Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nödslaktat får. Ta vara på skinnet?  (läst 3068 gånger)

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
nödslaktat får. Ta vara på skinnet?
« skrivet: 23 jan-15 kl 13:07 »
Vi har fått nödslakta ett får idag. Nu undrar jag hade ni tagit vara på skinnet? Vi vet inte ännu vad som har hänt med henne. Inga yttre skador.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: nödslaktat får. Ta vara på skinnet?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-15 kl 13:24 »
Vi tog vara på skinnet efter en tacka som fick nödslaktas. Det blev inte perfekt, men fullt användbart.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: nödslaktat får. Ta vara på skinnet?
« Svar #2 skrivet: 26 jan-15 kl 15:30 »
Om ni inte sköt henne av en anledning som kan förstöra köttet, kan ni gott ta vara på det också! Så slipper ni skicka efter kadaverbilen (även om det är gratis för djur över 1½ år), det känns alltid som ett slöseri.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: nödslaktat får. Ta vara på skinnet?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-15 kl 19:34 »
Men om man akut skjuter ett får av okänd anledning utan yttre skador så vill man nog inte äta den... brutet ben är en sak, men inte sjukdomar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: nödslaktat får. Ta vara på skinnet?
« Svar #4 skrivet: 27 jan-15 kl 06:05 »
Nu framgick inte skjutanledningen av trådstarten. Om det rör sig om något bakteriellt eller virus, är det förstås inte mycket att äta (kanske koka länge och ge till katten/hunden) - är det ett benbrott, som Weasel skriver, är det bara att börja slipa knivarna, likaså om det är medfödd missbildning, utifrån kommande skada, framfall eller liknande.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser