Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedkorg  (läst 3814 gånger)

jarskaveln

  • Inlägg: 29
vedkorg
« skrivet: 29 okt-14 kl 09:39 »
Någon som vet var man kan köpa ordentliga vedkorgar ej prydnads tex "Skrokka"(som man hade potatis i förr).De korgar som finns i handeln är för klena och verkar gjorda till prydnad.Lövkorgar håller inte.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: vedkorg
« Svar #1 skrivet: 11 nov-14 kl 23:57 »
Kan finnas på marknad med hantverk och liknande. Prova nästa julmarknad.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: vedkorg
« Svar #2 skrivet: 12 nov-14 kl 00:20 »
Hör med hemslöjdsförening, eller liknande. Skriv var du bor också, så kanske någon medlem i närheten har koll.
Jag vet en riktig korgmakare i Blekinge tex.

Rubensgården

  • Gäst
SV: vedkorg
« Svar #3 skrivet: 12 nov-14 kl 06:10 »
Har tänkt börja fläta av stålband. Min prototyp är snart färdig. Behöver ordentlig arbetsplats för att tillverka riktiga. Var bor du och hur vill du att den ska se ut?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: vedkorg
« Svar #4 skrivet: 16 nov-14 kl 12:57 »
Någon som vet var man kan köpa ordentliga vedkorgar ej prydnads tex "Skrokka"(som man hade potatis i förr).De korgar som finns i handeln är för klena och verkar gjorda till prydnad.Lövkorgar håller inte.
Vad menar du med vedkorg?  En att hämta in veden i, från vedbon till förvaring inne vid spisen.  Eller själva förvaringen invid spisen.  Eller både ock?

Jag har övergått till Kampradkassar för transporten överträffar de tidgare.  Jag ärvde annars en fiffig konstruktion med två metallringar och ett sammanhållande handtag.  Men de blå överträffar allt och inte blir det skräpigt heller  ;)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: vedkorg
« Svar #5 skrivet: 16 nov-14 kl 16:10 »
Jag kör in med skottkärran, ett lass blir precis lagom att stapla bredvid kaminen. Annars skulle jag nog använt ikeakasse även om den ser ganska tråkig ut.

jarskaveln

  • Inlägg: 29
SV: vedkorg
« Svar #6 skrivet: 19 feb-15 kl 21:21 »
Med vedkorg menar jag en som skall stå inne vid spisen med ved i.Jag har en mjölkkärra som jag kör med.Skulle vara av modellen lövkorg fast starkare.Jag bor i Dalsland vid norska gränsen.

19Haglund78

  • Inlägg: 46
    • Dalsland
SV: vedkorg
« Svar #7 skrivet: 30 maj-15 kl 11:11 »
Såg någon på nätet för ett tag sedan som skärt upp en 25l dunk på båda sidorna. Så ska vi göra om våra gamla går sönder någon gång........

ca

  • Inlägg: 248
SV: vedkorg
« Svar #8 skrivet: 21 sep-15 kl 19:58 »
Det finns smidiga vedkorgar gjorda av återvunna bildäck och likn denna i skinn

edit

  • Inlägg: 60
  • Var sak har sin tid
SV: vedkorg
« Svar #9 skrivet: 15 sep-16 kl 12:15 »
Om den bara ska stå vid spisen kan du kanske spika ihop bräder lr spontat till en låda som är måttanpassad där du vill ha den. Jag virka en vedpåse typ men nackdelen med den va att det skräpade väldigt mkt. Har för mej att mönstret fanns i någon åter tidning.
Jaghardetgött!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 7 användare
xaelanar, ärt, Tur-Johan, reimersro, von tratt, kretslopp, Alice Moland

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser