Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skicka till slakteri... när och vikter??  (läst 3509 gånger)

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Skicka till slakteri... när och vikter??
« skrivet: 01 aug-13 kl 12:57 »
Funderar på att minska vår besättning för att få plats med alla på beten osv. Har en tacka och 2 lamm att slakta isf. Tackan blir nog hemslakt då hon är så skygg och bökig ändå men lammen skulle vi kunna köra till ett närliggande slakteri och sälja. Dessa är blandrasfår, vet att det är gute i dem och ev. finull. Lammen är ganska stora redan, på höjden åtminstone. Vid vilka levandevikter bör man skicka dem? De kan gärna stanna över vintern men vi behöver slakta innan lammningarna drar igång till våren. När är bäst att skicka dem tro?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #1 skrivet: 01 aug-13 kl 15:31 »
Om du ska ta lammen på återtag av kött, så spelar vikten inte så stor roll. Det kan vara svårt att få komma till att skicka lamm till slakt för att få pengar för dom, på hösten. Det brukar släppa framemot december. Då kan de tänka sig att ta lamm av folk som inte har kontrakt på slakteriet. Då ska lammen klara den under viktgränsen på 15,9kg för att inte priset ska sjunka för mycket. Under 12 kg får man inget betalt, alls (Stöld!)
Om tacklammen väger 42 kg och bagglammen väger 45 kg, levande, så klarar du viktgränsen 15,9 kg slaktat...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #2 skrivet: 01 aug-13 kl 19:20 »
Dom bör nog väga lite till , runt 50 kg
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #3 skrivet: 01 aug-13 kl 19:50 »
Det beror ju lite på kroppsformen också... Men det är överkurs :-[ Har dom horn, så får de vikterna räknas bort också. Men jag brukar klara mig bra, på 42 och 45 kg.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #4 skrivet: 01 aug-13 kl 20:53 »
Ok, tackar för svaren!

Vi kan behålla dem under vintern och skicka dem isf till tidig vår runt februari/mars... eller blir de för stora då? De är födda i maj. Kanske är det mer lönsamt att skicka dem tidigare om de håller vikterna?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #5 skrivet: 02 aug-13 kl 06:52 »
Det beror lite på vilken ras det är, Gotlandsfåren, i alla fall, slutar att växa i november och kommer inte igång igen förrän början av februari. Ljuset eller avsaknad av det, styr deras tillväxt.
Förtjänsten är alltid störst på andra sidan nyår. Kan du pricka in påsken så är det bäst!! Förutsatt att lammen är över 15,9 slaktade.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #6 skrivet: 02 aug-13 kl 11:05 »
Jag skickade utslagstackor och mina två baggar för två veckor sedan. Jag fick 13 kr/kg... Så tackor är bättre att äta upp själv om man vill.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #7 skrivet: 02 aug-13 kl 11:39 »
Jag fick  - (minus)126 :- en gång :o :o :o för en utslagstacka.
Jag ringde och frågade om jag nu var skyldig dom pengar, men de sa att de hade en speciell fond som gick in då.... Tror säkert att de gjorde korv av henne ändå ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #8 skrivet: 02 aug-13 kl 11:47 »
Om det bara är tre djur det rör sig om är det kanske bättre att slakta dem hemma och äta upp? Risken är stor att ni inte får något vidare betalt alls. Fettansättning kan också vara ett problem med korsningsdjur.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #9 skrivet: 02 aug-13 kl 22:58 »
Ja, utslagstackan kommer det att bli hemslakt på men lammen kan vi skicka i mars förmodligen, vill bli av med dem innan de övriga lammar iaf.
Slaktade en bagge nu och det var en del fett på honom men eftersom det var vår första lammslakt så vet vi ju inte riktigt vad som är mycket och lite. Lammen är ganska stora så de bör klara viktgränsen till i mars tycker jag.

Tack för svaren!  :)

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Skicka till slakteri... när och vikter??
« Svar #10 skrivet: 20 aug-13 kl 20:41 »
Idag vägde bagglammen 45 kg. Slakt bokad om 2 veckor. Hoppas det blir bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 3 användare
LimJans, ninanna, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser