Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Panik med varmbänk!!  (läst 4956 gånger)

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
Panik med varmbänk!!
« skrivet: 25 feb-16 kl 15:15 »
Jag behöver hjälp från er kära alternativare! Är rädd att jag gjort något riktigt dumt med min varmbänk... :'(

I höstas grävde jag ett 40 cm djupt hål, som är ca 1 meter brett och ca 2 meter långt. Allt var kanonfint då, så hålet täcktes med gamla garderobsdörrar och en gammal matta.

Idag gick jag ut och lyfte på ekipaget då jag tänkt starta varmbänken till helgen och var nyfiken hur läget var. Och jag fick panik! hålet hade fått 5 cm tjock is, och MASSA vatten...
Stått och öst ut allting, men kvar blev en sörjig lervälling som suger fast stövlarna...
Varför har det blivit såhär?!?
Blir allas varmbänkshål till en liten pool?!
Vågar jag fylla upp hålet med halm och hästskit eller måste jag göra något annat?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #1 skrivet: 25 feb-16 kl 18:37 »
Jag behöver hjälp från er kära alternativare! Är rädd att jag gjort något riktigt dumt med min varmbänk... :'(

I höstas grävde jag ett 40 cm djupt hål, som är ca 1 meter brett och ca 2 meter långt. Allt var kanonfint då, så hålet täcktes med gamla garderobsdörrar och en gammal matta.

Idag gick jag ut och lyfte på ekipaget då jag tänkt starta varmbänken till helgen och var nyfiken hur läget var. Och jag fick panik! hålet hade fått 5 cm tjock is, och MASSA vatten...
Stått och öst ut allting, men kvar blev en sörjig lervälling som suger fast stövlarna...
Varför har det blivit såhär?!?
Blir allas varmbänkshål till en liten pool?!
Vågar jag fylla upp hålet med halm och hästskit eller måste jag göra något annat?

Jorden blir mättad på vatten på vintern.
Var är jorden som ska upp på halm/gödsel bädden? Är den tjälad?

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #2 skrivet: 25 feb-16 kl 19:09 »
Jorden blir mättad på vatten på vintern.
Var är jorden som ska upp på halm/gödsel bädden? Är den tjälad?

Jorden som ska ligga ovanpå hästskit+halm är vanlig köpejord som legat i garaget, och är pyttelite frusen när jag känt på säckarna. Ska ta in den till huset när det börjar närma sig att lägga på jord, så borde den nog ha bra temperatur.

Så det är helt normalt att man får såpass mycket vatten i varmbänkshål? Och att ösa det var rätt? Och när halmen+skit kommer på så blir det bra? :'(

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #3 skrivet: 25 feb-16 kl 19:36 »
Det beror på dräneringsförhållandena i marken. Du har troligen grävt på ett ställe med otillräcklig dränering. Detta sammanhänger med jordart (lera ökar risken) och läge i förhållande till kringliggande mark, samt nederbörd och vattnets rörelse i marken. Risken är störst på vintern. Du kanske ska gräva en brunn där i stället?

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #4 skrivet: 25 feb-16 kl 19:44 »
Det beror på dräneringsförhållandena i marken. Du har troligen grävt på ett ställe med otillräcklig dränering. Detta sammanhänger med jordart (lera ökar risken) och läge i förhållande till kringliggande mark, samt nederbörd och vattnets rörelse i marken. Risken är störst på vintern. Du kanske ska gräva en brunn där i stället?

Det är mycket riktigt lera..
Platsen är en plätt bar mark mitt i landet som jag tidigare använt som plats för några trädgårdsmöbler. Hålet är ju som sagt bara 40 cm djupt.
Men vad kan jag göra åt detta? Är det helt kört att ha varmbänken där eller kommer det lösa sig när material fyller ut hålet? Eller behöver jag göra någon annan åtgärd typ grus?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #5 skrivet: 25 feb-16 kl 20:08 »
Det är mycket riktigt lera..
Platsen är en plätt bar mark mitt i landet som jag tidigare använt som plats för några trädgårdsmöbler. Hålet är ju som sagt bara 40 cm djupt.
Men vad kan jag göra åt detta? Är det helt kört att ha varmbänken där eller kommer det lösa sig när material fyller ut hålet? Eller behöver jag göra någon annan åtgärd typ grus?
Är det tjälat i backen och hur djupt? Du kan inte ändra på dräneringen nu och du kan heller inte hitta ett ställe nu.
Jag tycker att du har två möjligheter. Du väntar nån vecka om det funkar med gödselkällan at göra det, hoppas på at tjälen inte är djup samtidigt som du lägger på bänklocken för att förvärma och eventuellt förtina marken. Har du tur så rinner vattnet undan och det är mindre gäggigt. Jag tyckte i vilket fall att det var tidigt med slutet på februari. Sedan kör du som du har tänkt.

Den andra varianten är att du tar ut så mycket vatten som möjligt och bara kör. Har du tur förlora du inte så mcyekt värme och det rinner inte till så mycket nytt vatten heller och allt funkar någorlunda som planerad kanske med något sämre resultat. I värsta fall får du helt enkelt en fin komposthög eller får så om i fall bänken inte alstrar tillräckligt med värme.

Du har inte så mycket att förlora. Ger du upp blir det inget. Prövar du endera väg kan det bara bli mer än inget.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #6 skrivet: 25 feb-16 kl 20:22 »
Vi har tjäle och den är nog rätt djup, om jag tittar i ena kanten av varmbänken som är den torra delen så r det tjäle hela vägen ner på dom 40 cm.
Får nog bli alternativ 2 då mina bänklock inte går att ta loss..Har byggt fast dem med gångjärn på ramen..
Såhär såg hålet ut idag efter att jag stått och öst ur vattnet.https://picasaweb.google.com/107309822088795424887/RadhusetAnnorlunda?authkey=Gv1sRgCPb1pIbW4NXvYQ#6255248593632705394
Det jag är rädd för är att hålet ska bli helt vattenfyllt igen och all hästskit+halm flyta upp oavnför marken...
Vad kan jag göra åt dräneringen senare i vår? Eller till nästa höst igen?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #7 skrivet: 25 feb-16 kl 20:26 »
Är det lerigt in under så är det det. Du kan såklart kolla om jorden blir annorlunda när du gräver lite till men det är osannolikt. Kanske är det bättre att hitta ett annat ställe eller så höjer du hela konstruktionen så att du får en upphöjd varmbänk. är det upphöjd kan den ju inte fungera som vattengrop

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #8 skrivet: 25 feb-16 kl 20:31 »
Är det lerigt in under så är det det. Du kan såklart kolla om jorden blir annorlunda när du gräver lite till men det är osannolikt. Kanske är det bättre att hitta ett annat ställe eller så höjer du hela konstruktionen så att du får en upphöjd varmbänk. är det upphöjd kan den ju inte fungera som vattengrop

Så om jag fyller upp gropen med jord en bit alternativt fyller igen den så borde vattnet försvinna? Är orolig att jag pajjat den här biten jord i trädgårdslandet totalt och att det för evigt kommer vara typ ett lerigt slukthål... :'(

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #9 skrivet: 25 feb-16 kl 20:35 »
Sambon försökte tidigare idag lugna mig att det blir bra så fort gödslet kommer på, han påstod att det kommer inte spela någonroll var i trädgården jag gräver mitt hål, för ett grävt hål i marken kommer alltid vattenfyllas av regn, snö och smältvatten för det är ett hål..
Jag var dock inte övertygad :P och därmed halvt hyperventilerar över det här med varmbänken nu..

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #10 skrivet: 26 feb-16 kl 08:24 »
Troligen har din sambo rätt om marken är sådan ni beskriver hos er. I en annan av dina trådar skrev jag att jag dels började senare, dels 'förvärmde' marken med drivbänkslocken och sedan - vet inte om jag skrev detta - att marken var mycket väldränerad och lätt.
Men som sagt inget att förtvivla över, prova om det funkar. Om inte så finns det lösningar som att göra en upphöjd bädd eller liknande.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #11 skrivet: 26 feb-16 kl 08:40 »
Troligen har din sambo rätt om marken är sådan ni beskriver hos er. I en annan av dina trådar skrev jag att jag dels började senare, dels 'förvärmde' marken med drivbänkslocken och sedan - vet inte om jag skrev detta - att marken var mycket väldränerad och lätt.
Men som sagt inget att förtvivla över, prova om det funkar. Om inte så finns det lösningar som att göra en upphöjd bädd eller liknande.

Efter lite funderande nu när den värsta paniken lagt sig :P Funderar jag på att fylla upp hålet en bit till 20/30 cm istället för de 40 som jag har nu, då jag har ganska mycket gammal planteringsjord över från förra säsongen. Skulle det vara en bra idè?
Jag funderade även tidigare på att lägga plast i hålet så inte hästskiten liksom rinner ut i marken, är det en bra eller dålig idé? eller är det bättre att gödslet får funka som liksom "vatten buffert"?

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #12 skrivet: 26 feb-16 kl 10:07 »
Jag tycker det verkar vettigt att återfylla lite.
Jag byggde en varmbänk utan att gräva ner den alls (men i det är en jordhög bakom den, så den är lite nergrävd i ryggen kan man säga). Jag gjorde så bland annat för att det är lerigt och dålig dränering på platsen.
Den gick upp i värme bra, men jag vet inte ännu om den håller värmen tillräckligt bra. Första året.
Gjorde en tråd om det nyss under Övrigt om odling http://www.alternativ.nu/index.php?topic=180823.0

Jag skulle alltså återfylla, men jag har ingen erfarenhet direkt. Isoleringen blir förstås viktigare om den är upphöjd.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #13 skrivet: 26 feb-16 kl 12:46 »
Efter lite funderande nu när den värsta paniken lagt sig :P Funderar jag på att fylla upp hålet en bit till 20/30 cm istället för de 40 som jag har nu, då jag har ganska mycket gammal planteringsjord över från förra säsongen. Skulle det vara en bra idè?
Jag funderade även tidigare på att lägga plast i hålet så inte hästskiten liksom rinner ut i marken, är det en bra eller dålig idé? eller är det bättre att gödslet får funka som liksom "vatten buffert"?
Plast tycker jag är en dålig ide (är ju tätare än lera), fylla upp lite tycker jag låter vettigt

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #14 skrivet: 26 feb-16 kl 12:58 »
Plast tycker jag är en dålig ide (är ju tätare än lera), fylla upp lite tycker jag låter vettigt

Okej =) Ingen aning över det här med plast, bara sett att några liksom klätt in gropen med plast och staplat leca block längs med kanten för att hålla fast plasten därav funderade jag på det.
Men då får planen bli att fylla upp hålet lite, och köra så får vi se hur det här går^^

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #15 skrivet: 26 feb-16 kl 13:56 »
Men en varmbänk skall väl vattnas rikligt för att inte bränna för snabbt. Kan det inte vara så att vattnet I gropen faktiskt är en tillgång och inte ett problem då?

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag skulle nog bara ösa I skiten och köra. Bästa sättet att lära sig något är genom att testa sig fram och göra själv.

Plast tror jag dock inte på, när hästgödsel brinner kan det nog bli varmare än vad plasten tål.

MVH
Magnus

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #16 skrivet: 26 feb-16 kl 13:58 »
Men en varmbänk skall väl vattnas rikligt för att inte bränna för snabbt. Kan det inte vara så att vattnet I gropen faktiskt är en tillgång och inte ett problem då?

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag skulle nog bara ösa I skiten och köra. Bästa sättet att lära sig något är genom att testa sig fram och göra själv.

Plast tror jag dock inte på, när hästgödsel brinner kan det nog bli varmare än vad plasten tål.

MVH
Magnus
Jo dte ska den ju dock kanske inte med kallt vatten, utan helst varmt. Det jag är orolig för är att vattnet kommer fyllas upp i gorpen igen och så blir det bara en enda stor sörja..
Men jag har tagit in 3 st stelfrusna gamla jordsäckar som får tina som jag tänkte fylla upp gropen lite med, och sen lassar jag på gödseln så får vi se helt enkelt ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #17 skrivet: 26 feb-16 kl 14:29 »
Att lägga köpejord I botten förstår jag inte vitsen med. Den skall vara där rötterna når den. Om du nu väljer att fylla igen så skulle det vara antingen samma som du grävt upp eller något mer dränerande tänker jag.

MVH
Magnus

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #18 skrivet: 26 feb-16 kl 14:35 »
Att lägga köpejord I botten förstår jag inte vitsen med. Den skall vara där rötterna når den. Om du nu väljer att fylla igen så skulle det vara antingen samma som du grävt upp eller något mer dränerande tänker jag.

MVH
Magnus

Jag har massa köpejord över som jag inte kan göra mycket annat med då den legat ett helt år. Så genom att minska på djupet i hålet så kanske vattnet inte tränger upp lika mycket, helt enkelt fylla igen hålet lite.
Det jag grävt upp är ren lera som idag ligger tjälad ute i skogen :P Och något mer dränerande är nog svårt att få tag i såhär vintertid.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #19 skrivet: 26 feb-16 kl 18:09 »
Jag behöver hjälp från er kära alternativare! Är rädd att jag gjort något riktigt dumt med min varmbänk... :'(

I höstas grävde jag ett 40 cm djupt hål, som är ca 1 meter brett och ca 2 meter långt. Allt var kanonfint då, så hålet täcktes med gamla garderobsdörrar och en gammal matta.

Idag gick jag ut och lyfte på ekipaget då jag tänkt starta varmbänken till helgen och var nyfiken hur läget var. Och jag fick panik! hålet hade fått 5 cm tjock is, och MASSA vatten...
Stått och öst ut allting, men kvar blev en sörjig lervälling som suger fast stövlarna...
Varför har det blivit såhär?!?
Blir allas varmbänkshål till en liten pool?!
Vågar jag fylla upp hålet med halm och hästskit eller måste jag göra något annat?
Inte läst svaren i tråden men en idé vore kanske att lägga grus ev av lite olika storlekar i hålet alternativt lecakulor om allt grus är infruset i marken? Sen halm, gödning och jord överst.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #20 skrivet: 26 feb-16 kl 18:29 »
Inte läst svaren i tråden men en idé vore kanske att lägga grus ev av lite olika storlekar i hålet alternativt lecakulor om allt grus är infruset i marken? Sen halm, gödning och jord överst.

Jo dränerande material vore ju väldigt bra att lägga i dock så får man ju inte tag i grus nånstans nu..allt är ju liksom fruset :-\

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #21 skrivet: 26 feb-16 kl 19:05 »
Jo dränerande material vore ju väldigt bra att lägga i dock så får man ju inte tag i grus nånstans nu..allt är ju liksom fruset :-\
Lecakulor från affären är inte frusna  :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pri

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Panik med varmbänk!!
« Svar #22 skrivet: 24 apr-16 kl 07:22 »
Hur gick det med varmbänken?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 5 användare
xaelanar, biggelina, mommo, olleryd, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser