Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir det lamm eller inte?  (läst 3702 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Blir det lamm eller inte?
« skrivet: 30 mar-14 kl 14:19 »
Baggen betäckte tackorna i november, antecknade varje betäckning jag såg.

Så enligt kalendern kommer två tackor att gå in på exakt femte dräktighetsmånaden nästa vecka med två dagar mellan varandra.

De beter sig dock som normalt, de äter, idisslar, leker, springer runt och sover som vanligt. Visst alla tackorna ligger inne i huset mer än innan men det vet jag  inte om det beror på vårvärmen som varit nu eller om det är för att de blivit mer slöa än innan pga dräktigheten. De är inte mer flämtiga än innan.

Upplever att de kanske äter lite mindre grovfoder än innan, men det kan vara så att det är mindre spill de slänger runt mot tidigare.

Kraftfodret äts inte upp lika snabbt längre.

Missmodigt står man där och tittar på dem när de springer runt och tänker "det blir inga lamm, de kan ju inte springa och hoppa runt så där om de är högdräktiga?!"
 :-\

Men eftersom det är första lammningen som kommer ske här, så kanske ni har lite bra tips på vad man kan titta efter mer noga om de verkligen är dräktiga så man kan vara beredd på att det kanske händer något under veckan som kommer?

De är ljusrosa i baken än, men läste att färgen där kunde ändras rätt nära på förlossningen. Har känt på dem runt juvren och spenarna är små som vanligt men juvret mellan spenarna är mjukt och "pösigt" på allihop. Innan har de inte haft något sånt där men har tänkt att det lika gärna kan vara för att de är vuxna nu och då fått lite "form" där jämfört med när de var lamm förra året? ???

Vi hoppas verkligen på lamm här iallafall.  :-[

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 08:18 »
Å denna väntan ... jag känner igen det så väl.
Våra tackor är väldigt punktliga. 145 dagar, plus minus 2 kanske 3 dagar. Vi har haft en tacka som lammat 6 dagar innan. Den lammungen vägde 1.5 kg (kullsyskonet var dött säkert det som satte igång det hela i förtid), åtminstone hälften så liten som förväntat.
Vad det gäller tecken på förestående lamning så "släppa ner svansen", röd vulva, rött juver, fyllt juver ... något dygn innan. För att generalisera grovt: Äter de inte kraftfoder på morron=lamm under första halvan av dagen, samma på kvällen då.
Sen vet jag inte om det är olika från ras till ras. Är det så möjligen så har vi renrasiga finull.
Lycka till.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #2 skrivet: 01 apr-14 kl 09:25 »
Hej,
Jag har precis läst på om brunst och dräktighet eftersom våra tackor var mycket tröga i år.

Beroende på ras och datum för baggsläpp, så kan tackorna redan ha börjat brunsta när det är tid för baggsläpp. Eftersom en brunstcykel är ca 17 dagar, så borde då alla tackorna vara betäckta inom 17 dagar och lamningen blir då dag 145-162.
Om tackorna inte har börjat brunsta vid baggsläpp så tar det lite längre tid. De första tackorna får ägglossning inom ett dygn efter det att baggen släpps till, men för andra kan det ta många dygn. Efter ägglossningen är det 17 dygn till den synliga brunsten inträffar, alltså då baggen märker att tackorna är villiga. Så för icke-brunstande tackor vid baggsläppet är det normalt med 17-28 dagar till första brunsten, dvs lamning på dag 162-173.
Tillsammans betyder det att när som mellan dag 145 och 173 är normalt. Sen kan det säkert hända att vissa tackor inte blir betäckta vid första brunsten och dröjer ytterligare.
Förra året lammade vår åtta finullstackor mellan dag 150 och 167.
I år lammade första tackan på dag 150, men fortfarande är det 2 tackor som inte har lammat på dag 171.

Däremot är det jättesvårt att se på våra tackor när det är dags. De visar tecken 1-3 timmar innan Oftast är de helt normala på kvällen på morgonen har de lammat. Vissa har gigantiska juver 3 veckor före lamning och andra har bara pyttejuver fram till lammen är födda. Vissa ser jättetjocka ut och andra ganska lagom, men föder ändå samtidigt och lika många lamm. Jag vet inte hur många gånger jag har stått och tittat på tackor och varit helt säker på att det vara dags, och sen har det dröjt ett par veckor innan lammen kommit.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-14 kl 23:18 »
Hej!

Tack för era svar.

Baggen släpptes till tackorna här i augusti, men vi såg inte till någon mer aktivitet hos fåren än att de gick runt och betade ihop. Även om tackorna visade brunstbeteenden mot baggen. Däremot i november såg vi betäckning på  en tacka den 3 november, en annan tacka blev betäckt 4 november, den sista betäckningen vi såg var 24 november. 2 av tackorna har vi inte sett till någon betäckning på alls. (Sen fick vi dela bort baggen januari-februari eftersom han blev "knäpp")

Så ja, det är ju april nu och när jag räknade på första tackan så har hon gått över tid nu så att säga men du asjoh108 sa dina får har gått "över tid" ett par gånger så då kanske vi inte behöver ge upp hoppet riktigt än. (Det hade vi faktiskt gjort redan, stått och suckat "det blir inga lamm alls i år. :( :("

Det är Dorset/Texel/Finull tackor om det spelar någon roll.  :)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #4 skrivet: 04 apr-14 kl 15:01 »
Mina får hoppar finfint även mitt under förlossning ;-)

Hur långa normladräktigheten är varierar lite mellan raser.

Det kan ju också hända att det inte tog sig första gången eller att baggen var steril. Försök komma åt att känna på juvren på tackorna. Inga juver - inga lamm (iaf inte ännu på ett tag).
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #5 skrivet: 01 feb-16 kl 08:33 »
Jag går i väntans tider...på att se några konkreta tecken på att det ska bli lamm i vår..

Vad ska man kolla efter?

Mina tre tackor var ju inte direkt smala när baggen kom till dom och jag har inte sett han betäcka dom...dock nosade han dom mycket i rumpan när han väl fick komma så nära. Jag antar att han gillade vad han luktade...men han kanske inte har fått komma närmre än så.

Han släpptes in i hagen den 1 nov så han ska ju ha hunnit göra sitt. Men tackorna är som vanligt anser jag....dom är inte så mycke tjockare om magen och jag kan inte se att något ljuver börjar fyllas. När kommer dom första säkra tecknen på att det växer?

Jag anar ju att deras hull inte enbart ökar utan att det sker en växling mellan hull och lamm i magen men jag är inte säker..

Är det så att plötsligt står man där med lamm o stallet och är förvirrad?

Detta gäller värmlandsfår...
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #6 skrivet: 01 feb-16 kl 15:15 »

Jag anar ju att deras hull inte enbart ökar utan att det sker en växling mellan hull och lamm i magen men jag är inte säker..

Är det så att plötsligt står man där med lamm o stallet och är förvirrad?

På en del fårraser är det svårare att se om de är dräktiga medans andra ser ut som tunnor.
Vid min första lammning tyckte jag inte de var tjocka men juvret fylls på och du bör se att de har juver några dagar innan åtminstone.
När mina tackor ska till och lamma syns det väldigt tydligt, för magen ramlar liksom ned och de får gropar vid höfterna, samtidigt som de går iväg och gömmer sig och bäddar någonstans. De lämnar alltså flocken och lägger sig i "sjukläge". Om man som jag har utegångsdjur är det viktigare att man har någorlunda koll på när de ska lamma.
Ett annat tips är att du skaffar en mentor om du inte har det, så du har någon att ringa till ifall det blir något felläge du inte kan rätta till.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #7 skrivet: 01 feb-16 kl 23:42 »
Jag går i väntans tider...på att se några konkreta tecken på att det ska bli lamm i vår..

Vad ska man kolla efter?

Mina tre tackor var ju inte direkt smala när baggen kom till dom och jag har inte sett han betäcka dom...dock nosade han dom mycket i rumpan när han väl fick komma så nära. Jag antar att han gillade vad han luktade...men han kanske inte har fått komma närmre än så.

Han släpptes in i hagen den 1 nov så han ska ju ha hunnit göra sitt. Men tackorna är som vanligt anser jag....dom är inte så mycke tjockare om magen och jag kan inte se att något ljuver börjar fyllas. När kommer dom första säkra tecknen på att det växer?

Jag anar ju att deras hull inte enbart ökar utan att det sker en växling mellan hull och lamm i magen men jag är inte säker..

Är det så att plötsligt står man där med lamm o stallet och är förvirrad?

Detta gäller värmlandsfår...

Ja, man plötsligt stå med lamm i stallet....

Men om du började betäcka 1 november, så ska dina inte  lamma förrän tidigast i slutet av mars, eller i början av april, så det borde inte synas så mycket än.

Olivias råd att skaffa en mentor som finns någonstans i närheten är ett bra råd!

Att ha någon att ringa till, och som kanske kan hjälpa till om det krånglar till sig är mycket värdefullt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #8 skrivet: 02 feb-16 kl 07:07 »
Han släpptes in i hagen den 1 nov så han ska ju ha hunnit göra sitt. Men tackorna är som vanligt anser jag....dom är inte så mycke tjockare om magen och jag kan inte se att något ljuver börjar fyllas. När kommer dom första säkra tecknen på att det växer?
....
Är det så att plötsligt står man där med lamm o stallet och är förvirrad?
Det du kan göra nu är att hålla koll på dem framåt slutet av mars, det har du redan fått höra. Samt ge dem ett E-vitamin+selen-preparat, bra både för lammens muskelutveckling och för tackan efter lamningen (ger visst skydd mot kvarhållen efterbörd).
Nästa höst antecknar du tackornas brunstdatum, så du vet mer exakt när varje tacka kan tänkas lamma. Det är inte alltid en får bli åsyna vittne till själva betäckningen, men en brukar kunna se tecknen på brunst åtminstone.

Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Blir det lamm eller inte?
« Svar #9 skrivet: 02 feb-16 kl 08:26 »
Jo men mentor finnes gällande själva lammningen...men just dom första tecknen på att baggen faktiskt har gjort sitt är ju det jag vill se.

Men om kvinnor kan tro att dom är lite hårda i magen och plötsligt föda så borde väl en trind tacka kunna dölja sin mage en stund till...men det är bara att vänta och vara uppmärksam på förändringar..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 5 användare (3 dolda)
LivsBygge, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser