Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?  (läst 15812 gånger)

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« skrivet: 04 maj-15 kl 19:00 »
Ett dygn gamla lamm där tackan fick tas bort. Dom hann få i sig råmjölken och är pigga. Står nu i en hästbox och jag har flaskat dom ca varannan timma. Dom får LG´s lammnäring.
Jag gör  i ordning 2 dl vtn och 1 dl näring som dom båda delar. Hur gör man nattetid? Tanken är att släppa  ihop dom med en tacka och hennes två lamm som är fyra veckor. Jag hoppas ju att den tackan ska bry sig lite om dom här stackarna. Goda råd tas tacksamt emot

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-15 kl 12:01 »
När jag har haft flasklamm, så gav jag dem var 3-4:e timme, från ca 2 dl i början till så mycket de vill ha när de blir äldre. Inget på natten, utan sent på kvällen, och tidigt på morgonen. Så snar som möjligt ut i flocken och ge dem mat där.  Ingen av mina andra tackor tog direkt hand om dem,  men de hade sällskap av varandra och övriga i flocken. Du kommer att vara deras mamma.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-15 kl 00:19 »
Ger du lammen 2 dl vatten och 1 dl ersättning eller menar du att du blandar vatten och pulver i den mängden?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-15 kl 21:53 »
Jag blandar två delar vatten med en del lammnäring och mängden nu är 4 dl vatten och 2 dl pulver mer får jag inte i dom. Tre till fyra timmar mellan matningarna. Lammen är sex dagar.
Dag tre sammanförde jag dom med övriga gruppen som består av tre tackor, en tacka med två tacklamm på en månad. Det har gått OK. Dom blir ju bortstötta när dom letar efter spenar hos alla. Dom
hoppar och skuttar på tackorna när dom ligger ner och vilar. Ingen tackmamma som guidar och visar hur det ska gå till. På nätterna får dom stå i en hästbox tillsvidare.

När kan dom börja äta lammpellets? Det står inget på påsen.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-15 kl 22:36 »
Jag blandar två delar vatten med en del lammnäring och mängden nu är 4 dl vatten och 2 dl pulver mer får jag inte i dom. Tre till fyra timmar mellan matningarna. Lammen är sex dagar.
Ingen tackmamma som guidar och visar hur det ska gå till. På nätterna får dom stå i en hästbox tillsvidare.

Menar du att lammen delar på 4 dl med 3-4 timmars mellanrum? Om lammen får vara i sin flock kommer de att lära sig hur allt ska gå till  :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-15 kl 22:56 »

När kan dom börja äta lammpellets? Det står inget på påsen.

De flesta lammproducenter, dvs de som föder upp lamm till slakt, ger lammen lammpellets i lammkammare (dit tackorna inte tar sig) redan från början. Jag har dock aldrig gett sådant, men vissa av mina börjar stjäla korn av tackorna när jag serverar det. Nu när de är 2 månader gamla är det vissa som äter ganska mycket korn, medan andra lamm inte är intresserade.
Du bor ju i närke (?) så där har ni väl bra bete redan så då kan du också skippa pellets egentligen. Beror ju på om du vill att de ska växa fort eller om de kan få växa sakta.
Viktigare att påpeka är att inte sluta ge lammnäring. Jag har läst på många ställen att "nybörjare" undrar om man kan sluta ge lammnäring vid 1 månads ålder för lammen verkar inte vilja ha det längre.

På granngårdens lammnäring står det hur mycket lamm ska ha per dygn och jag brukar följa det på ett ungefär men gav nog 1,5 liter som mest.
Där uppges 1 liter lammnäring per lamm upp till de är 10 dagar.
När de är 10- 14 dagar 1,2 liter.
När de fyllt 2 veckor: 1,3 liter per dag.
fram till de fyllt 5 veckor då det minskas igen, fram till de fyllt 8 veckor då  man kan avsluta ifall man vill.

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #6 skrivet: 09 maj-15 kl 16:04 »
Tack för mycket bra information!
När det gäller lammpellets så försökte jag introducera det   redan dag tre men inget som helst intresse och i morgon, söndag, blir dom en vecka.

När det gäller lammnäringen står det ingen information på LG´s produktpåse. Ja, dom delar på den mängden jag tidigare skrev. Dom har inte velat ha mer. Jag kommer givetvis att öka så fort jag märker att dom vill ha mer.
Jag ska skriva ner mängden som du olivia.k angav.

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #7 skrivet: 10 maj-15 kl 12:08 »
Nästa stora fråga är hur länge dom ska flaskmatas? Lamm i allmänhet tar sig ju en slat lite nu och då och ser lika höga ut som tackan. Det ser ut som lammen börjat noppa lite utav gräset så lite blir det ju där.
Fotrfarande inget intresse av lammpellets.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #8 skrivet: 10 maj-15 kl 16:35 »
Jag gav mina 2 flasklamm lammnäring i 2 månader. De ska helst gå upp 10 kg från födelsevikten. Pellets ger jag inte till lammen. Har Gutefår, så jag är försiktig med kraftfoder över huvud taget.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur mycket och hur ofta till nyfött lamm?
« Svar #9 skrivet: 10 maj-15 kl 17:44 »
Nästa stora fråga är hur länge dom ska flaskmatas?

Att mata dem i 8 veckor är nog vanligast och att man då också kollar vad de väger. På granngårdens lammnäring står det att man kan sluta flaskmata vid 8veckor om de väger minst 14kg. På lantmännens lammnäring (pontus) står det att man kan sluta med lammnäring när de gått upp 10kg från födelsevikten. Om man läser veterinärartiklar står det att lamm inte klarar sig utan mjölk/lammnäring innan 5v ålder.
När jag hade ett flasklamm förra året så flaskmatade jag honom i 3 månader men det kanske var lite onödigt länge. De andra som diade fick ju mjölk av mamma, så känns så orättvist att flaskisen ska vara utan mjölk. Man måste ju också se till att de har börjat äta ordentligt med grovfoder innan man slutar med lammnäring.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser