Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta vara på hela djuret!  (läst 4552 gånger)

savhed

  • Inlägg: 20
    • Skåne
Ta vara på hela djuret!
« skrivet: 23 mar-16 kl 21:25 »
Hej!
Undrar hur ni tar vara på hela geten efter slakt? Skin, kött delar, inälvor? Jag är ny på detta och har inte slaktat något än. Läste även i en tidning att man gjorde tvål av fettet. Hur!?

Tacksam för svar  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #1 skrivet: 24 mar-16 kl 09:00 »
Menar du hur vi gör för att det inte ska förfaras, eller vad vi använder delarna till?

  Fettet t ex kan användas även till fågelmat.  Det är skillnad mellan olika sorters fett från samma djur.  Njurtalg kan mig veterligt till och med användas till talgljus, men när jag har försökt har det rykt väldigt svart.

  För att fettet inte ska mögla bör man smälta det så att det blir bara fett i förpackningen.  Förvaras utom räckhåll för möss!!!  Och gärna desssutom fryst.

  Man kan också ta tillvara fettet vid buljongkok.  Då låter man buljongen svalna innan man plockar upp fettbitarna, som inte smakar särskilt bra i buljongen, men kan användas till stekfett om man inte har godare att tillgå.  För att spara detta fett behöver man smälta det en gång till, så att buljongresterna kommer för sig, ty annars ruttnar det.

  Om du vill, kan du säkert få en sån här liten uppsats om varje del av en död get.  För själva slakten vill jag minnas att vi har en gammal tråd om hur man gör så trevligt som möjligt för geten dess sista stund i livet, och hur man ordnar praktiskt för den som ska göra jobbet.  Om någon hittar den tråden, kan vi repetera!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #2 skrivet: 24 mar-16 kl 11:07 »
Det finns ju utmärkta recept på hur man tar tillvara på hela djuret:

https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%B6lsan

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #3 skrivet: 24 mar-16 kl 23:25 »
Den inledande frågan gällde get, inte ekorre ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #4 skrivet: 25 mar-16 kl 04:42 »
Den inledande frågan gällde get, inte ekorre ...

Ja, men hade du läst boken, så hade du sett att den omfattar alla former av däggdjur

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #5 skrivet: 25 mar-16 kl 08:44 »
Är den boken alltså en samling beskrivningar av tillvaratagande?  Jag trodde det var skönlitteratur.  (Att jag avskyr den författaren kan ju minska min vilja att läsa boken ...   :-[ )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #6 skrivet: 25 mar-16 kl 11:08 »
Pälsan är en skönlitterär bok, som ändå talar om hur man tar tillvara på hela djuren. Men annars har ju Torgny Lindgren också skrivit boken "Maten : hunger och törst i Västerbotten" tillsammans med Ella Nilsson, den innehåller direkta recept

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #7 skrivet: 25 mar-16 kl 12:55 »
  Fettet t ex kan användas även till fågelmat.  Det är skillnad mellan olika sorters fett från samma djur.  Njurtalg kan mig veterligt till och med användas till talgljus, men när jag har försökt har det rykt väldigt svart.

Fett från gamla getter och bockar, ja. Det som kommer från killingar är det inget fel på. Fett från äldre slaktdjur, oavsett art, brukar ju ofta smaka lite "talgigt".
 
  Man kan också ta tillvara fettet vid buljongkok.  Då låter man buljongen svalna innan man plockar upp fettbitarna, som inte smakar särskilt bra i buljongen, men kan användas till stekfett om man inte har godare att tillgå.  För att spara detta fett behöver man smälta det en gång till, så att buljongresterna kommer för sig, ty annars ruttnar det.

Återigen, det gäller gamla djur, och jag tycker inte buljong av gamm-getter och -bockar är så god.
Killingbuljong (eller fond, som det heter när en har kokat ner den) ska ha fettet kvar, tycker jag! Om en häller upp den heta fonden på glasburkar och skruvar igen locket direkt så det blir vakuum, håller sig fonden många månader i jordkällare eller kylskåp.

Finns en artikel om getslakt i Åter 1/16, den kan du köpa här http://www.alternativ.nu/butik/%C3%A5ter/2016/%C3%A5ter-nr-116.html

Återkom gärna med följdfrågor :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #8 skrivet: 25 mar-16 kl 15:23 »
Ja, det finns ju flera delar av ett slaktat djur!  Jag tänkte man kunde börja med en avgränsad del.  Horn, skinn, klövar, våminnehåll, blod ...  allt kan faktiskt användas om man använder sin fantasi.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kaskelottas

  • Gäst
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #9 skrivet: 25 mar-16 kl 15:42 »
Det kanske går att sälja delar som blir över på internet?
Det borde finnas nån typ av köp/sälj site som matchade köpare med säljare där man kunde lista alla delar efter man demonterat ett objekt.
Gäller att märka upp alla delar noggrant och ha ett system så de inte hamnar allt i en hög och sen hittar man inte de när man behöver just den delen...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #10 skrivet: 26 mar-16 kl 11:56 »
Ja, det som inte kan ätas kan nog säljas.  Somligt förvaras bäst i frysen, medan annat kan torkas.  Skinn kan beredas och förvaras nästan som textil.  Så det blir i så fall inte bara en "hög", utan flera.

  Har TS fått något användbart svar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #11 skrivet: 28 mar-16 kl 08:47 »
Det kanske går att sälja delar som blir över på internet?
Det borde finnas nån typ av köp/sälj site som matchade köpare med säljare där man kunde lista alla delar efter man demonterat ett objekt.
Gäller att märka upp alla delar noggrant och ha ett system så de inte hamnar allt i en hög och sen hittar man inte de när man behöver just den delen...
Såg du på vilken tavla du postat ditt inlägg ;D ?

"Demontera ett objekt"? När jag har slaktat brukar jag kalla själva demonteringen för "styckning"...
Märka upp styckningsdetaljer som ska frysas brukar jag alltid göra, annars står en där med en frusen klump, okänd detalj av okänt djurslag och får tillaga Söndagsstek Surprise.
Köp- och säljsajt? Jo, det fick bli för icke ätbara delar av djuret, det. Kött av hemslaktade djur får en inte sälja. Skinn, horn och ben går däremot bra, de är ju inte ägnade att ätas.
;D
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta vara på hela djuret!
« Svar #12 skrivet: 28 mar-16 kl 10:31 »
Såg du på vilken tavla du postat ditt inlägg ;D ?

"Demontera ett objekt"? När jag har slaktat brukar jag kalla själva demonteringen för "styckning"...
Jag brukar kalla "demonteringen" för "uppslaktning", eller lite kortare "slakt", om det inte är risk för missförstånd.  Som jag förstod den inledande frågan skulle det handla om alla delar av det döda djuret, även till exempel klövar, skinn, ben, mage-tarm.  Jag reagerade inte på "demontering" eftersom jag genast tänkte på att såga loss ett horn eller koka loss klövar till musikinstrument.

  Fast, "objekt" är ett ord som inte jag skulle använda i detta sammanhang.  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser