Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?  (läst 5833 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« skrivet: 16 dec-15 kl 10:59 »
Hej.

Har nu bott i ett hus med enskilt avlopp (trekammarbrunn) i drygt ett år. Detta innebär ju att det man häller ut i avloppet kommer att hamna i en infiltrationsbädd ganska nära där man lever. Detta innebär ju i sin tur att man ska tänka på vad man häller ner i avloppet.

För att hamna på rätt nivå nu så bör jag tala om att vi är en familj som köper tvål i affären och tvättar oss med tvål och schampoo. Så råd om att inte använda dylika produkter är såklart det allra bästa men inte genomförbart i vår familj just nu.

Räcker det att allt är svanenmärkt?

/E

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-15 kl 13:43 »
Tänk inte bara på schampo och tvål utan även på tvättmedel, diskmedel, allrengöringsmedel mm. Allihop är ju kemiskt sett ganska lika varandra och skulle egentligen kunna dras över en kam, det är ju bara detaljer som skiljer mellan dem. Man förväntar sig t ex att hårschampo och handdiskmedel ska skumma, men allrengöringsmedel och tvättmedel bör inte skumma så mycket. Schampo bör inte svida för mycket i ögonen men det kravet är det inte så noga med på andra produkter. Osv osv.

Om kemikalierna deklareras som fria från parfym och färgämnen (dvs inga beståndsdelar finns med som kan dölja deras naturliga lukt, smak, färg osv) så kan man nog utgå från att de är bra ur andra synpunkter också. Parfym och färgämnen tillsätts ju i första hand för att maskera dålig lukt, grumlighet etc orsakad av tvivelaktiga råvaror eller slarvig produktion.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-15 kl 14:34 »
Silver var populärt ett kort tag för ett par år sedan, då skulle det motverka dålig lukt i kläder bland annat. Genom att vara bakteriehämmande, en funktion som det behåller i avloppet också och där stör den biologiska rening som sker. Troligtvis nära på obetydligt men kan man undvika det så varför inte?
 
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #3 skrivet: 16 dec-15 kl 21:43 »
Tvål är väl inte så farligt? Sköljmedel däremot som innehåller sulfiter och skit..
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #4 skrivet: 16 dec-15 kl 22:12 »
Sköljmedel använder man inte ändå. I synnerhet inte om man någon gång har plockat isär en gammal tvättmaskin och råkat se vad som bor i sköljmedelsbehållaren.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #5 skrivet: 17 dec-15 kl 22:55 »
tack för svaren allihop!!!

@torbjorn. Låter som en vettig grundtanke med parfym och färgfritt. Ang sköljmedlet så är det under utvärdering. Vi har alltid tänkt att sköljmedel är onödigt och dåligt för naturen Nu håller dock vissa av mina plagg på att gå sönder för att de är så stela. Vi kör med det mest miljövänliga sköljmedlet som finns på ICA. Återkommer ang resultaten.

@grimbart. ang tvålen så var det det jag ville diskutera. du tänker att den inte är så farlig, eller?

@Svart. Det där med silvret var helt ofattbart. När det begav sig med silvret så kunde jag bara konstatera att min kemilärare på gymnasiet inte lät oss elever hantera den bruna flaskan som innehöll silverjoner för det var så giftigt. och då kommer någon kemist? på tanken att tillsätta det i tvättmaskinerna för att det inte skulle lukta. HELT HUVUDLÖST. Är silver förbjudet nu eller? Personligen skulle jag aldrig köpa något med silver. Problemet är väl att vissa funktionsplagg innehåller det trots att det kan vara svårt att läsa sig till det på etiketten. Man kan ju med andra ord råka köpa det utan att veta om det.

Kom att tänka på ett reportage i tidningen filter. Det var ett gäng som förberedde sig för det värsta och gick kurser i typ permakultur och dylikt. Där hade de en damm med fisk dit vattnet från hushållet rann. När reporten kom dit berättade en av deltagarna att fisken dött efter att någon duschat och använt en tvål som inte var ekologisk/miljövänlig. Nån som har någon aning om vad för slags tvål det kan ha varit? Family Fresh?

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #6 skrivet: 17 dec-15 kl 23:46 »
Hej E!
Jag jobbar på VA i Tranås. Det som kan va mindre bra
Är fett har en förmåga att slinka med överallt, stelnar
o kleggar igen. Aluminium är en annan sak som många inte tänker på :(
Finns i head&shoulders shampo mot mjäll i nästan all deo ,gräddersettning
soppor ja listan kan göras lång. Det är skadligt för dom flesta organismer
och silver e hemskt. P-piller o många andra läkemedel gör sitt i kroppen därefter
kommer de ut oföändrat  eller i ny form allt detta sätter ner tex våra bakterier som
renar avloppet, deo utan alu finns.  en tanke på vad en handlar hem påverkar mer än vad man tror.
Där har vi alla en stor klimat påverkan bara med deon handlar det om stora mängder""tonvis"" egentligen
i önödann
 En tanke...
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #7 skrivet: 17 dec-15 kl 23:55 »
Har skurat mig med linoljesåpa i flera år. Funkar bra. Bättre än alla mysko köpetvålar -schampos i affärerna.
Men det finns väl en hel del fasttvålar också utan konstigheter i, fast kanske inte på Konsum..

Vill man inte hälla grejerna rätt i potatisfårorna, så häll det inte i avlopp heller.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #8 skrivet: 18 dec-15 kl 09:50 »
Hej E!
Jag jobbar på VA i Tranås. Det som kan va mindre bra
Är fett har en förmåga att slinka med överallt, stelnar
o kleggar igen. Aluminium är en annan sak som många inte tänker på :(
Finns i head&shoulders shampo mot mjäll i nästan all deo ,gräddersettning
soppor ja listan kan göras lång. Det är skadligt för dom flesta organismer
och silver e hemskt. P-piller o många andra läkemedel gör sitt i kroppen därefter
kommer de ut oföändrat  eller i ny form allt detta sätter ner tex våra bakterier som
renar avloppet, deo utan alu finns.  en tanke på vad en handlar hem påverkar mer än vad man tror.
Där har vi alla en stor klimat påverkan bara med deon handlar det om stora mängder""tonvis"" egentligen
i önödann
 En tanke...
Mvh Thomas
Står det aluminium eller har det ett annat namn eller E-nummer?
Kaninuppfödare och pelargontant.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #9 skrivet: 18 dec-15 kl 11:16 »
Det står Aluminum...
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #10 skrivet: 18 dec-15 kl 11:37 »
Har skurat mig med linoljesåpa i flera år. Funkar bra. Bättre än alla mysko köpetvålar -schampos i affärerna.
Men det finns väl en hel del fasttvålar också utan konstigheter i, fast kanske inte på Konsum..

Vill man inte hälla grejerna rätt i potatisfårorna, så häll det inte i avlopp heller.

Det låter som en sund inställning. Men hur är det med linoljetvål? Är den fetare än andra tvålar? Fett är ju ett stort problem I alla avloppsystem.

 MVH
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #11 skrivet: 18 dec-15 kl 18:00 »
Det låter som en sund inställning. Men hur är det med linoljetvål? Är den fetare än andra tvålar? Fett är ju ett stort problem I alla avloppsystem.

 MVH
Magnus

Tvålar använder man ju för att lösa upp (emulgera) fet smuts, så om en tvål innehöll mer fett än den kunde lösa, skulle den vara värdelös att försöka tvätta sig med.

Den främsta orsaken till fett i avloppssystem är när man häller ut feta matrester (frityrolja, feta såser, sköljer ur gjutjärnspannor med hetvatten osv) i avloppet utan att använda t ex tvål, såpa eller diskmedel för att emulgera fettet och göra det vattenlösligt.
Det kan också bli problem om man har varit snål med diskmedlet så att fettet visserligen håller sig löst så länge diskvattnet är hett, men fälls ut och stelnar när vattnet kallnar en bit bort i avloppsröret (samma fenomen som då en sås skär sig eller då en vattenbaserad målarfärg blir konstig efter att ha utsatts för frost).


torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #12 skrivet: 18 dec-15 kl 18:04 »
Står det aluminium eller har det ett annat namn eller E-nummer?

E-nummer används bara i livsmedelssammanhang, inte på kemikalier som är tänkta för andra ändamål än att ätas.
Sen kan ju aluminiet eventuellt tänkas ingå i någon råvara (blandning eller kemisk förening) som har ett eget namn. Exempelvis kallas två vanliga aluminiumhaltiga mineraler kryolit resp bauxit, det syns inte alls på deras namn att de innehåller aluminium.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #13 skrivet: 19 dec-15 kl 09:06 »
E-nummer används bara i livsmedelssammanhang, inte på kemikalier som är tänkta för andra ändamål än att ätas.
Sen kan ju aluminiet eventuellt tänkas ingå i någon råvara (blandning eller kemisk förening) som har ett eget namn. Exempelvis kallas två vanliga aluminiumhaltiga mineraler kryolit resp bauxit, det syns inte alls på deras namn att de innehåller aluminium.
TL nämnde gräddersättning mm så därför frågade jag också efter E-nummer. Kanske är att fördjupa sig för mycket?  :-\
Kaninuppfödare och pelargontant.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #14 skrivet: 19 dec-15 kl 09:55 »
Egentligen är nog all tvål på ett eller annat sätt i olika grad jobbigt för avloppet.
Dels så har man kemikalierna som dödar det mesta eller så har man en fettvål och där är fettet den stora boven.

Vill man nu undvika dessa problem så återstår det att skrubba sig med sand. Och bada i något slags bastu och späka sig med björkris som har en effekt i att lösa fetter oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #15 skrivet: 19 dec-15 kl 13:03 »

Egentligen är nog all tvål på ett eller annat sätt i olika grad jobbigt för avloppet.
Dels så har man kemikalierna som dödar det mesta eller så har man en fettvål och där är fettet den stora boven.

Vill man nu undvika dessa problem så återstår det att skrubba sig med sand. Och bada i något slags bastu och späka sig med björkris som har en effekt i att lösa fetter oxå.


Voila så var masochisten född  ;D ;D ;D

Googlar man på aluminium . förgiftning. i kroppen. mm så får man reda på mkt. sen får man se vad man själv tycker.
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #16 skrivet: 22 dec-15 kl 14:12 »
Jordskorpans kemiska sammansättning:
Grundämnen som det finns mer än 1% av i jordskorpan är

syre (O) 46.6 %
kisel (Si) 27.8 %
aluminium (Al) 8.1 %
järn (Fe) 5.0 %
kalcium (Ca) 3.6 %
natrium (Na) 2.8 %
kalium (K) 2.6 %
magnesium (Mg) 2.0 %
http://www.geologia.fi/index.php/sv/geologi/jordklotet/kaernan-manteln-och-jordskorpan
Försök undvika aluminium, lycka till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #17 skrivet: 22 dec-15 kl 16:38 »
Sköljmedel använder man inte ändå. I synnerhet inte om man någon gång har plockat isär en gammal tvättmaskin och råkat se vad som bor i sköljmedelsbehållaren.
;D  :o  :P

  För min del är det lukten som avhåller mig från att använda sköljmedel.  Jag fick tipset här på alternativ att kolla in Hälsingesåpa.  Har inte provat den än, eftersom jag har rätt gott om hemkokt såpa kvar.  Med den tvättar jag håret, kläder och händer, med resultat som i alla fall jag är nöjd med.  Hör med familjen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #18 skrivet: 09 jan-16 kl 19:04 »
Hallå. Kul att diskussionen fortsatt. Tar med mig att kolla efter aluminium och i möjligaste mån undvika det. Även om det finns i jordskorpan så innebär det inte att det är bra att få in det i kroppen. Vad är det man säger om arsenik och salt? Allt handlar om mängd. Ska kolla upp det där med såpa och kanske använda på fler saker än som rengöringsmedel. Såpa känns alltid bra att använda. Ha det fint allihop

Malin på torpet

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #19 skrivet: 10 jan-16 kl 19:19 »
Vi började tvätta kläder och händer med linoljesåpa för ett tag sedan. Ska börja använda det som diskmedel också och efter att ha läst den här tråden måste jag ju testa med håret också :)
Tackar för bra tips!
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-16 kl 23:02 »
Hej

Har nu tvättat med tvättnötter  ett litet tag o de funkar :D häftigt att se på "nöten"
När de e dags att byta o lägga den på komposten.

Kan rekomendera detta.

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #21 skrivet: 10 jan-16 kl 23:35 »
Har också testat Alternaivs nötter. Har bara kört en tvätt än, men den känns ren. Med tanke på att det är väldigt lite såpämne som avgår från nötterna så måste det vara miljövänligt. Sedan hänger det ju på vad man tvättar bort också. Har varit med om säljare av super10 som försökte sälja det till ytbehandlare med argumentet att det var så miljövänligt att det bara var att hälla i avloppet efter tvätt ::)

Är saponinerna så mycket bättre än tensiderna i vanligt tvättmedel, eller blir vi blåsta att köpa bulkmedel i det vanliga tvättmedlet? Nu har jag ju som sagt bara testat en tvätt, men eftersom jag tyckte den blev ren och det max kan ha avgått ett par gram från nötterna jämfört med 30-50 gram normalt tvättmedel som jag brukar kasta i så undrar man ???

Och torbjörn, slemmet efter sköljmedlet är inget jämfört med zeoliterna som äter lager.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #22 skrivet: 30 jan-16 kl 16:19 »
Egentligen är nog all tvål på ett eller annat sätt i olika grad jobbigt för avloppet.
Dels så har man kemikalierna som dödar det mesta eller så har man en fettvål och där är fettet den stora boven.

Vill man nu undvika dessa problem så återstår det att skrubba sig med sand. Och bada i något slags bastu och späka sig med björkris som har en effekt i att lösa fetter oxå.

Sand är måhända inte giftigt, men låter som ett bra recept på att få stopp i avloppet. Kan bli kostbart...

asklut är basiskt och fettlösande, och lär kunna användas som tvättmedel i utspädd form, men torkar ut huden. Fast jag skulle vara jädrigt noga med ph/koncentration om jag gjorde något sånt, för starkt lut är frätande, huh!

Nä, utifrån första innlägget är min spontana tanke att försöka hitta allergivänliga, miljömärkta produkter utan parfym eller färgämnen är det bästa. Helst bra miljöval, annars svanen, eublomman och andra. Jag hade inte vart så bekymrad om jag gjorde så.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #23 skrivet: 31 jan-16 kl 01:38 »
Har varit med om säljare av super10 som försökte sälja det till ytbehandlare med argumentet att det var så miljövänligt att det bara var att hälla i avloppet efter tvätt ::)
Mycket ska man höra innan örona trillar av ...

  Bra att ni är försiktiga med asklut!  Det torkar ut huden och får järn att rosta på nolltid.  Men effektivt som rengöringsmedel av material som tål det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #24 skrivet: 18 feb-16 kl 21:15 »
Skriver ett tips här på hur man kan bli mer miljövänlig (tror jag :)   )  och komma billigare undan

Dels kan man köpa tvål på dunk på internet. Det finns en miljövänlig tvål på nätet från ett märke som heter abena. den luktar svagt av fläder. godaste doft på tvål som jag har känt. inte så hysterisk som alla andra från affären. den är som sagt även miljömärkt vilket knappt någon tvål på ICA är.

sen har jag köpt en tvålpump på coolstuff (kostar tyvärr 200kr). man blandar tvål och vatten i den vilket gör att det går åt mycket mindre tvål. (ofta hamnar väl det mesta av tvålen i handfatet innan man ens börjat massera händerna?)

vi förbrukar mycket mindre tvål nu och det vi förbrukar är miljömärkt. bara positivt.

Ha det

Ekbacken

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #25 skrivet: 12 jul-16 kl 13:30 »
Hur har det gått att använda såpa som diskmedel? Har någon provat att diska med savon de Marseille-tvål? Eller att använda den som tvättmedel? Har använt tvålen till rengöring, helt suveränt. Riv tvålen på rivjärn, grovt, och blanda med hett vatten. Jag använde ca 30 gram till en liter vatten, fick receptet från Milis på Av Jord. Golvet har aldrig varit renare!

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Avloppsvänlig tvål? Svanenmärkt?
« Svar #26 skrivet: 12 jul-16 kl 21:31 »
Jag har inte själv provat att använda såpa som diskmedel, men det fungerar säkert utmärkt om man diskar på ett sådant sätt att såpan kommer till sin rätt.  Såpa har ju egenheten att den är maximalt fettlösande bara inom ett ganska litet temperaturområde, som dessutom är olika beroende på vilken slags olja (linolja, tallolja, sojaolja osv) man har utgått från vid tillverkning av såpan. Så det gäller att prova ut vid vilken temperatur såpan fungerar bäst och sedan se till att hålla den temperaturen på diskvattnet, den fungerar alltså inte som moderna handdiskmedel att den tar bättre ju hetare vattnet är.

Ett sätt att ta reda på ideal temperatur för en såpa lär vara att blanda såpan med vatten, hetta upp den och sedan låta den svalna långsamt, iaktta vid vilken temperatur lösningen blir grumlig. Räkna sedan med att såpan fungerar som bäst från grumlingstemperaturen och 5-10 grader uppåt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser