Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torr hud  (läst 3293 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8900
    • Dalarna
Torr hud
« skrivet: 18 aug-14 kl 22:16 »
Efter en skön och varm sommar med mycket sol och många bad i sjön så har vår golden retriever-kille blivit torr i skinnet. Han kliar sig lite ibland och man kan se att han är lite torr/fnasig i pälsbotten, dock ej röd/irriterad utan just bara torr.

Hur botar man detta på bästa vis? Något matsked rapsolja på maten varje dag? Eller olivolja?

Att smörja honom med nåt känns som världens kladdigaste projekt så gärna om han kan äta nåt speciellt som kan hjälpa. Han äter typ allt, så alla förslag är välkomna. :)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Torr hud
« Svar #1 skrivet: 19 aug-14 kl 07:55 »
Kan tipsa dig att prata med en hundfrisör, de är jättebra på att veta vilka schampo som fungerar bäst till olika hudtyper.
Vet mer om ämnent än vissa veterinärer.
Men kontakta veterinär ändå, för att utesluta eventuella allergier hos hunden.

Olja i maten KAN( inte alltid) göra hunden fet.
Skulle hellre ge äggula i maten, det kan göra hud och hår lenare.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

LimJans

  • Inlägg: 8900
    • Dalarna
SV: Torr hud
« Svar #2 skrivet: 19 aug-14 kl 07:59 »
Vi var till veterinären i annat ärende som tre veckor sen, och hon konstaterade att han var lite torr i skinnet men att det inte var något ovanligt efter en sommar med många bad.

Äggula kan han få lite oftare, han älskar det. Att tvätta honom med schampoo känns som ett aningens bökigt projekt. Hunden är stor och har mycket päls. Duschkabinen är liten och rätt trång :P Man kan ju iofs tvätta halva hunden i taget och det skulle vara så

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torr hud
« Svar #3 skrivet: 19 aug-14 kl 08:20 »
Tror inte man ska hålla på och schamponera med produkter som innehåller lösningsmedel av något slag när huden är torr. Om du ska tvätta så gör eget schampo på olja, honung och ägg, en liten aning vinäger och ytterst lite bikarbonat och massera försiktigt men ordentligt så hårens och hudens egen talgproduktion stimuleras.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Torr hud
« Svar #4 skrivet: 19 aug-14 kl 08:27 »
Tror inte man ska hålla på och schamponera med produkter som innehåller lösningsmedel av något slag när huden är torr. Om du ska tvätta så gör eget schampo på olja, honung och ägg, en liten aning vinäger och ytterst lite bikarbonat och massera försiktigt men ordentligt så hårens och hudens egen talgproduktion stimuleras.

Det är därför jag föreslår att prata med någon som kan hud/pälsvård för hund ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Torr hud
« Svar #5 skrivet: 17 dec-14 kl 05:50 »
Har ni fått ordning på det? Kan bara tipsa om laxolja i /på maten, eller tillfälligt ge honom mat som innehåller lax, då det är bra på pälshundar. Har själv en labbe, som jag ger Proplans lax och ris foder, och jag upplever att pälsen håller sig kvar längre, (fäller inte konstant). LYCKA TILL
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

LimJans

  • Inlägg: 8900
    • Dalarna
SV: Torr hud
« Svar #6 skrivet: 17 dec-14 kl 08:38 »
Sommarens bad tog slut och det gjorde den torra huden också :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, Sjul, pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser