Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättskrämda lamm  (läst 2319 gånger)

Norrhöna

  • Inlägg: 7
Lättskrämda lamm
« skrivet: 04 sep-15 kl 13:44 »
Har nyskaffat 4 tackor, årslamm. Första dagarna var de livrädda för oss och skenade iväg så fort någon närmade sig. Nu har de bott här i ett par veckor och jag är hos dem flera timmar varje dag. Nu har vi kommit så långt att de kommer fram och äter ur "godishinken" MEN de går inte att ta i dem! Så snart de märker att man försöker klappa dem så skuttar de skrämt bakåt. Någon som haft lika rädda lamm som lyckats få de tama till slut??

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lättskrämda lamm
« Svar #1 skrivet: 04 sep-15 kl 13:56 »
Kul med folk som tycker om sina djur!  :D  Men så unga djur, bara fyra stycken, och ny miljö.  Ge dem mera tid.  Och tålamod.  Och ännu mera tid och tålamod.  Få dem att tro att människohänder är gjorda av kraftfoder, gärna enda eller i alla fall bästa kraftfoderkällan!

  Försök inte klappa dem.  Så gör ju rovdjur!  Låt dem komma själva, och locka dem sakta, sakta, kanske en millimeter i veckan, närmare din kropp medan de äter ur din hand.  Långt om länge kommer de nog att själva råka "klappa" din hand, och när det har hänt tillräckligt många gånger kan du åter börja försöka sträcka ut en hand mot dem.

  Har uppfödaren klappat dem ofta?  Om inte, så är det ju en helt ny erfarenhet för dem.  Det är stor skillnad mellan att äta ur hink och att äta ur en hand.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Lättskrämda lamm
« Svar #2 skrivet: 04 sep-15 kl 23:01 »
Mina lamm har blivit alldeles stissiga när de separerats från tackorna, och innan med för den delen, även om det blir ännu värre när de är själva utan de tama lugna vuxna. Och då har de inte flyttat till någon okänd plats. När de fått sitt första egna lamm händer det dock något dramatiskt. Helt plötsligt blir de vuxna och betydligt lugnare. Ju äldre de blir desto lugnare, så har det varit här i allafall. Och jag är också mycket med fåren. Men de behöver tid, mycket tid och livserfarenhet, sen kan de bli riktigt gosiga.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Lättskrämda lamm
« Svar #3 skrivet: 05 sep-15 kl 12:44 »
Endel ligger nog även genetiskt, jag hade en jättetam flock tills jag köpte fyra nya ungtackor för att få in lite nytt blod i flocken. Har inte fått riktig ordning på dem än och då har det gått 3 år. Helt makalösa djur till att vara nervösa. Nu hamnar de i frysboxen då även deras lamm blir lika stirriga.

sanil

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Lättskrämda lamm
« Svar #4 skrivet: 05 sep-15 kl 18:12 »
Du kan inte få köpa en lite äldre tacka av uppfödaren? Vi fick med en nioårig tacka när vi köpte tacklamm (födda i år alltså) tidigare under sommaren och det märks att den äldre tackan har en lugnande inverkan på flocken. De mindre blev snabbt modiga när de märkte att den äldre tackan tex åt ur handen eller lät sig klappas. Nu är det bara en som fortfarande är försiktig, de andra får vi knuffa bort för de är för närgångna  ;)

Norrhöna

  • Inlägg: 7
SV: Lättskrämda lamm
« Svar #5 skrivet: 10 sep-15 kl 08:07 »
Tack för alla kloka råd! :) Vi har tagit det lugnt nu. Pysslade med ankorna och lammen blev nyfikna och kom fram självmant utan lockande med kraftfoder! :D
Nu kommer de springande när de ser en och två går att klia! Dessa fantastiska djur ♡

Gilbert

  • Gäst
SV: Lättskrämda lamm
« Svar #6 skrivet: 10 sep-15 kl 08:26 »
Endel ligger nog även genetiskt, jag hade en jättetam flock tills jag köpte fyra nya ungtackor för att få in lite nytt blod i flocken. Har inte fått riktig ordning på dem än och då har det gått 3 år. Helt makalösa djur till att vara nervösa. Nu hamnar de i frysboxen då även deras lamm blir lika stirriga.

Genetik och då givetvis ras! Finull hysteriska medan Gotlands lugna.

Norrhöna

  • Inlägg: 7
SV: Lättskrämda lamm
« Svar #7 skrivet: 10 sep-15 kl 14:57 »
Detta är blandraser med allt möjligt i. Bl.a rya. Men nu är de som sagt mycket mindre rädda så hopp finns :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser