Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på fårskinn?  (läst 8744 gånger)

Fordson

  • Inlägg: 475
Pris på fårskinn?
« skrivet: 17 jan-07 kl 19:59 »
Vad kan man ta betalt för ett berett skinn av gute?
(Beredningen har kostat 250+moms).

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-07 kl 11:55 »
Hej!

Jag tar mellan 800 och 1000 kr inkl moms för mina gutelammskinn lite beroende på storlek, skick, klippning o s v. Lite mer för stora tack- eller baggskinn. Det är ingen som protesterat hittills.

Du har väl även andra kostnader än enbart själva beredningskostnaden? Ev återtagsavgift från slakteriet, salt, transport till och från berederiet samt till och från slakteriet etc. Glöm inte att värdera arbetstiden!

louise

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-07 kl 11:57 »
Hm... låter bra. jag har gotlandsfår, borde man inte kunna få mer för dem? de är ju framavlade för just bra skinn.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #3 skrivet: 18 jan-07 kl 17:32 »
Det beror på locken och färgen vad ett Gotlandsfårskinn är värt.
Och det är bara lammskinnen som det gäller.

För att lammskinnen ska bli så attraktiva som möjligt eftersträvas bland annat:

*En ren och klar färgnyans, ljusgrå till mörkgrå, jämnt utbredd över skinnet.
*Jämn lock över hela skinnet, ca 10-15 mm stor och med en tredimensionell karaktär.
*Ett glansigt och silkigt pälshår

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Alpha

  • Inlägg: 477
  • Skjut inte vargarna
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #4 skrivet: 18 jan-07 kl 17:57 »
Hej
Hörde någonstans att skinn från får som aldrig blivit klippta kan betinga högre pris. Kan det stämma? Påverkar klippningen lockarna?  ???
Alphaville
Det krävs alla sorters människor för att skapa en värld.
Tänd hellre ett ljus än att klaga över mörkret

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #5 skrivet: 18 jan-07 kl 18:10 »
Hörde någonstans att skinn från får som aldrig blivit klippta kan betinga högre pris.

Skinnen kommer ju från 5 månaders lamm...
dom är ju aldrig klippta   ???

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ninna b

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #6 skrivet: 18 jan-07 kl 18:20 »
Vi har gotlandsfår och jag tar mellan 1100:- och 1300:- för ett lammskinn inkl. 25 % moms.

louise

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #7 skrivet: 18 jan-07 kl 19:27 »
Oj! Vad har du för köpare? Hur har du hittat dem? Är det vansinnigt fina skinn du har, vilken kvalitet är det?

leifhh

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #8 skrivet: 18 jan-07 kl 20:33 »
jag har tagit 800-1000 per skinn. har ett par långhåriga mattskinn som jag inte släpper för under 1300....
ibland får man ha is i magen och vänta ut rätt köpare, tids nog dyker de säkert upp. om folk tycker att jag är dyr så hänvisar jag till bohusslöjd på avenyn i gbg..... sedan återkommer de med svansen mellan benen. (det gäller att plantera rätt jämförelsematerial....)
« Senast ändrad: 18 jan-07 kl 20:34 av leifhh »

ninna b

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #9 skrivet: 18 jan-07 kl 20:38 »
Det är inte jag som är för dyr utan i så fall ni andra som är för billiga.

Nu ska iof staten ha sin del och det slipper ni som har era djur på hobbybasis ( tror jag iaf ) Räkna på det hela, vad slakteriet ska ha för att salta skinnen, avdrag för att du själv behåller skinnen, fraktkostnader fram och tillbaka, beredningskostnader. På gotlandsfår tjänar man ju inte så mycket på köttet och då får skinnen kompensera inkomsterna.
Man kan ju ha djur på olika sätt, som hobby / husdjur / inkomstkälla, vad man vill. Jag känner att om jag inte får lön för den möda som jag lägger ner på mina får så behöver jag inte ha några får heller. Så då säljer jag inte kött för 35:- kilot och jag säljer inte skinn för 800:- . Så ni som har bra produkter, kött eller skinn....sträck på er och våga ta betalt.

louise

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #10 skrivet: 18 jan-07 kl 20:47 »
Skitbra! Håller med dig fullständigt! Blir också trött på de som inte tar betalt. Fast jag får väl se hur mycket ryggrad jag har när det blir dags för mig att sälja...)  Leifhh, hur mycket kostar skinn på Bohusslöjd? Låter som nåt bra för oss i sjuhärad att jämföra oss med.

leifhh

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #11 skrivet: 18 jan-07 kl 20:49 »
Bohusslöjds priser börjar väl på sisådär 1800 kr vill jag minnas....

ninna b

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #12 skrivet: 18 jan-07 kl 20:51 »
I skinnaffären i vår stad kostar lammskinnen 1600:-

Man kan vara billigare på skinn som är lagade eller som man själv inte tycker håller måttet. Kvalitet är viktigt.

leifhh

  • Gäst
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #13 skrivet: 18 jan-07 kl 20:54 »
en liknande diskussion om prissättning på hantverksprodukter hittar man här:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=63;action=display;threadid=5086

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #14 skrivet: 18 jan-07 kl 21:35 »
..och vi tar mellan 800 och 1500:- för felfria gotlandsskinn. Det är ffa storlek, glans och hur locken ligger som avgör priset. Färgen har inte så stor betydelse när man säljer enstaka skinn. Det är ofta tom lättare att sälja skinn med kraftiga färgavvikelser än de helt jämna. Skinn från äldre djur kan bli oerhört vackra om man slaktar dem vid rätt tidpunkt och om de har klippts lagom tid innan. Det går ju också att bereda mattskinn och det passar rya- och gutelamm också väldigt bra till men det får inte vara några tovor i ullen. Om man har vad man tycker är olika kvaliteter är det ett bra tips att lägga dem i olika prishögar. Köparna blir mer intresserade då och väljer oftast inte de billigaste.

Det är ofta problem med skinn från hemslakt. Om man använder kniv vid flåningen blir lätt lädersidan skadad även om man jobbar väldigt försiktigt.  Alla skinn passar inte att bereda ens av gotlandslammen. Det är en styggelse med för liten lock och finfibrigt hår. Likaså blir ksn skinen bli förstörda av tistlar, kardborrar, kåda, sand eller annat som tovar ullen eller ruggar ytan på pälshårsfibrerna. Gödsel och urinmissfärgning är vanligt på skinn från djur som gått på stall ett tag innan de slaktats.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Pris på fårskinn?
« Svar #15 skrivet: 18 jan-07 kl 21:58 »
Jag har inte sålt några skinn från mina gotlandsfår ännu. De som gick till slakt i höstas räckte bara till husbehov.  :)

De som vi köpt hälften av våra får av säljer sina skinn för mellan 1400:- och 1700:-/st. De lär ha varit fina för skinnberederiet erbjöd sig att köpa samtliga för 1200:-/st.

På Öland i somras så var min mamma inne i en hemslöjdsbutik eller vad man ska kalla det. De sålde sina gotlandsskinn för mellan 1800:- och 2500:-.  Alla priser är inkl. moms.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1027 gäster, 4 användare (1 dolda)
LimJans, Tur-Johan, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser