Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"  (läst 22151 gånger)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
"Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« skrivet: 25 feb-13 kl 16:08 »
Vi säljer enstaka skinn från vår fårbesättning och har då tagit priset 1100 (inkl moms)

En del som frågar efter skinn blir chockade över de hutlösa priset, och jag berättar att det är vad vi får ta om vi ska ha ngt vinst på skinnen. Och bara att slakteriet skickar på beredning, samt själva beredningen är ju mer än halva kostnaden där. (vi skickar ett fåtal skinn årligen, och bereder hos Tranås)

Standardfrågan därnäst är "Hur kan då Ikea sälja skinn för under 300kr?" Hjälp mig besvara den frågan, det är egentligen rätt sanslöst..
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #1 skrivet: 25 feb-13 kl 16:23 »
De skinnen kommer väl från utlandet någonstans
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Existens!

  • Gäst
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #2 skrivet: 25 feb-13 kl 16:42 »
Det är alltid så när man ska sälja nånting, så dyker det upp folk som säger att dom köpt nånstans för si och så mycket billigare.
Antingen får man bara strunta i det, eller så får man förklara att om man köper ett svenskt skinn här, så har det blivit bearbetat med svenska löner, och inte kinesiska barn.

Just med Ikea kan det väl bli svårt, men annars har jag bett folk bevisa det dom påstår. Ikea är det ju bara att kolla, och där lär väl finnas skinn för 300 kr misstänker jag.

Alvbåge

  • Inlägg: 34
    • Dalarna
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #3 skrivet: 25 feb-13 kl 16:48 »
Massiv produktion i billiga länder är väl det enkla svaret. Sen vet väl dom flesta vad det innebär när det gäller djurskydd, tillverkningsmetoder, behandling av arbetskraft m.m.?

Anser ju själv förvisso inte att dessa lågkvalitativa sönderbehandlade skinnstyckena bör få kallas för lammskinn, men det är ju jag det.
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #4 skrivet: 25 feb-13 kl 16:54 »
Nu hoppas jag innerligen att inga skinn är bearbetade med kinesiska -eller andra barn. ;D

vindensbonig

  • Gäst
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #5 skrivet: 25 feb-13 kl 17:04 »
Nu hoppas jag innerligen att inga skinn är bearbetade med kinesiska -eller andra barn. ;D
I så fall om dom är från Kina skin så är väll fårstackarna flådda levande.
« Senast ändrad: 25 feb-13 kl 17:35 av mummrick »

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #6 skrivet: 25 feb-13 kl 17:16 »

Kostar bara 229 kr på IKEA

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/83235110/

Om man jämför andra produkter på IKEA med liknande produkter tillverkade i Sverige så inser man att tillverkningskostnaden här är väldig hög.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Alvbåge

  • Inlägg: 34
    • Dalarna
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #7 skrivet: 25 feb-13 kl 18:15 »

Kostar bara 229 kr på IKEA

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/83235110/

Om man jämför andra produkter på IKEA med liknande produkter tillverkade i Sverige så inser man att tillverkningskostnaden här är väldig hög.


Där tycker jag nog att du har fel. Våra tillverkningskostnader är inte orimligt höga utan det är deras (kina, thailand, etc.) tillverkningskostnader som är orimligt låga!
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #8 skrivet: 25 feb-13 kl 18:31 »
Skinnen är inte tvättbara (vilket våra är) och inte nerslipade på skinnsidan (vilket våra är)!! Det är två saker som fördyrar våra skinn. Dessutom är det vilka "skitfår-som helst"-skinn. Inte avlade för att producera vackra silkeslena skinn som i allafall Gotlandsfåren har!!! Något ska ju medvetet avelsarbete betala sig, eller??!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #9 skrivet: 25 feb-13 kl 18:58 »
Har jag missat något bra försäljningsargument nu:

Bättre djuruppfödning
Garanti på bedövning före slakt
Fin fårras, värd att bevara, och som är avlad för fina skinn under lång tid
Lokalt producerat
Hederligt betalt för arbetet
Tvättbara
Slipad skinnsida
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

dwinn

  • Inlägg: 25
  • medvetande, intelligens, mod, ljus, kamp
    • Östergötland
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #10 skrivet: 25 feb-13 kl 19:14 »
Jag har både fårskinn från IKEA o från grannen.
Båda är tvättbar. Ikeas vita skinn har lite att önska vad gäller släthet, men deras gråa är bra.

För övrigt så förstår jag inte varför man ska bedöva innan slakt. Det blir ju ett moment till att stressa djuret med.
En väl använd bultpistol är väl det bästa?

Fru Jansson

  • Gäst
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #11 skrivet: 25 feb-13 kl 19:17 »
Jag har både fårskinn från IKEA o från grannen.
Båda är tvättbar. Ikeas vita skinn har lite att önska vad gäller släthet, men deras gråa är bra.

För övrigt så förstår jag inte varför man ska bedöva innan slakt. Det blir ju ett moment till att stressa djuret med.
En väl använd bultpistol är väl det bästa?
Det är bultpistolen du bedövar med. Avlivar gör du genom att sticka djuret i halsen ;)

Att slakta utan att först bedöva djuret, innebär att man skär halsen av det, medan det är vid fullt medvetande. Detta är djurplågeri och inte lagligt i Sverige. Tack och lov!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #12 skrivet: 25 feb-13 kl 19:22 »
Då och då lyckas man ju med konststycket att få fram skinn som inte är mycket bättre än IKEA-skinnen (mopedskinn kallar jag dom ;D)
Då är det ju svårt att stå där och försöka kränga dom till dyra priser :-[!!!

Men mina kunder brukar ta på skinnen, sen säger de att de förstår varför de kostar så mycket, jämfört med IKEA´s skinn - de känner skillnaden på kvalité!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #13 skrivet: 25 feb-13 kl 19:22 »
Ikeaskinnen är pyttesmå stjärtlappar jämfört med mina. Dom tappar dessutom håret och smulas sönder, jag har ett ikeaskinn som exempel.

Jag brukar svara att då kan dom väl köpa ett ikeaskinn istället om det är det dom vill ha ! Jag får mina sålda ändå.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #14 skrivet: 25 feb-13 kl 19:25 »
Jag brukar svara att då kan dom väl köpa ett ikeaskinn istället om det är det dom vill ha ! Jag får mina sålda ändå.

Jag brukar rekommendera folk att åka till IKEA och köpa ett skinn, om de ändå bara ska ha det att sitta på i traktorn!!! (Och dom tycker att mina är för dyra...)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #15 skrivet: 25 feb-13 kl 19:41 »
Av det enkla skälet att vi i västvärlden hela tiden driver mot högre avkastning och mer värde för pengarna, detta innebär amorlisk produktion och förtryckarlöner i andra länder.

Men detta kommer mer och mer och biter oss i arslet nu när dåliga produktionsmetoder kommer påverka även vår hälsa, samtidigt som denna huvudlösa produktion hos världens fattiga slutar med en alltmer stegrad arbetslöshet i vår egen del av världen.

Såå, när vi står där utan jobb, har reat ut våra jobb, och får tillbaka skitvaror producerade av hårt utnyttjade människor, hur skall vi då kunna köpa dessa miljöbelastande varor som vi tror vi ville köpa billigt.

Det kostsammaste man kan göra, det att köpa billigt skit.  Jag går sönder lite grand inombords varje gång jag ser folk köpa det billigaste de kan hitta i sin dagliga handel. DET kommer bli vår undergång.

Jag kan inte begripa hur ekologiska varor kan vara dyrare än danskt pissgriskött, det borde vara precis tvärtom.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #16 skrivet: 25 feb-13 kl 21:25 »
I traktorn har jag ett oberett, duger gott till det. Det skulle inte ikeaskinnet gjort i så här många år.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #17 skrivet: 25 feb-13 kl 21:34 »
Wow 1100 är ju superbilligt, jag betalade ca 2000 för mitt skinn jag har och det tycker jag inte var något överpris.
elliha.blogspot.com

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #18 skrivet: 25 feb-13 kl 21:50 »
Standardfrågan därnäst är "Hur kan då Ikea sälja skinn för under 300kr?" Hjälp mig besvara den frågan

"För att IKEAs skinn kommer från häst" (ok, det är inte speciellt troligt... men efter dagens "avslöjande" så kunde jag inte låta bli)

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: "Hur kan skinnen från ikea då vara så billiga?"
« Svar #19 skrivet: 25 feb-13 kl 22:31 »
Jag har hört att IKEA-skinnen lär vara garvade med bensen. Om de kommer i närheten av en öppen låga kan de brinna upp till skillnad från andra skinn. OBS! Detta är bara hörsägen men källan är en duktig fårskinns- / ullkännare.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser