Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takstol - Räkna fram fram dimensioner  (läst 44936 gånger)

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
Takstol - Räkna fram fram dimensioner
« skrivet: 02 feb-13 kl 19:46 »
Är i tankarna att bygga ett litet fähus i sommar, inga stora saker utan bara 4*7 meter. Har för mig att jag sett något program någonstans där man väljer takstolstyp och knackar in mått, avstånd och huxflux spottar den ut vilket virke som ska köpas. Någon som sett och vet vad jag menar? Andra tips på tabeller tas tacksamt emot.

Bygget är inte tänkt att vara speciellt avlastat annat än på ytterväggarna och 'vinden' är inte ämnad att utnyttjas speciellt så ingen direkt bärighet för det. Hög taklutning för att slippa tänka på snö.


Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 02 feb-13 kl 19:58 »
Inget program. .bara erfarenhet :) . 2 tum 6 brukar vara lagom att bygga i om du ska ha 7 meter spännvidd. Och 2 tum 4 till småstagen . .

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Takstol - Räkna fram fram dimensioner
« Svar #2 skrivet: 02 feb-13 kl 19:59 »
Här http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465 finns hjälp att dimensionera takstolar.

Lasse

editerad: länkhänvisning/Lasse

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Takstol - Räkna fram fram dimensioner
« Svar #3 skrivet: 02 feb-13 kl 20:07 »
Inget program. .bara erfarenhet :) . 2 tum 6 brukar vara lagom att bygga i om du ska ha 7 meter spännvidd. Och 2 tum 4 till småstagen . .

Stolarna ska stå på andra hållet så fyra meters spännvidd. Anledningen till frågan att jag är lite lat och att jag har ett erbjudande om att få de ihopspikade till virkeskostnad, så för att vara optimalt lat hade det varit skönt att bara knacka in några siffror och lämna en ritning...

Tack Lasse. Jag får väl rita själv. Usch, arbete...

Fler får gärna fylla på med tips.

JPAS

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Takstol - Räkna fram fram dimensioner
« Svar #4 skrivet: 30 mar-13 kl 20:58 »
Du kan köpa programmet/häftet vid namn takstolsboken. Där har du möjlighet att bara välja takstolstyp och "knappa in" dina siffror (taklutning och spännvidd) och skriva ut din ritning.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Takstol - Räkna fram fram dimensioner
« Svar #5 skrivet: 05 mar-17 kl 00:18 »
Väcker den här tråden och lånar den då jag endå hitta på den när jag satt och sökte :)

Håller på och skall bygga ett littet garage åt fyhjulingen som skall bli 6045mm långt och 3645mm brett. Det blir oisolerad platta och stomme i 45x95. Vi lägger 95mm isolering i väggarna och kanske en 145mm isolering i taket för att kunna slå på en byggfläkt och värma upp om man nån gång skulle behöva.

Hur som så har vi fått in offert på 6st takstolar ifrån fabrik som är 4389mm långa totalt (spännvidd 3645mm) och har 22 graders taklut på 6875:- inkl moms men exl frakt.. Satt och försökte knopa ihop något liknande själv och kom upp i en byggkostnad på 2650:- med c24 reglar.. det vart alltså en skillnad på dryga 4200:-
Fågan är om man tänkt fel dimensions mässigt för snözon 2,5? Tänkte bara lägga reglar på takstolarna och sedan plåttak, och isolera invändigt och sedan sätta gips. Tänkte såhär:



Kan såklart också göra det riktigt lätt å göra pulpet tak men de andra byggnaderna ikring här har 22 graders sadeltak satt det harmonerar ju bättre såhär. Någon som har något hum? Eller är det värt 4200:- till för att få de ifrån fabrik?

Mvh B


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Takstol - Räkna fram fram dimensioner
« Svar #6 skrivet: 05 mar-17 kl 05:46 »
enligt denna med 27Graders lutning så verkar det som du ska byta plats på reglarna dvs ha 145 i taket och 120 i tvärbalken

http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-12-27/?previousState=100000


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser