Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka i skorsten  (läst 3007 gånger)

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
Röka i skorsten
« skrivet: 28 dec-15 kl 11:25 »
Vi har en öppen skorsten som förutom bakugn också servar två kaminer. En skånsk illare helt enkelt (fast utan avsats för matlagning i den).
Sneglar på stången en bit upp i skorstenen och tänker att den använts för att röka mat.
Funderar på att salta kaninlår och hänga upp det i skorstenen. Är det nån som har provat?
Är det nån som vet hur man gjorde förr? Eldade man enkom för rökningen eller fick det följa med när man eldade i de övriga eldstäderna? (som troligtvis ursprungligen varit bykgryta och sättugn.)

Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Röka i skorsten
« Svar #1 skrivet: 28 dec-15 kl 12:39 »
Vid vanlig eldning blir det ju inte mycket rök, och om man lägger på alspån eller annat för att få rök riskerar man att den går in i huset. Jag tror inte det blir enkelt, men det kanske går.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Röka i skorsten
« Svar #2 skrivet: 28 dec-15 kl 13:01 »
Engelska serien River Cottage
där hade di en sån skorsten  :D

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Röka i skorsten
« Svar #3 skrivet: 28 dec-15 kl 13:09 »
Enligt Yngve Ryds bok "Eld" så brukade samer förr i tiden röka köttet genom att låta det hänga högt upp i kåtan när man ändå eldade. Under 1900-talet började man dock att bygga särskilda rökkåtor om man hade resurser till det, då kunde man anpassa eldningen till rökningen och få ett bättre resultat.

Det är ju också viss skillnad på kall- och varmrökning.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Röka i skorsten
« Svar #4 skrivet: 28 dec-15 kl 13:39 »
Förr i tiden eldade man väl för jämnan under vintern eller rentutav vinterhalvåret?

Att det inte blir mycket rök vid vanlig eldning vet jag inte. Kanske eldar jag fel eller har dålig ved? Men nog tycker jag det blir en del rök och röklukt när jag eldar. Beror väl bl.a. på draget? I såna gamla stora pipor blir det dåligt drag.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Röka i skorsten
« Svar #5 skrivet: 28 dec-15 kl 14:13 »
Hugh Fearnley-Whittingstall röker i skorstenen i första säsongen av River Cottage.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Röka i skorsten
« Svar #6 skrivet: 28 dec-15 kl 21:29 »
Hugh Fearnley-Whittingstall röker i skorstenen i första säsongen av River Cottage.

Kommer inte åt att se avsnitten nu, är det nån som kan hjälpa mig med fungerande länk? eller kommer ihåg hur de gjorde?
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Röka i skorsten
« Svar #7 skrivet: 29 dec-15 kl 10:46 »
Kommer inte åt att se avsnitten nu, är det nån som kan hjälpa mig med fungerande länk? eller kommer ihåg hur de gjorde?

Om du googlar på "escape to river cottage s01e06" hittar du länkar till "säkerhetskopior".

Tresovlat

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Röka i skorsten
« Svar #8 skrivet: 19 jan-16 kl 09:05 »
Det går att röka men temperaturen får ju inte bli för hög och du får välja rätt rökved. Skall du kallröka så skall ju temperaturen inte överstig 30-35 grader och skall du varmröka så är 60 en lämplig temperatur.

Om du skall varmröka kan det ju vara en ide att elda en brasa först så du får en grundvärme och en glödbädd och sedan när pipan är omkring 60 så hänger du in rökköttet och väntar tills ytan torkat så köttet är lite lätt klibbigt, tänk torkat kontaktlim. Då lägger du på rökspå(al, körbär,äpple, bok, en, blandat) på glödbädden för rök. Du har du ju drag i pipan så ryka baklänges bör det ju inte göra. När köttet är lagom rökt tar du ner det och värmebehandlar det i ugn till önskad kärntemperatur.

Skall du kallröka kan samma princip gå att använda men röktiden är ju betydligt längre så man kanske får underhållselda på något vis för att hålla temperaturen uppe vilket kan vara en balansgång.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Röka i skorsten
« Svar #9 skrivet: 08 feb-16 kl 07:38 »
Nu är kaninen rökt och uppäten.
Saltades i 13% lösning med salpeter, torkade de( låren ) i två timmar.
Temperaturen i skorstenen mättes och låg mellan 18 och 33 grader.
Sen röktes de i skorstenen, de hängde där en mindre vecka, 6 dagar och vi eldade på kvällarna. Mest askved.
Blev bra helt enkelt.
Jag kom aldrig åt att se de där avsnitten...

Alltför konsekvent är inte trovärdigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser