Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  DIY Foderautomat  (läst 21195 gånger)

Daniel_Wikman

  • Gäst
DIY Foderautomat
« skrivet: 26 dec-15 kl 17:26 »
Tänkte bara dela med mig om min nya foderautomat som jag byggt med avloppsrör från biltema.



Riktigt enkelt att knåpa ihop. Ett rör rymmer runt 8 liter.

Det som behövs för en automat är:
1 m. 110 mm. avloppsrör, http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Avloppsror-2000023050/

45 graders förgrening 110x110 mm, http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Avloppsror-forgrening-45-2000023053/

Ändstopp 110 mm, http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Avloppsror-andstopp-2000034460/

2 st rörklammrar , http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorklammer-2000031330/

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: DIY Foderautomat
« Svar #1 skrivet: 03 jan-16 kl 12:34 »
Ser bra ut! Jättebra om man vill ge dem olika sorters foder, och skönt att kunna fylla på dem i bekväm "människohöjd".
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

xtian

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: DIY Foderautomat
« Svar #2 skrivet: 05 jul-20 kl 08:57 »
Tänkte kanske göra ngt liknande. Vad är syftet med förgrening istället för böj i botten?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: DIY Foderautomat
« Svar #3 skrivet: 07 maj-21 kl 04:55 »
Tänkte kanske göra ngt liknande. Vad är syftet med förgrening istället för böj i botten?

Mer plats för dammet att samlas på gissar jag. Allt foder har ju nån form av damm/mjöl. Längre tid mellan städning.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: DIY Foderautomat
« Svar #4 skrivet: 07 maj-21 kl 10:17 »
Jag har använt båda varianterna, och den med grenröret står bättre mot underlaget.

SV: DIY Foderautomat
« Svar #5 skrivet: 22 mar-22 kl 13:22 »
Jag tyckte den här idén var toppen eftersom jag ville sluta ha foder i skålar på golvet och jag har inget bra ställe att hänga min foderautomat med fack. Det sprätts alltid massa strö i facken och i skålarna får ju fodret oftast inte vara kvar länge. Det är dessutom ganska trångt i hönshuset och därför gillade jag att man kan fylla på i en behaglig höjd.

Jag skaffade prylarna till två sådana här automater och började testa med en. Jag satte upp ett rör provisoriskt med buntband och fyllde det ungefär en fjärdedel som test. Det verkade fungera bra under dagen, det var en del foder på marken men jag trodde det var efter skålarna som jag lät vara kvar så länge. På kvällen fyllde jag på röret helt och tog bort skålarna. Jag tänkte att det här fungerade ju och nu ville jag se hur mycket som går åt av röret under nästkommande dag.

När vi kom ut på morgonen så låg istortsätt hela rörets innehåll på golvet! Katastrof. Jag vet inte om det var trycket som tryckte ut allt foder eller om hönorna har lyckats gräva ut allt ändå.

Jag funderar nu på att begränsa utloppet på något sätt, men hönsen måste ju ändå komma åt maten... har någon annan varit med om liknande?

PS. På ena bilden har jag satt på ett lock där hönsen ska äta ur röret eftersom jag inte ville spilla ut mer på golvet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: DIY Foderautomat
« Svar #6 skrivet: 22 mar-22 kl 14:58 »
Jag tror det är hönorna som river ut för att hitta det bästa kornet i botten. Det händer hos en grupp av våra. Jag skall sätta ett lock med ett mindre hål i det och testa, men nu har frun tagit bort röret för att hönorna bara ställer till det...

SV: DIY Foderautomat
« Svar #7 skrivet: 23 mar-22 kl 15:29 »
Jag tror det är hönorna som river ut för att hitta det bästa kornet i botten. Det händer hos en grupp av våra. Jag skall sätta ett lock med ett mindre hål i det och testa, men nu har frun tagit bort röret för att hönorna bara ställer till det...

Ja, precis, så kan det nog vara. Jag testade att gräva lite längst in i röret för att härma en höna som letar de allra godaste kornen, och det blir ett ordentligt ras när man grävt lite. Raset kommer med så mycket kraft uppifrån när röret är fullt och då trycks en massa ut även om hönorna bara pickat lite grann. Ett mindre hål så de inte kan krafsa så långt in eller något som stoppar att allt foder trycker uppifrån, typ, någon slags hylla i inuti röret  innan böjen/vecket.

Ska experimentera mer i helgen.

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: DIY Foderautomat
« Svar #8 skrivet: 17 apr-22 kl 00:55 »
https://www.biltema.se/soksida/?query=AVLOPPSR%C3%96R%20F%C3%96RMINSK.%20110-75MM
Jag tror det här är lösningen på foderspillproblemet, antingen innan eller efter förgreningen.
Jag skulle satsa på "hönssidan" av förgreningen, dels ger det lite mer längd så att hönsorna inte kan gräva lika djupt och dels ger det en viss broms åt fodertrycket.
Vilket håll man ska vända övergången åt (uppåt/neråt) får man nog prova sig fram till..
Stone in my hand

Naesstrom

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: DIY Foderautomat
« Svar #9 skrivet: 13 apr-23 kl 14:58 »
Är just i farten och ska skaffa höns och tänkte såklart bygga en sådan här automat.
Har ni lyckats lösa problemet med att dom kastar ut mycket? Jag funderar på 2 alternativ

en 110/75 förgrening i botten istället för en 110/110 eller ett ändstopp där man kapar ur och lämnar en "halvmåne" som man sätter i nederkanten

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: DIY Foderautomat
« Svar #10 skrivet: 14 apr-23 kl 08:08 »
Har inte testat något, men tror mest på ändstoppet med urkapat hål. Hönorna har ju inte så långa halsar.

Fick förresten en mus i ett av rören (död av törst) då inget lock satt på påfyllningssidan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser