Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra in dig i textilsal.  (läst 1726 gånger)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Hyra in dig i textilsal.
« skrivet: 16 nov-15 kl 19:59 »
Hej alla
Jag tror att detta egentligen hör hemma under ekonomi men jag vill rikta mig till textilintresserade med min fråga för att få så bra svar som möjligt.

Jag skulle vilja göra en marknadsundersökning inför en idé jag har.
Jag har för tillfället tre vävstolar en vanlig symaskin och en overlock samt en massa sytillbehör, samtidigt har jag en kropp som värker och därför går mina tankar till att starta eget och använda det jag har till hands.

Min tanke var så att inreda ett rum här på gården så att det blir som textilsalen på skolan. Det skall finnas möjlighet att väva, sy, brodera, sticka och virka, tillgång till sytillbehör, provdockor, klippbord mm samt försäljning av resår, sytråd mm.
Du som kund kommer till lokalen och hyr en symaskin, overlock eller vävstol som du använder på plats. Hade det varit intressant? Hade du kunnat tänka dig använda denna tjänst? Vad hade du kunnat tänka dig betala för tjänsten.

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Hyra in dig i textilsal.
« Svar #1 skrivet: 16 nov-15 kl 22:10 »
Trevlig idé. :)

Vad jag kan tänka mig att betala beror på bl.a.
x Är overlocken av enklare eller mer avancerad modell (t.ex. luftträdning, m.m.)? Samma med de andra maskinerna.
x Ingår tråd till symaskinerna? Overlocken kräver ju 4 stora rullar, så ofta har man inte råd att köpa mer än svart och vit tråd.
x Om nålen går av, får jag betala då?
x Är jag ensam i salen, eller är jag där tillsammans med andra (och kanske tvingas vänta på att en viss maskin/sak blir ledig)?
x Finns du tillgänglig som "lärare"/har möjlighet att visa mig hur man använder en overlock, väver så att kanterna blir snygga, m.m.?

:)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hyra in dig i textilsal.
« Svar #2 skrivet: 28 nov-15 kl 23:44 »
Jag tror det skulle fungera om du hade haft en lokal med dyrare maskiner, som industrimaskiner och pressjärn. Lokalen måste även ligga centralt för jag tror inte folk orkar åka nån längre bit för att använda sådan saker.

Andra grejor som skulle vara intressant för mig att hyra för en dag är större kardmaskiner och tovningsmaskiner. Här där jag bor kan man låna lokal med tovningsmaskin för 75kr/h.

Jag tror inte det skulle gå att erbjuda en lokal med vanliga hushålls-symaskiner eftersom de är så billiga i inköp så de som är intresserade av att sy skaffar sig en egen. När jag bodde i ett studentrum på 19kvadratmeter hade jag en egen symaskin.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hyra in dig i textilsal.
« Svar #3 skrivet: 29 nov-15 kl 11:58 »
Jag tror allt handlar om hur du "förpackar" din produkt. Om du säljer workshops eller små kurser med möjlighet att komma tillbaka och använda lokalen för att färdigställa projekten kan jag tänka mig att det kan funka bättre än att bara hyra ut lokalen.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Hyra in dig i textilsal.
« Svar #4 skrivet: 05 dec-15 kl 10:41 »
Tack för alla tankar. Jag har även lagt ut idén på ett annat forum för att se intresset men det verkar inte finnas så stort intresse för en sådan tjänst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

847 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser