Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandning av såpa och äppelcidervinäger  (läst 5799 gånger)

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
Blandning av såpa och äppelcidervinäger
« skrivet: 10 maj-15 kl 16:24 »
Hej, jag skulle göra en såpblandning för att rengöra uteplatsen men gjorde fel och det blev en riktigt härlig krämig salva istället.
Hällde i 1 dl äppelcidervinäger i en skål och tillsatte i dl såpa. Vips blev det en gräddig salva istället. Förstår att det skurit sig, iaf blev det en kemisk reaktion som var oväntad. Är det någon som vet om man kan använda salvan till något. Smorde in händer med den och den var så dryg att det var svårt att tvätta bort den. Men huden blev underbart mjuk och skön. Är det fortfarande efter ca 5 timmar. Hoppas jag hittat en ny undergörande salva :D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Blandning av såpa och äppelcidervinäger
« Svar #1 skrivet: 10 maj-15 kl 17:56 »
Såpan är ju alkalisk och vinägern sur, så det blir självklart någon form av reaktion och neutralisering när de blandas.

Och du har nog återupptäckt den gamla regeln att det ALDRIG fungerar att blanda alkaliska och sura saker om man ska ha resultatet som rengöringsmedel. Alkaliska rengöringsmedel löser upp vissa typer av smuts (t ex fett) och sura löser upp andra saker (t ex rost och ärg), men om man blandar dem förlorar blandningen alla rengörande egenskaper. Det är bättre att först tvätta med den ena sorten, sedan skölja bort alla rester med vatten och därefter använda den andra sorten.

Just när det gäller såpa finns det en sak till man bör vara medveten om. Man är ju van vid att moderna rengöringsmedel (handdiskmedel, tvättmedel i pulverform, allrengöring osv) fungerar skapligt även ihop med kallvatten, och ju varmare vatten man använder desto bättre fettlösande effekt.
Såpa har dock nästan ingen fettlösande förmåga alls tillsammans med kallvatten, och den är som mest effektiv vid en bestämd temperatur (närmare bestämt smältpunkten för den fettsyra (kemister brukar tala om fettsyrans titer ) som man har utgått från vid såpans tillverkning, och upp till kanske 5-10 grader över denna temperatur.
Vill man ta reda på denna temperatur för den såpa man använder, så kan man blanda ett prov av såpan med vatten. Ta så mycket såpa att såpvattnet blir tydligt grumligt. Värm sedan provet långsamt och mät temperaturen under tiden, den temperatur där såpvattnet blir klart är titern. Vill man dubbelkolla kan man iaktta provet medan det kallnar och förvissa sig om att det blir grumligt igen vid samma temperatur.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Blandning av såpa och äppelcidervinäger
« Svar #2 skrivet: 10 maj-15 kl 22:10 »
Såpa skall ju vara bra för fötterna och allt möjligt annat. **** Reklam ***** /eka
« Senast ändrad: 10 maj-15 kl 22:39 av eka »

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Blandning av såpa och äppelcidervinäger
« Svar #3 skrivet: 11 maj-15 kl 10:08 »
Tack Torbjörn för intressant svar.

mrpele

  • Inlägg: 37
    • Västerbotten
SV: Blandning av såpa och äppelcidervinäger
« Svar #4 skrivet: 11 maj-15 kl 10:09 »
Men salvan var riktigt härlig om man gillar salvor. Prova gärna och återkom. Jag tänker helt säkert göra lite salva när jag köpt mer äppelcidervinäger.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Blandning av såpa och äppelcidervinäger
« Svar #5 skrivet: 25 jun-15 kl 23:02 »
Ja, varför inte! Jag använder ju såpvatten till de höns som jag tycker uppvisar kalkbenssymptom! Och de blir snabbt bättre! Så varför inte för mina valkiga månskensbondehänder  ;D!

Molly


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser