Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saker som håller en livstid  (läst 17663 gånger)

eldticka

  • Inlägg: 1
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #40 skrivet: 14 feb-15 kl 22:19 »
Ska bara tackar för alla tips😊 Mitt filosofi är; köpa klokt, betala gärna lite extra till riktigt hantverkare, och då brukar det hålla länge! När det gäller moderna elektronik då finns det "NÄSTEN" alltid något gammalt sätt som funkar bättre, har det bra 🍄 TCMXCHUTCMXCHU

Redwhip

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #41 skrivet: 25 nov-15 kl 18:13 »
Håller med. Och märken som är kända för kvalitet lägger om produktionen för att spara pengar och så pajar kvaliteten.

Elektronik, skor och kläder är svårast.

Min gamla nokiatelefon höll i 10 år. Den nya höll i 6 månader. Sen fick jag en samsung smartphone i julklapp och den är väl gammal efter dagens mått, men jag gillar inte dagens mått.

För några år sen köpte jag ett par vinterskor som pajade ungefär halvvägs in i första vintern. Skomakaren sa till mig att köpa läderskor nästa gång för syntet går inte att göra riktiga lagningar på, och det lyssnade jag på. Dessutom gjorde jag en rejäl hemläxa och det här är vad jag kom fram till:

http://www.skramtraskskon.com/
http://www.dockstasko.com/shop.php
http://www.kero.se/
http://knulp.se/category/sortiment/knulp/
http://lundhags.se/kangor/
http://www.kavat.com/
http://nesnalobben.no/

Det finns några spanska kvalitetsmärken också, men jag behöver skor för nordiskt klimat. Norska sälskinnsdojor verkar också kunna hålla länge, men norrmän är så dåliga på att berätta hur, var och av vad saker tillverkas. Använder de tex. krom i garvningen? Jag fick aldrig svar på mailen som jag skickade.

Så då blev det ett par skråmträsk lågskaftade ofodrade "alroundskor" och Kavat högskaftade ullfodrade vinterskor. Har ju inte haft dem så länge, men längre än de syntiska i alla fall. De visar inga som helst tecken på att slitas ned och det är läder så skomakaren kan laga dem om/när det behövs.

Jag har även ett par Meindl vandringskängor från 2004. Efter 10 år har sömmarna börjat visa tendenser på att spricka upp, men ännu inte sönder. Och när det händer hoppas jag kunna sy ihop.
Kängorna 1999-2004 var också Meindl, men en lättare, tunnare modell. När de kasserades hade jag redan fått sy ihop sömmarna flera gånger.
 
Skidpjäxorna av läder köpte jag för 400kr på rea nån gång runt 2000-2001 eller så. De har vart på många fjäll. Har inga planer om att kassera dem. Märke Crispi om jag minns rätt.

Är även lite nyfiken på dessa skidor: https://ronningski.no/
Norsktillverkade, vackra, helt av trä! Men behöver inga nya skidor än på ett tag. Fisher är det jag har. 10 år. Repiga som fan, men det gör inte så mycket när man ska gå i fjället.

Däremot är kabelbindningar av märket Chili kända för att paja. Kan visserligen lagas med hjälp av några små reservdelar, men tråkigt ändå. Det var helg och fint väder och jag hade kämpat mig upp för en glaciär, precis lagom brant för mina halvdanna telemarkfärdigheter. Solen sken och det skulle bli en härlig, fin och mjuk nedåkning. Trodde jag. Kabeln gick av i första svängen och jag fick gå ned! :( :( :(

Nu är jag ute efter gummistövlar. I flera jakt- och friuftslivsforum nämns de franska märkena Aigle och Le Chameau som säkra kort. Många berättar att de har såna stövlar som har hållt länge, länge. Men jag hittade också en blogg där en person klagade på att Aigle sprack efter några månader, och le chameau verkar ha blivit nån slags modegrej, skoaffären skryter om att massa kändisar har dem, så är rädd man betalar för kändisfaktor istället för kvalitet.

Tidigare klassiker som Hunter och Tretorn ska tydligen ha pajat kvaliteten efter att de flyttade produktionen utomlands.

Nudie jeans har jag också köpt några par av. De är inte så gamla, ett år eller två. Men de ser och känns rejäla ut och visar inga som helst tecken på att slitas ut. Till skillnad från de från HM. De har spruckit i grenen och tyget är så tunnt och slitet att det nog inte går att laga.

Till nyligen använde jag en sån där hårborste med piggar som sitter i en gummikudde. Men gummit brukar bli trött och så ramlar det ut eller så ramlar piggarna ut. Nu har jag en solid träkam. Den är ganska ny, men har svårt att föreställa att den någonsin kommer slitas ut av normal användning.


Här har du ett par stövlar som håller för C - stridsmedel: http://www.tradera.com/item/342447/240892054/gummistovel-m-90-svenska-forsvaret-nyskick

Säljaren brukar ha fina prylar till salu.
Jag har själv ett par de stövlarna, och fina outslitliga läderremmar har jag också köpt av honom.
Mvh

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #42 skrivet: 25 nov-15 kl 19:12 »
Mmmmm , kvibergs överskott. Jag har 15 km dit och åker förbi ibland. Där brukar finnas mycket som har hållit länge redan. Svenska militären har haft en historik av att satsa på kvalité.

Mvh
Magnus

Redwhip

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #43 skrivet: 26 nov-15 kl 18:18 »
Mmmmm , kvibergs överskott. Jag har 15 km dit och åker förbi ibland. Där brukar finnas mycket som har hållit länge redan. Svenska militären har haft en historik av att satsa på kvalité.

Mvh
Magnus


Här är de remmar jag köpt tidigare; http://www.tradera.com/item/292205/246306559/lader-rem-45cm-ny-fran-svenska-forsvaret-otrolig-kvalite-50st

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #44 skrivet: 26 nov-15 kl 22:46 »
Och det är den datorn du sitter och surfar med nu 8)?
Nå, Anders G, hur är det?  Jo, jag går i datorköpartankar!

  Till trådens ämne kan jag mest bidra med min traktor från 1950-talet.  Bilar gjorda på den tiden var också hållbara.  3 mm plåt och sånt ...   :-*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #45 skrivet: 27 nov-15 kl 17:42 »
Den fungerar fortfarande oklanderligt, för de program som gällde då den var ny. Den är dock inte Windows 10-kompatibel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #46 skrivet: 27 nov-15 kl 22:23 »
Det går alltså inte att surfa med den?  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #47 skrivet: 30 nov-15 kl 08:30 »
Nej, definitivt inte. Men den är hel, och kan fortfarande göra allt det den konstruerades för, tidigt 80-tal. Det är inte bara den mekaniska hållbarheten som avgör om en tingest "håller en livstid".

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #48 skrivet: 30 nov-15 kl 09:06 »
En del av de saker som har hållit en livstid eller mer i mitt hushåll:

x Köksbordet med tillhörande stolar där jag sitter just nu. Inköptes av farmor och farfar 1968 och har visserligen inte använts jättemycket då de hade dem i sommarstugan. Klassisk Leksandsmodell, otroligt stabila grejer. Dock svårt att hitta stolsdynor som passar, men det är inte så svårt att sy om vanliga dynor.

x Bakmaskinen som makens farmor lämnade efter sig. Låter som sju svåra år och "vandrar" över bänken, men knådar degen felfritt. Har säkert 40-50 år på nacken. Mellan användningarna står det täckt av en kökshandduk som hon har broderat sitt monogram på.

x Gjutjärnspannor från 1880-talet. Både stekpannor och kastruller. Väger som en nyfödd elefant ungefär, men då står de stadigt å andra sidan.

x Vedspisen. Över 100 år gammal, men fungerar utmärkt.

Man kan väl sammanfatta det hela med att rejäla saker i trä och metall håller rätt bra :)

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #49 skrivet: 10 aug-16 kl 09:42 »
Kan tipsa om en BAMIX handmixer. Har en sådan från 1960-talet som jag hittade på loppis. Inte nog med att den hållit en generation (samt blandar härligt fluffiga shakes och smoothies) - BAMIX tillverkar fortfarande delar till den.

Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.

TyraRäv

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #50 skrivet: 30 nov-16 kl 20:35 »
Som många nämnt i tråden trä och metall tycks hålla mer än en livstid  :) även glas och horn.
Det var jätteroligt och informativt att läsa allas inlägg.

Själv har jag farmors ebleskivejern (munkpanna) från ingen vet när, hennes våffeljärn från 40-talet någon gång (det är bättre än alla moderna våffeljärn med hästlängder), mormors papiljotter (från 50-talet, tvättas lätt rena i tvättnät), diverse porslin från 18- och tidigt 1900-tal. Maken har även en massa "ur"gamla ärvda glas i allehanda fasonger avsedda för allt möjligt i dryckesväg och stolarna i stugan är från 1900-talets början. Vi har även en sådan där handvevad visp från 50-talet och  hörnskåp från tidigt 1900-tal.  Överhuvudtaget verkar hushållsmaskiner och liknande från 40-70-talen vara rejäla doningar och möblerna förr höll bättre, fast då fanns ej massproducerat riktigt så som idag. Det var lättare att då få måttbeställt, samt var vanligare att tillverka själv, även om det ju skiljer åt mellan var i historien vi är, respektive menar landsbygden eller staden.

Vi försöker faktiskt utfasa vad vi kan av plastsaker hemma och köper numera metall- och träsaker på historiska- och hemslöjdsmarknader när något ersätts, eller behövs. Dock behöver man inte skaffa dryckeshorn som vi gjorde  ;D fast de är trevliga att använda ibland. de lär vara i flera generationer i alla fall  ;)

Mvh


Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #51 skrivet: 30 nov-16 kl 23:28 »
Har en "Molly Jansson grönsaksrivare", bättre storlek på skiva för Janssons frestelse finns inte :)
Precis lagom stora strimlor!
Tillverkad på 60-70-talet-nåhonting som här används lite då och då.

Och jag tror banne mig att mina Graninge vandrarkängor som inköptes 1986 kommer att hålla hela mitt liv :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #52 skrivet: 11 dec-16 kl 13:43 »
Vi har makens farmors Gröna Anna som vardagsporslin. Drar mot hundra år nu.
//Luff

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #53 skrivet: 12 dec-16 kl 08:56 »
Vi har makens farmors Gröna Anna som vardagsporslin. Drar mot hundra år nu.

Gröna Anna, så vackert!  :D

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #54 skrivet: 12 dec-16 kl 12:29 »
Hemma i hushållet finns ju massor av prylar som är hundra år och mer. Slevar, bestick, stekpannor och allt möjligt. I torpet är det fullt med grejor och möbler som ingen vet hur gammal de är. På köksbänken står det 1823. Min älgstudsare består i huvudsak av en 98a Mauser från första världskriget. Bara ny pipa och stock. Hundra år gammal. Min Jaktbil, en Lada Niva har i år fyllt 30 år. Och själv är jag också 2 generationer gammal. En generation räknas väl drygt 30 år. Sen håller jag mig sen 50 år med en fru som är 2 generationer gammal. Finns inte mycket nytt här inte.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #55 skrivet: 12 dec-16 kl 13:01 »
brödkavlar och pepparkaksformar som bara används till jul håller säkert hundra år.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #56 skrivet: 19 aug-20 kl 16:26 »
Här har du ett par stövlar som håller för C - stridsmedel: http://www.tradera.com/item/342447/240892054/gummistovel-m-90-svenska-forsvaret-nyskick

Säljaren brukar ha fina prylar till salu.
Jag har själv ett par de stövlarna, och fina outslitliga läderremmar har jag också köpt av honom.
Mvh


Det har dock visat sig att m/90-kängor inte är särskilt långlivade.  Om ett par sådana är mer än 10 år gamla och legat oanvända större delen av tiden så ser de fortfarande fina ut, men när man har gått omkring med dem en dag börjar sulan spricka och stora gummibitar ramlar bort. Efter ytterligare en dag är det inget användbart kvar av dem.
Det sägs att när den där typen av känga togs fram (sent 80-tal), så var kravet på slitstyrka/livslängd att den skulle hålla för ett års värnpliktstjänstgöring, sedan 5 år förrådsställning och till sist en månads repövning. På den tiden när det fortfarande var full ruljans på det gamla värnpliktsförsvaret, köptes det in så många kängor årligen att det var bra omsättning i förråden och kängorna hann aldrig bli så gamla som de som blev över under 00-talets neddragningar av försvaret är idag.

chicketiwowow

  • Inlägg: 10
    • Dalsland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #57 skrivet: 21 aug-20 kl 20:27 »
Finns en subreddit om detta! Folk lämnar både bra och dåliga tips såklart och mycket är från amerikanska marknaden.

https://www.reddit.com/r/BuyItForLife/

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #58 skrivet: 21 aug-20 kl 21:30 »
Inte amerikanskt: Elprylar av märket ELRAM. Tillverkningsland: DDR -Östtyskland, en nation som inte längre finns.

I Sverige såldes ELRAM dammsugare, strykjärn m.m av Konsum/Coop.

ELRAMs produkter var knappast glassiga till utseendet, utan typiskt "öststats-strama". Hade inte marknadens högsta prestanda. Men de höll!


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #59 skrivet: 21 aug-20 kl 22:49 »
ELRAM var inte bara östtyska prylar, det fanns också en del västerländskt och asiatiskt krafs som såldes under det märket. Jag har två så gott som identiska, italienska skotorkar. Det står Elram på den ena, Melissa på den andra.

Märket Elram tycks ha ägts av den svenska importören, en stockholmsfirma som hette Joffe Marketing AB. Det har också funnits ett svenskt företag som hette Elram AB, de höll till i Kista.  Förutom Konsum, så har jag för mig att någon av de stora postorderkedjorna på 70-80-talet (kanske Clas Ohlson?) också sålde Elram.

DDR-tillverkade hushållsapparater exporterades genom företaget Heim Electric i Berlin. Förutom genom Elram / Joffe, tycks de ha tagits in till Sverige genom Gnosjö Konstsmide AB (en firma som säljer belysningsarmaturer, numera mest från Kina), samt genom AB Critex i Danderyd.

Källa: SEMKO:s Förteckning över certifierad/godkänd elektrisk materiel, från 1 april 1990.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser