Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartsjuka hos katter  (läst 2768 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Svartsjuka hos katter
« skrivet: 09 nov-15 kl 11:11 »
Sitter här med Vessla liggande på armen mellan mig o skärmen precis som vanligt. Jag har haft henne i drygt två år men den andra katten, Spezzi, köpte jag i juni i år. För ett tag sedan kom Spezzi in med en liten mus och ville ha beröm, och det fick hon såklart! Men Vessla blev lite sur varpå Spezzi jagade ut henne genom luckan. För än om Vessla tycker sig vara bäst o vackrast så är hon lite rädd för tuffa Spezzi. En liten stund senare lockade jag in Vessla vännen och gav henne något gott som Spezzi inte fick, och nu ligger hon här igen och känner att hon är hon var först o bäst och är närmast mitt hjärta - i alla fall bokstavligt. för jag älskar Spezzi lika mycket. Men säkrast att inte visa Vessla det. Spezzi fick ungar i slutet av juli. Då det bara var en unge kvar så var jag ju mer eller mindre tvungen att bry mig mer om den än förut för den lilla ville ju leka med mig o vara med mig hela, hela tiden. Vessla råkade se då jag gullade med lillan och då gick hon ut i hallen och skvätte mot elementet, protest! Men nu har lilla Grådis också fått ett eget, gott hem. Jag funderar på denna svartsjuka hos katter. Vi tar ju över kattmammans roll för katterna men kattungar är inte svartsjuka på varandra utan delar lugnt sin mamma. Tvättar hon en så leker dom andra obekymrat o s v. Båda katterna får så mycket mat dom vill ha. Vessla är en usel jägare som tar enstaka liten mus och bara leker med den. Spezzi är ett fullfjädrat litet rovdjur som helst käkar sork så dom konkurrerar inte om jaktreviret heller.  Vad har svartsjukan för mening för katter? Alla andra beteenden har ju betydelse för deras överlevnad. 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Svartsjuka hos katter
« Svar #1 skrivet: 09 nov-15 kl 12:09 »
Jag vet inte, men jag tänker så här: Vuxna katter är ju inte kattungar, men de har i varierande grad ett barnsligt beroende av sin extramamma (matte/husse). För övrigt är de vuxna om än mer eller mindre domesticerade djur. Som sådana konkurrerar de med varandra och kan hålla revir eller behöva ett visst avstånd till andra katter. Deras främsta resurs är du. Alltså kan de konkurrera om dig. Den sista kattungen som tydde sig så mycket till dig kanske också satsade på dig som resurs: att få stanna kvar hos dig eller kanske att du annars skulle anstränga dig att ge den ett bra hem.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Svartsjuka hos katter
« Svar #2 skrivet: 09 nov-15 kl 21:36 »
svartsjuka finns inte hos katter,det är ett mänskligt beteende som inte hör hemma hos katter.
vad det handlar om är istället revirhävdande.Din äldsta katt har sitt revir och kan tolerera andra katter i det men talar om att det är hennes revir och de andra skall förstå det.
ju fler katter som finns i reviret desto mer bråk blir det då de upprättar en hierarki.Att de kan samsas inom reviret beror endast på att det finns tillgång till mat till alla.I naturen är katter oftast ensamdjur med revir som de försvarar frenetiskt.Katter som inte trivs pga att en dominant katt trakasserar flyttar oavsett människan.
har själv två katter,bröder men där den största (det skiljer något kilo på dem) är den dominante och visar det ibland.De både äter o sover ihop men det finns en rangordning.
Många lägger mänskliga känslor på djur men de har oftast ett snävare känsloliv än vad vi tror.Dock kan de känna tillgivenhet både mot andra djur,t.ex en hund som den är van vid eller en annan katt.människans roll är betjäntens i kattens värld,den kan nedlåta sig till att fjanta med människan om belöningen är mat o en gosig famn eller säng.
Men tro aldrig att du är en katts överordnad eller ens jämlike,då har du inte förstått kattpsyket. ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser