Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ena juverhalvan förstorad!?  (läst 1821 gånger)

MyrBellan

  • Inlägg: 7
  • Nybliven bondmora
    • Gästrikland
Ena juverhalvan förstorad!?
« skrivet: 18 jul-15 kl 04:51 »
En av våra tackor har mycket större juver på höra halvan än på den vänstra. Hon har inte ont, är pigg och äter bra, beter sig som vanligt. Hennes lamm diar och mår bra, så allt flyter på som det ska. När man känner på juvret känns det som att körtlarna i den stora halvan är förstorade, men det är inte hårt. Hon står snällt stilla och låter sig bli undersökt och verkar inte ha några problem alls av det. Har inte sett det här förut. Kan det vara början till inflammation? Bör vi undvika att avla på henne fler gånger?
Lever med min man och 2 barn, bor i 200 år gammalt torp. Djurfamiljen består av hundar, allmogefår, kaniner och häst. Njuter av livet på vår lilla gård och funderar på fler djur.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-15 kl 08:03 »
Ja det kan bli en mastit...
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-15 kl 08:06 »
några frågor dock om det är 1 lammunge och ålder på tackan ..
Är man vaken .intresserad och ser tidigt kan man klara juverhalvan
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

MyrBellan

  • Inlägg: 7
  • Nybliven bondmora
    • Gästrikland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #3 skrivet: 18 jul-15 kl 08:09 »
Tackan är född -12, det är första kamningen och hon har två lamm.
Lever med min man och 2 barn, bor i 200 år gammalt torp. Djurfamiljen består av hundar, allmogefår, kaniner och häst. Njuter av livet på vår lilla gård och funderar på fler djur.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #4 skrivet: 18 jul-15 kl 08:14 »
Kan vara inflammation, ja. Tycker ni ska köpa hem mastittestet CMT och en testpaddel och testa tackans mjölk.
När en juverhalva blir inflammerad börjar mjölken smaka konstigt för lammen, och då vill de helst inte dia på den sidan, och då blir inflammationen värre. Behandling är i första skedet täta urmjölkningar, för att få ut mjölken som bakterierna lever av. Hjälper inte det, får ni tillkalla veterinär som ger penicillininjektioner.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MyrBellan

  • Inlägg: 7
  • Nybliven bondmora
    • Gästrikland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #5 skrivet: 18 jul-15 kl 08:22 »
Vi har tänkt separera lammen nu i helgen, de är ca tre månader. Ett tacklamm och ett bagglamm. Åtminstone bagglammet behöver vi separera nu. Om det inte blir värre än såhär, bör vi ändå sätta tackan på utslagslistan?
Lever med min man och 2 barn, bor i 200 år gammalt torp. Djurfamiljen består av hundar, allmogefår, kaniner och häst. Njuter av livet på vår lilla gård och funderar på fler djur.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #6 skrivet: 18 jul-15 kl 08:39 »
Håller med skräptanten
 Hade absolut inte separerat tacklammungen  .. Har du inte redan beslutat att ta bort tackan ?  Tror inte det är inflammation ännu av din beskrivning.. men jag hade behandlat redan nu..Det kan bli bråttom om du vill klara tackan.. Jag har 1 som nu är 14 år och fick början till mastit  när hon var 3... många ungar är det sedan hon är mor till genom åren
  mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

MyrBellan

  • Inlägg: 7
  • Nybliven bondmora
    • Gästrikland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #7 skrivet: 18 jul-15 kl 08:46 »
Om vi kan klara det och sliippa ta bort henne så vill vi så klart undvika det. Men då separerar vi bara bagglammet och inväntar att vi får tag på veterinären.
Lever med min man och 2 barn, bor i 200 år gammalt torp. Djurfamiljen består av hundar, allmogefår, kaniner och häst. Njuter av livet på vår lilla gård och funderar på fler djur.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #8 skrivet: 21 jul-15 kl 20:31 »
Det kan helt enkelt handla om att hon är vad som jag kallar för "sne-puppad". Det vill säga båda lammen snuttar på den ena spenen och inte på den andra. Kanske att du kan se hur de gör när lammen puppar?!
Skilj av lammen och ca 3 veckor efteråt, känner du igenom juvret. Känns allt lika mjukt och jämt så är det inga problem - du kan behålla henne. Om du hittar ojämnheter i juvret eller knölar - ta bort henne!.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ena juverhalvan förstorad!?
« Svar #9 skrivet: 23 jul-15 kl 07:17 »
Hur har det gått? Har ni gjort CMT-test och vad visade det (veterinären frågar oftast om sånt när en ringer)? Har ni mjölkat ur den förstorade juverhalvan? Hurdan var mjölken? Vad sa veterinären?
Hoppas det har gått bra :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser