Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klarar jag att slakta några lamm själv?  (läst 5318 gånger)

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
Klarar jag att slakta några lamm själv?
« skrivet: 16 aug-14 kl 12:41 »
Har fått möjlighet att ta över tre lamm som inte växt på sig ordentligt när de andra ska åka till slakt. Tanken är att föda dem vidare för att slaktas. Men det är det som grämer mig lite. Fixar jag det tro?

Har slaktat en del tuppar utan några problem, men de är ju lite mindre. Ni som slaktat lamm för första gången, hur gick det? Oroar jag mig i onödan?

Någon som har bra tips om litteratur, videos osv där jag kan lära mig?

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-14 kl 13:56 »
Be en jägare/bonde med slaktvana att hjälpa dig första gången/gångerna.

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-14 kl 15:59 »
jo det är ju tanken. Men vet inte om jag säkert hittar någon. Behöver ju ha en "back up" plan.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-14 kl 19:55 »
Du ska inte slakta själv om du inte är säker på att du gör rätt. Se till att få tag i någon som kan och va med så att du lär dig först. Man vill ju inte missa och skapa lidande för djuret. Hittar du ingen så kan du ju be att få komma och praktisera på ett slakteri för att lära dig själv innan. Jag nackar våra tuppar, men jag slaktar inte fåren, det gör min man som har jägarexamen. Visst jag har varit med många gånger, och skulle väl i praktiken kunna slakta, men känner mig ändå osäker. Det är en ganska liten yta man måste träffa för att nå hjärnan och bedöva djuret.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-14 kl 22:49 »
Var i uppland håller du till?
om det inte är för långt bort så kan jag kanske hjälpa dig. Har en hel del erfarenhet av får och get slakt.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #5 skrivet: 17 aug-14 kl 00:09 »
Be en jägare/bonde med slaktvana att hjälpa dig första gången/gångerna.

Det där med jägare ska du inte ta för givet. Det är en sak att panga på ett rådjur på 80 meter och en annan att skjuta och sticka kniven i ett lamm på ögonkontaktshåll. Rätt få jägare som har den erfarenheten. Många gånger är dom rätt kass på att slakta upp med.

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #6 skrivet: 17 aug-14 kl 11:29 »
Var i uppland håller du till?
om det inte är för långt bort så kan jag kanske hjälpa dig. Har en hel del erfarenhet av får och get slakt.

Jag bor ca tre mil norr om Uppsala. Vore ju suveränt att få hjälp av någon erfaren. Jag har en "granne" och en svåger som kanske kan vara behjälpliga. Men bra med ett alternativ.

 

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #7 skrivet: 17 aug-14 kl 17:13 »
Då får du säga till när det börjar bli dags, så ordnar vi det.
Bor på gräsö. Så det är ju inte allt för långt bort.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #8 skrivet: 17 aug-14 kl 18:39 »
Då får du säga till när det börjar bli dags, så ordnar vi det.
Bor på gräsö. Så det är ju inte allt för långt bort.

Fint av dig. Det tackar (baggar?) jag för. Jag återkommer om/när det blir aktuellt. Roligt med hjälpsamma människor.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #9 skrivet: 17 aug-14 kl 19:22 »
Själv skulle jag vilja påstå att själva avlivningen är den "lätta" delen av det hela. Då är det betydligt värre för en nybörjare (mig) att flå och ta ur djuret utan att det tar en evighet...

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #10 skrivet: 17 aug-14 kl 21:05 »
Själv skulle jag vilja påstå att själva avlivningen är den "lätta" delen av det hela. Då är det betydligt värre för en nybörjare (mig) att flå och ta ur djuret utan att det tar en evighet...

Håller med om det, fast under den delen behöver ju inte djuret lida om det blir fel.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Klarar jag att slakta några lamm själv?
« Svar #11 skrivet: 18 aug-14 kl 09:59 »
Det där med jägare ska du inte ta för givet. Det är en sak att panga på ett rådjur på 80 meter och en annan att skjuta och sticka kniven i ett lamm på ögonkontaktshåll. Rätt få jägare som har den erfarenheten. Många gånger är dom rätt kass på att slakta upp med.

"Be en jägare/bonde som kan slakta om hjälp". Låter det bättre? Tyckte det var självklart; "Be en jägare/bonde med slaktvana om hjälp."  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 4 användare (1 dolda)
polyamorista, xaelanar, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser