Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kal mage?  (läst 1252 gånger)

Dagg

  • Inlägg: 560
Kal mage?
« skrivet: 03 jan-16 kl 10:30 »
Hej! Min honkatt (11 år) har börjat slicka sig intensivt på magen och insidan av bakbenen. Nu är hon nästan helt kal. Det började strax innan jul. Jag hade en katt för många år sedan som gjorde precis samma sak och det blev en del besök hos veterinären, med biopsier osv. Det enda man kom fram till var "obestämd allegisk reaktion". Om det var något hon åt eller något hon kom i kontakt med gick inte att avgöra. Det försvann men det tog lång tid. Någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för alla tips och råd!
//Dagg

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kal mage?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-16 kl 10:58 »
Det kan inte vara ringorm eller skabb?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kal mage?
« Svar #2 skrivet: 03 jan-16 kl 11:27 »
Jag tror inte det. Det är ett stort område utan mjäll, sår eller annat. Bara kalt!
//Dagg

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Kal mage?
« Svar #3 skrivet: 03 jan-16 kl 12:11 »
Har de problem med njurarna kan de göra så också. Har haft ett par katter som slickat av sig all päls på mage och insida av benen och hos båda visade det sig vara njurproblem.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Kal mage?
« Svar #4 skrivet: 04 jan-16 kl 18:49 »
Usch då! Veterinären nästa, alltså...

//Dagg

Caija

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: Kal mage?
« Svar #5 skrivet: 02 apr-16 kl 14:14 »
Det kan vara stressrelaterat också, eller en fix idé.

Min honkatt har samma tendenser. Har provat med spannmålsfritt foder, bytt tvättmedel osv men inte kommit fram till någon ändring pga det.
Utan det som har vart skillnaden för henne har vart när det har varit stressigt i hemmet. Tex när vi ska flytta, eller som i somras när väninnan bodde hos oss med sin amstaff-unghund. Hunden ville leka, det ville inte min katt så hon gömde sig och var rädd och stressad. När hunden sen väl flyttade ut så släppte rädslan men stressen fick totalt jädra frispel och hon slickade sig kal + så hon fick sår.

Nu handlar det mycket om att bryta hennes slickande, så när hon håller på överdrivet mycket så distraherar jag henne med gos, eller något annat. Men är noga med att avbryta, tex inte gå fram o börja gosa utan att jag påkallar hennes uppmärksamhet och SEN börjar gosa. så hon inte förknippar gos eller godis med aktiviteten hon sysslar med. Det har blivit bättre här de senaste månaderna och pälsen börjar växa tillbaka.

Sen kan det ju också vara en fix idé, lite OCD och där är väl samma, distrahera.

Men sen kan det också vara tecken på infektioner, sjukdom mm. Just på honkatter så har jag för mig och nu är det vääääldigt löst plockat ur minnet om nått jag läst nån gång så kolla hellre upp det själv, att om honan är okastererad kan det vara tecken på tumörtillväxt i juver eller livmoder. Speciellt om katten ätit p-piller i sitt liv. och då även om katten är kastrerad så kan p-pillrena ha påverkat.

Ring och rådfråga vetrinär.

En sak man kan göra också är ju att skaffa en sådan doftavgivare Feliway eller vad de nu heter, de kan hjälpa. Jag har en till min tös och det har väl hjälpt något, iaf har terrorattackerna mot soffor och övriga möbler minskat kraftigt samt att hon fick nya klöspelare också ^^

Förresten vilken färg har hon?
Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser