Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svart valnöt?  (läst 3533 gånger)

yuan

  • Inlägg: 6
    • Närke
Svart valnöt?
« skrivet: 06 sep-15 kl 21:41 »
Hej!
Är det någon som känner till något halvstort-stort svart valnötsträd (juglans nigra) eller någon typ av hickoryträd i någon park eller på annan plats i Närke eller Östergötland.

Är intresserad av att se dem i närheten och kunna se hur de ser ut och hur de växer. Skulle det sedan råka ligga oanvända nötter under som man skulle kunna plantera så är inte jag emot det.
Tackar   

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Svart valnöt?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-15 kl 22:23 »
Jag vet inte om det finns någon svart valnöt men det finns ju en grå i parken utanför slottet i Örebro, men det känner du säkert till. Och om du är i Göteborg någon gång står det en stor hickory just innanför entrén på botaniska trädgården.

yuan

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Svart valnöt?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-15 kl 20:42 »
Tackar.  Trist att jag inte tänkte på hickory'n när jag besökte Botaniska förra året. 

De Grå i Örebro har jag ganska bra koll på, finns flera stora exemplar i stadsparken och en hel del på andra håll i stan också.  Är intresserad av att jämföra stamform med den svarta.  De grå häromkring verkar förgrena sig ganska mycket.  Vet inte om det är ett drag hos den sorten eller om de beskurits/uppmuntrats att göra det.  Jag är ju lite mer intresserad av raka träd eftersom jag funderar på valnötsvirke. 

Men har ändå en del plant från de grå i Örebro och fler kanske det blir.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Svart valnöt?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-15 kl 21:02 »
Jag tror mycket handlar om ljusförhållanden. I USA får både den svarta och den grå valnöten långa, raka stammar när de växer vilt i skogen. Men i Sverige planteras de ju vanligen på bästa plats i trädgården med ljus från alla håll. Därtill är det kallare här, vilket också håller höjden nere.

yuan

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Svart valnöt?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-15 kl 22:18 »
ja, vad beror saker på? Jag har några valnötsträd som blivit kanske 3 meter höga nu på några år, de står ganska bra till med hyfsat mycket ljus mm.  Andra, lika gamla plant från samma frökälla står skuggigt och är inte mer än runt 1/2 metern.  Så det behövs nog en del ljus för att få till tillväxt.

Ska bli intressant att se hur det går om jag lyckas få ner en del nötter ute på hygget.  Det kan väl bli ljust men med en del konkurrens som förhoppningsvis driver dem till att bli lite mer som skogsträd. Jag vill gärna testa med lite olika grejer så vi får se hur det går.   

Kylan... ja vad skulle man inte ge för ett skogsskifte i lite varmare klimat? Nu är det ju som det är och man kanske kan tänka att det sker en viss klimatförändring... 

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Svart valnöt?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-15 kl 04:54 »
Hey
Det findes svart valnød i den gamle slotspark i hørsholm på sjælland , ganske gamle træer , som står på kanten af slots søen , jeg har for år tilbage samlet nøtter , men om jeg kommer der jeg skal forsøke samle nogon.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Svart valnöt?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-15 kl 13:16 »
Blir det ätbara nötter även i sverige? Eller är det för kallt?

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Svart valnöt?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-15 kl 14:16 »
Blir det ätbara nötter även i sverige? Eller är det för kallt?
I sydligaste Sverige blir det nog ätbara nötter på den svarta. Den grå och den manchuriska får ätbara nötter upp till zon 3 eller 4. Hickory vet jag inte, kanske att nötterna mognar i sydligaste Sverige

yuan

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Svart valnöt?
« Svar #8 skrivet: 09 sep-15 kl 12:18 »
Tackar Donderboss!  Skulle det bli så att du samlar lite nötter och sen finns någonstans närmare mig i Örebro kan vi ju höras av kanske.

Jag har en del valnötsträd och ett litet svart valnötsträd som har sitt ursprung från min tid i skåne, en nöt plockad på marken i Alnarpsparken om jag inte missminner mig, så där nere kan de alltså få mogna nötter. 
Jag är väl tveksam i mina trakter men just med de som jag sätter ute på hygget, gråa och svarta (om jag får tag på några) var det mer en tanke om att testa lite och se om de klarar sig och om det går att få lite valnötsvirke nån gång. Skulle det sen om en massa år även bli några nötter så är det bara bonus, men inget jag räknar med.   

  • Gäst
SV: Svart valnöt?
« Svar #9 skrivet: 24 sep-15 kl 17:09 »
Får man plantera vad som helst i sin skog? Concoratallen kommer det ju sannolikt gå åt helvete med eftersom den förökar sig trots att vi människor trodde att den skulle låta bli bara för att den är i Sverige.
EDIT: Ja, tydligen:
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Lagen/Anmalan-eller-ansokan/Frammande-tradslag/

yuan

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Svart valnöt?
« Svar #10 skrivet: 27 sep-15 kl 21:37 »
Jag ringde skogsstyrelsen för att ta reda på detta med främmande trädslag lite.  Min fråga var egentligen - "Om jag normalt sätter 2500 plantor/ha och sen skaffar 1000 plantor av främmande trädslag och sprider ut dem på 4 ha, behöver jag rapportera det?"  Alltså färre plant än vad jag skulle sätta i rent bestånd på 0,5 ha men sprider ut det på större yta. Handlar det om yta eller antal plant? 

Jag är inte säker på att de riktigt förstod min fråga men hon jag pratade med verkade ändå ha synen att man ska anmäla oavsett. Anmäl så mycket som möjligt.  Min egen syn är mer åt motsatsen.....

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Svart valnöt?
« Svar #11 skrivet: 27 sep-15 kl 21:42 »
Jag skulle aldrig anmäla det, desto mindre myndigheterna vet desto bättre. Det finns ingen risk för att svart valnöt skall börja sprida sig så det finns ingen anledning för myndigheterna att lägga sig i.

yuan

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Svart valnöt?
« Svar #12 skrivet: 27 sep-15 kl 22:12 »
Jag skulle aldrig anmäla det, desto mindre myndigheterna vet desto bättre. Det finns ingen risk för att svart valnöt skall börja sprida sig så det finns ingen anledning för myndigheterna att lägga sig i.
Jag är nog benägen att hålla med.

Jag gillar inte ens att vara för tydlig så jag sa inget om vad för trädslag det var jag funderar på, och det blir nog en blandning av lite olika.  Får se lite hur det blir och i vilka mängder det blir.  Skulle det bli mycket exotiskt och plantor som inköps från plantskola skickar jag väl in en anmälan kanske.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser