lönar sig att rengöra det som sticker ut av gängorna med t ex roterande stålborste innan man sprayar på rostolja, då är det större chans att den kryper in där den gör nytta istället för att bara sugas upp i utvändig smuts och rost.

När det gäller att köpa bromsok, så kolla med tyska och engelska nasare på eBay i första hand. Det brukar kunna resultera i bra pris.  Annars går det ju som regel bra att renovera bromsok. En packningssats med de gummidelar som behövs brukar kosta några tior, en renoveringssats som även innehåller kolv kan gå på ett par hundralappar.

Det är inga problem att blanda olika sorters bromsvätska så länge de är någotsånär normala.  Den enda bromsvätska som i praktiken har förekommit de senaste 30 åren är klassad DOT 4 , DOT 3 användes på 60- och 70-talet.
Ett par udda undantag:
-Silikonbaserad DOT 5 , den kan ersätta de vanliga bromsvätskorna (men får inte blandas med dem, man måste tömma och rengöra systemet vid byte) och har fördelarna att den är mer värmetålig och inte drar åt sig fukt. Nackdelen är dock att den är mer "fjädrande" än vanlig bromsvätska, så ett fullt friskt bromssystem kan kännas som om det behöver luftas med DOT 5. Den används dels på veteranbilar som man vill kunna ha stående många år utan risk för fuktupptagning och rost i bromssystemet, och dels i motorsportsammanhang där man har nytta av värmetåligheten. Det sägs att man inte alls bör använda DOT 5 på bilar med ABS.
-Mineraloljebaserad bromsvätska "LHM", som används på en del Citroënmodeller samt Rolls Royce. Den påminner snarare om vanlig hydraulolja än om andra slags bromsvätska, och får INTE hällas i ett "vanligt" bromssystem, då sväller alla gummidetaljer och förstörs inom några veckor.
-Bromsvätskor som bygger på vegetabiliska oljor, som användes i de hydrauliska bromssystemens barndom för ca 70 år sedan. Får inte blandas med normala bromsvätskor och kunde vara rätt irriterande bl a för att det gärna började växa mögel och alger i dem. Så gott som alla bromssystem som har haft sådan bromsvätska från början har nog fått den ersatt med DOT 4 vid det här laget.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #21 skrivet: 23 apr-16 kl 23:07 »
Klart- handlar det om 30 cm skarvar Du inte. Till luftnippeln måste Du ha en speciell 6 kantnyckel som är mycket tjockare än en vanlig hylsa. Och försök att dra lite åt fel håll först, alltså höger, men försiktigt. Nästan alla skruvar går mycket lättare att öppna då.
Väntar med att skruva fast den nedre ändan tills det rinner olja. Då får Du praktist taget ingen Luft i systemet alls. Den eventl.lilla blåsan som kan bli söker sig själv uppåt ganska snart.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #22 skrivet: 23 apr-16 kl 23:22 »
Till luftnippeln måste Du ha en speciell 6 kantnyckel som är mycket tjockare än en vanlig hylsa.
Varför tjockare? Längre måste den vara däremot.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #23 skrivet: 23 apr-16 kl 23:31 »
Om man har en runddragen eller avbruten luftnippel så kan man ofta få ut den genom att lägga på en lämplig mutter (t ex M8 eller M10) över nippelresterna och svetsa fast den i nippeln med MIG. Se bara till att muttern är av vanligt kolstål (ej t ex mässing eller rostfritt), och helst inte galvad.  Jorda svetsen i bromsoket, inte någon annanstans i bilen. Framvagnsleder, handbromsvajrar, hjullager, okets glidpinnar/bussningar och sånt tycker inte riktigt om att det går svetsström genom dem.

Nya luftnipplar av de flesta gångbara sorter finns på Biltema.

Ska man lossa fastrostade eller skadade nipplar till bromsrör som ändå ska bytas, så är det lämpligt att kapa bromsröret omedelbart intill nippeln så att man kan använda 6-kantig hylsa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #24 skrivet: 23 apr-16 kl 23:58 »
Och om man ändå kapar bromsröret kan man ta med oket in i verkstaden så man slipper stå ute i hjulhuset och greja med luftnippeln

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #25 skrivet: 24 apr-16 kl 15:22 »
Tack för tips allihopa!  :-*

Och om man ändå kapar bromsröret kan man ta med oket in i verkstaden så man slipper stå ute i hjulhuset och greja med luftnippeln

Jag tar med mig hela bilen in i verkstaden/logen, det går också bra. :)

Bromsoket på reservdelsbilen såg väldigt fint ut och nippeln lossnade där direkt. Så jag har ett hyfsat bromsok att byta med om det behövs.

Nu ska jag avvakta morgondagen och se om jag får hjälp av verkstaden.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #26 skrivet: 27 apr-16 kl 21:09 »
Nippeln på bromsoket lossnade. Efter att ha prövat med 5-6 olika hylsor så bankade jag fast 8 mm, den sitter ordentligt. :)

Jag gissar att det kommer strömma bromsolja när jag kapar/lossar bromsröret. Hur gör jag för att det inte ska rinna så mycket?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #27 skrivet: 27 apr-16 kl 21:11 »
Nippeln på bromsoket lossnade. Efter att ha prövat med 5-6 olika hylsor så bankade jag fast 8 mm, den sitter ordentligt. :)

Jag gissar att det kommer strömma bromsolja när jag kapar/lossar bromsröret. Hur gör jag för att det inte ska rinna så mycket?
Tryck ner bromspedalen och spärra den nere med en brädstump eller liknande

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #28 skrivet: 27 apr-16 kl 22:12 »
Tryck ner bromspedalen och spärra den nere med en brädstump eller liknande

Eller tejpa för lufthålet i bromsvätskebehållarens lock. I vissa fall kan det vara enklast att skruva av locket, lägga en bit gladpack över öppningen i behållaren och sedan skruva tillbaks det.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #29 skrivet: 01 maj-16 kl 20:43 »
Bra, tack.

Nu har jag fått ett nytt bromsrör från Mekonomen. Men det är 6-7 cm för kort! Suck. Trots att det är rätt modell osv.

Jaja, en tur dit i morgon också...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #30 skrivet: 01 maj-16 kl 21:34 »
Varför tjockare? Längre måste den vara däremot.
För att kunna skruva nippeln på et bromsrör måste du ju trä nyckeln över röret. Specialnyckeln är därför uppslitsad och det innebär att väggen av nyckeln måste vara mycket kraftigare än vanligt, annars fjädrar den isär och glida bara runt sexkanten.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #31 skrivet: 01 maj-16 kl 21:37 »
För att kunna skruva nippeln på et bromsrör måste du ju trä nyckeln över röret. Specialnyckeln är därför uppslitsad och det innebär att väggen av nyckeln måste vara mycket kraftigare än vanligt, annars fjädrar den isär och glida bara runt sexkanten.
Eller så använder man bara en vanlig U-nyckel. Men på vissa bromsok kanske det inte får plats.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #32 skrivet: 01 maj-16 kl 21:38 »
För att kunna skruva nippeln på et bromsrör måste du ju trä nyckeln över röret. Specialnyckeln är därför uppslitsad och det innebär att väggen av nyckeln måste vara mycket kraftigare än vanligt, annars fjädrar den isär och glida bara runt sexkanten.

Nu var det ju luftningsnipplar och hylsor som diskuterades i just det där fallet, inte bromsrörsnipplar och ringnycklar.
Öppna ringnycklar för bromsrör fungerar sällan i svåra fall med skadade och fastrostade nipplar. Om det finns lite överskottslängd av bromsröret är det ofta bättre att kapa det, lossa nippeln med hylsa och sedan montera en ny nippel och kona om röret.

andtol

  • Gäst
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #33 skrivet: 02 maj-16 kl 20:38 »
Bra, nu är röret bytt och det fungerar. Det gick bra att lufta bromsen.

Nu är nästa grej att fixa handbroms vänster bak. Den tar inte alls.

Hur får jag av trumman?



Centrumbult? Eller något som sitter på baksidan? Jag hittar inte...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #34 skrivet: 02 maj-16 kl 20:49 »
Den hänger nog bara i bromsbackarna. Det brukar bli en kant bakom dom, som gör att trumman hakar fast i dom. Ofta finns det ett hål på baksidan där man kan sticka in en skruvmejsel eller insexnyckel och skruva tillbaka backarna lite, men det kan vara ett helvete att få till när man inte vet exakt hur det ser ut. Det enklaste brukar vara att försöka vicka lös trumman bara. Om den inte sitter stenhårt, då kan det vara en låsskruv framifrån. Brukar sitta en liten mellan hjulbultarna då, men jag ser ingen på din bild. Borsta rent med en stålborste så är du säker.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #35 skrivet: 02 maj-16 kl 21:13 »
Det kan behöva våldas med hammare eller slägga för att få trumman att släppa från navet.
Innan du börjar så putsa rent den där kanten som är innanför bultcirkeln och spruta på omegas krypolja eller annan rostlösare och drick en kopp kaffe med påtår.

Är det en kant på trummans insida så brukar jag ta den lilla slipmaskinen och putsa bort den.
Dock lite vådligt då man kan tolka kanten som att trumman är sliten och egentligen bör bytas.
Men det är inget besiktningen ser.
Jag har upplevt att när handbromsen sitter så beror det oftast på at Virén har rostat. Här kan krypoljan verkligen komma till sin rätt. Men det är smidigare att byta, när jag för det så brukar jag trycka in koppar eller aluminiumpasta på sprayburk för att öka livslängden vanlig motorolja funkar oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #36 skrivet: 02 maj-16 kl 21:19 »
Jag misstänker att mondeons trumbromsar är snarlika de som är på transit connect. Jag grejade med just sådana i höstas då jag också bara hade handbroms på ena bakhjulet. Allt som behövdes var att justera bromsbackarna lite, jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men det finns en inställningsmöjlighet. Man skruvar lite, sätter tillbaka trumman, drar lite lätt i handbromsen och kollar så att det går ungefär lika trögt på båda sidorna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #37 skrivet: 02 maj-16 kl 21:35 »
Antagligen är det självjusteringen som är lite taiko.
Smörja och få den att lira fint och så som fåret säger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #38 skrivet: 02 maj-16 kl 23:47 »
...Ser ut som en Opeltrumma...Sitter väl en utjämningsok under bilen där man kan skruva tillbaks vajerspänningen...Sedan en kraftig smideshammare eller handlägga som du bankar på trumman med,banka även lite mellan hjulbultarna...När du bankar på trumman så banka lite snett utåt... Ska du byta backarna,dra en tunn ståltråd runt hjulcylindern så inte kolvarna flyger ut... På Opeln finns det ett stjärnhjul eller justerstag som sitter mellan backarna och det ska smörjas och vid återmontering av trumman ska man justera staget så trumman precis går på vilket betyder att rostkanten på trumman ska bort... Sedan justera på utjämningsoket om det finns så hjulen snurrar utan låsning och handbromsspaken tar som den brukar, upp till fem hack och det är full broms kanske. På Opeln är det en så kallad självjustering så man ska trampa ner bromsen ett antal gånger efter renovering och klick ska höras från trummorna i bästa fall  :D ...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byte av bromsrör på Ford Mondeo
« Svar #39 skrivet: 03 maj-16 kl 00:11 »
Se upp med bakre bromstrummor på framhjulsdrivna Ford, och läs på i verkstadshandbok för rätt modell innan du tar till grova verktyg!

På Focus I ska man t ex INTE lossa navmuttern om man ska ta loss bromstrumman för att meka med bromsarna, istället lossar man fyra skruvar från insidan av bromsskölden och tar av bromstrumman med lager, axeltapp och allt.  Om bilen har ABS så måste man först lossa givarkabeln från kontaktstycke och klammer längs länkarmen, annars sliter man obönhörligen sönder givaren om man måste ta i för att få loss bromstrumman.
Om man skulle lossa navmuttern och dra av bromstrumman, så förstör man lagret (ena innerringen + delar av tätningen blir kvar på axeltappen) och eventuellt också magnetkransen för ABS-givaren.


Ford brukar ha den enda handbromsjusteringsmöjligheten vid spaken inne i bilen - alltså inga justerskruvar som sitter "utomhus" och kan rosta fast.

Självjustering har varit lagkrav på bilar med trumbromsar sedan mitten av 70-talet, även om en och annan udda modell har dispens (det står i så fall i registreringsbeviset).  Den självjustering som Focus har (modell tandad excenter som ligger an mot en tandad tapp) brukar vara svår att få ordning på om den en gång har rostat ihop. Putsar man av de rostiga tandade ytorna så blir tänderna oftast så slöa att de inte låser säkert mot varandra utan kuggar över. Och om man inte putsar av dem utan det är fullt med rost i luckorna mellan tänderna så kuggar de över i alla fall. Den brukar åtminstone vara relativt billig som reservdel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Valpen001, LimJans, Tur-Johan, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser